Tvůrci:
Julian FellowesHudba:
John LunnHrají:
Hugh Bonneville, Laura Carmichael, Jim Carter, Brendan Coyle, Maggie Smith, Elizabeth McGovern, Penelope Wilton, Joanne Froggatt, Michelle Dockery (více)Série(6) / Epizody(52)
Obsahy(2)
Působivé kostýmní drama Panství Downton, od scenáristy Juliana Fellowese (Gosford Park, Královna Viktorie), držitele Ceny Akademie, se může pochlubit hereckými osobnostmi, jako jsou Hugh Bonneville, Maggie Smith, Elizabeth McGovern, Michelle Dockery, Dan Stevens, Penelope Wilton, Jim Carter, Phyllis Logan, Siobhan Finneran, Joanne Froggatt, Rob James-Collier a Brendan Coyle. Svět Downtonu díky této hvězdné herecké sestavě překypuje nádherou a vášní. (Magic Box)
(více)Videa (25)
Recenze (284)
Po páté řadě ubírám z plného počtu, protože je to čím dál tím větší červená knihovna, i když výborně natočená a rozhodně to nenudí. Ale přesto se to scénáristicky už hodně vyčerpalo a viděli jsme už všechno od tragické smrti po vraždu i nemanželské dítě, nehledě na směšně působící manželské návrhy přestárlých dvojic (narážím na pátou řadu, některé ty páry byly moc už i na mě). Jen incest jim tam snad ještě chybí. ()
Jen Britové dokážou, abych já, zapřísáhlý republikán a antimonarchista opovrhující třídním uspořádáním na základě původu, každou středu večer dychtivě očekával další vývoj vztahů na jednom panství ve staré dobré Anglii, kde vše má svůj řád, každý si má být vědom svého postavení a kde jisté meze jsou nepřekročitelné. Suché, se vkusem i vtipem, distingovaností a inteligencí natočené skoro rodinné drama. Update 9.2.2017: Konečně jsem se podíval na poslední řadu. Byl jsem zvyklý na dabing, takže jsem dlouho čekal na uvedení v televizi, ale protože ČT nám poslední řadu stále odpírá, musel jsem nakonec sáhnout jinam. Končilo to možná až moc pohádkově, ale vzhledem k tomu, že se poslední dobou TV tvůrci předhánějí v ošklivostech, hnusu, krvi a incestech, jsem za tento vyžehlený starosvětský přístup velice vděčný. A mé sympatie si až do konce podržela Maggie Smith, jejíž neustálé slovní přestřelky s Penelope Wilton neztratily šťávu až do konce. Zato lady Mary bych občas pořádně nařezal, o kuchtičce Daisy ani nemluvě - a ne, žádný dvojsmysl :) ()
Česká Televize budiž pochválena. Bez ní bych nedostal až pod čumák po všech stránkách dokonalé kostýmní drama s perfektně zvládnutými společenskými podtóny a většinou perfektně nadávkovanou knižností (kterou myslím především jednoznačné názorové vyhranění postav), prostě Gosford Park na pokračování bez detektivní zápletky:) Downton je ideálním místem, v němž se divák může pohybovat ve vyšší společnosti a nebýt obtěžován sociálními (i technickými) proměnami "staré dobré Anglie" v počátcích dvacátého století nad míru, kterou scénáristé potřebují, aby mohli vést své postavy tam, kam potřebují - to jest vstříc novým pořádkům. Tady se prostě drží prst na tepu (tehdejší) doby a zároveň je to pro diváka lákavé, přičemž naštěstí není k mání jenom ta výprava, které si můžeme užívat při každém Poirotovi nebo jiné "Agátě", ale i výborné výkony nepříliš známých herců - samozřejmě s výjimkou Dámy Maggie Smith, která tu skvěle portrétuje k jakýmkoliv novotám skeptickou starou čarodějnici, která má ve zlomových momentech "shodou náhod" světlé chvilky. Skvěle se na to všechno dívá, a je to po dlouhé době poprvé, co mě nějaký seriál dokázal přinutit, abych si ho poznačil do pomyslného kalendáře. 90% a napjaté očekávání dalších dílů, čímž neříkám, že to není trochu naivní a šmrnclé červenou knihovnou. ()
Baví mě téma, o kterém seriál pojednává. Baví mě doba a země, do které je děj zasazen. Seriál je natočen s obrovskou profesionalitou a navíc v něm vystupují Maggie Smith, jejíž Violet Crawley brutálně glosuje veškeré dění a Michelle Dockery, kterou jsem si oblíbil už jako Susan v Otci prasátek. Při takové konstelaci je prakticky nemožné, abych byl nespokojený. Samozřejmě si uvědomuji, že je děj krajně zidealizovaný, no a co? Přestože je můj přístup ke všemu, co život i filmaři přinášejí, převážně cynický, u tohoto seriálu mi bylo tak dobře, až jsem se sám divil. ()
Úchvatný historický seriál s příchutí červené knihovny. 1) Atmosféra doby se mi zaryla hluboce pod kůži. Nejlepší je v první řadě, později jsou už staré zlaté časy rozmělněny válkou a poválečnými společenskými změnami. Tato "konzervativní idylka" (gudaulin***) je vzpomínkou na časy, kdy šlechta šlechtí a služebníci slouží, všechno je jak má být a lidi jsou šťastni._____ 2) Jasně, že vím, že to tak většinou nebylo a ani být nemohlo. A je to snad důvod, proč bych měl podobné výtvory odmítat? Pohádky taky sleduji s chutí a se zájmem, i když vím, že tak to v životě nechodí. Konec konců i na Ženu za pultem koukám s nostalgickou vzpomínkou, přestože stylizace (jinak řečeno lživost) díla doslova bije do očí. Ale řekněte, nebylo by krásné, kdyby to bývalo takhle bylo?_____ 3) Dějově bohatý scénář (bravo, pane Fellowesi) si hravě poradil i s nejrůznějšími překážkami (například odchod Dana Stevense ze seriálu), ačkoli chvílemi mi dějové zvraty přišly jen málo uvěřitelné. Ale o to přece nejde. Julian Fellowes stvořil svět plnokrevných postav, které máme rádi nebo nesnášíme, které někdy jednají podivně a nepochopitelně, ale i tak jsou nám blízké, protože jsou jako my, jsou lidské. Přijal jsem je do svého domova, bydlí tu s námi, a my se oplátkou trápíme a radujeme s nimi. Co by si mohl scenárista přát víc?_____ 4) Nezapomenu na lady Mary a lady Edith s jejich věčnou vzájemnou válkou a nešťastnými láskami, šaramantního Matthewa Crawleyho i Toma Bransona a z paměti mi nikdy nevymizí neobyčejně charismatická Violet, hraběnka vdova, jejíž sarkasmy mě budou provázet mým dalším životem. Dolní patro zastupuje majestátní majordom Carson se svým ženským protějškem přísnou, i když útěšnou paní Hughesovou, svérázná paní Patmorová i přesvědčivě hloupá holka pro všechno Daisy a hromada sluhů, z nichž mimořádnou pozici zaujímá úskočný nafoukanec Thomas Barrow._____ 5) U podrazáckého Thomase mě poněkud mrzí, že jeho homosexualita je svázána s mizerným charakterem, i když chápu, že tím scenárista chtěl zdůraznit, jak ostrakizace působí na povahu člověka._____ 6) Pěkné herecké výkony odvádějí 62letý Jim Carter (majordom Carson), 57letá Lesley Nicolová (kuchařka Patmorová) či 76letá Maggie Smith (hraběnka vdova)._____ 7) Ani na přitažlivé kluky nezapomenu. Výrazný 26letý Theo James (Turek Pamuk) se sice objeví jen na pár minut, ale zamotá hlavu mnohým po několik řad. 28letý Dan Stevens (Matthew Crawley, dědic panství) v průběhu let tloustne a hubne, ale šarmu mu to neubírá. Rovněž 29letý Ir Allen Leech (šofér Tom Branson) stojí za zmínku. A pak je tu 24letý Thomas Howes (sluha William), 24letý Ed Speleers (sluha Jimmy), 25letý Michael C. Fox (sluha Andy) a 22letý Matt Milne (sluha Alfred)._____ 8) Věk protagonistů uvádím k roku prvního výskytu v seriálu._____ 9) Viděl jsem všech šest řad. ()
Galerie (1 758)
Zajímavosti (42)
- V čase 45:47 lord Grantham (Hugh Bonneville) oslovuje psa „hochu“, přitom je to fena. (ladyViolet)
- V 6. minutě při přípravě výstavy květin paní Isobel (Penelope Wilton) vzpomíná na „ten skvostný pohár z loňska“, což není dost dobře možné, protože výstava se koná v srpnu a ona se synem Matthewem (Dan Stevens) se přistěhovali až v září. (ladyViolet)
- Ve scéně, kde Anna (Joanne Froggatt) upravuje Mary (Michelle Dockery) vlasy, používá elektrickou kulmu. Scéna se odehrává přibližně v roce 1916, nicméně elektrická kulma byla vynalezena až v roce 1959. (Ganka)
Reklama