Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Modrý anděl učinil jak z režiséra Josepha von Sternberga, tak zejména z herečky Marlene Dietrich hvězdy první velikosti, jimž filmový Hollywood ležel u nohou. Sternberga začali považovat za kouzelníka světla a stínu a na Marlene čekala spousta rolí. Modrý anděl představuje kabaret, v němž se úctyhodný a respektovaný profesor Rath pod vlivem zpěvačky Loly proměňuje v člověka postupně ztrácejícího i poslední špetku lidské důstojnosti. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (96)

classic 

všechny recenze uživatele

Vážený profesor Rath, ktorého mimochodom študenti z GYMPLU, prezývajú UNRATH, čo znamená niečo ako „špina” , zakrátko zahodí svoju doterajšiu - uznávanú kariéru profesora za hlavu, "vyjsť na psí tridsiatok" , tak sa tomu správne hovorí... Študáci po večeroch - navštevujú miestny - neprístupný ( pre profáka ) KABARET, kde sú totálne mimo z krásnej speváčky - menom: LOLA LOLA, ktorá je extrémne krásna, extravagantná, hriešna, zvodná, úžasná + disponuje neuveriteľne - krásnymi - dlhými nohami, ktorými si opantá všetkých na predstavení. Profákovi to nedá a zájde na predstavenie, kde sa zamiluje do Loly, je z nej zbláznený, ale Ona ho má za debila. Aj napriek tomu sa vezmú, s učením je rázom koniec, a teraz, za niekoľko rokov, stúpne samotný profesor Rath v kariérnom rebríčku na samotné DNO, odkiaľ sa odlepiť, bude nemalý problém. Stane sa z neho ATRAKCIA, z ktorého sa smejú. Nemecké - super - hviezdy - MARLENE - EMIL a režisér - von STERNBERG, ukazujú, ako môže dopadnúť človek s vysokým postavením, ak si začne vzťah - s nesprávnou ženou, ktorá ho totálne zrazí z cesty, akákoľvek dôstojnosť a morálka - je preč, ľutuje, čo si začal, ale, či sa dá niečo ešte robiť, je otázne ? Marlene Dietrich sa stala po snímku MEGA - HVIEZDA z NEMECKA, ktorá emigrovala do USA, inak by ju zlanárili - kolegovia - nadšený producent - Goebbels. To sa našťastie, nestalo, a tak takáto provokácia zo strany postavy Lola Lola, sa už neopakovala, tým pádom, môžme ďakovať - nemeckej spoločnosti UFA, s producentom Erichom Pommerom, ktorý mimochodom produkoval i mega - nákladný - science - fiction, Fritza Langa - METROPOLIS. V Nemcoch bolo niečo uvoľnené, čím si nelámali hlavu, keď nakrúcali filmy. Taká - nefalšovaná odviazanosť. V snímku podáva mimoriadne - kvalitný herecký výkon, Emil Jannings ako profesor Rath, utrápený, deprimovaný, v depresiách sa aktuálne nachádzajúci - bývalý PEDAGÓG, ktorý si latku nastavil príliš vysoko, alebo sa mu pod tou jeho váhou - jednoducho zlomila, a teraz nevie, čo ďalej. Marlene disponuje parádnym sexappealom, takže extra - hrať nemusí, stačí prednosť, ako vyzerá na plátne, vtedy z nej nespustíte oči, doslova si užíva túto provokáciu. K tomu i spieva, a tak popritom je to dokonalé dielo. Veškerá ťarcha je na Janningsovi, ktorý musí bojovať s veternými mlynmi ! Josef von Sternberg - vytvoril snímok, ktorý osloví každého - vnímavého diváka. ()

raroh 

všechny recenze uživatele

Heinrich Mann byl tvrdý satirik až anarchistického ražení (německé školství mu muselo hodně ležet v žaludku), je tedy pochopitelné, že nacisty a ctihodnou německou buržoazii musela adaptace, která je patřičně německy drsná (žádná francouzská uhlazenost), pořádně štvát. Osobně mě nadchl démonický výkon Kurta Gerrona v třetí hlavní roli ředitele zábavné společnosti, která se usadila v Modrém andělu. Však se mu také nacisté odvděčili, když ho poslali do terezínského ghetta (kde vedl německý kabaret) a následně do Osvětimi, kde zahynul v plynové komoře. ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nie som filmový kritik a preto nedokážem náležite oceniť obdivovanú hru svetiel a tieňov charakteristickú pre obdobie nemeckého filmového expresionizmu, nie som ani alfa samec, aby som kvalitu filmu posudzoval podľa dlhých a krásnych nôh Marleny Dietrich. A nedokážem sa na film pozerať očami divákov v tridsiatych rokoch minulého storočia. Mám oči a vkus vygenerované 60 rokmi sledovania filmov a tie mi hovoria, že tri hviezdičky lepšie charakterizujú môj celkový dojem z filmu, než predošlé, podľa dávnych spomienok udelené štyri. Pričom chápem nadšenie filmovej kritiky i väčšiny mojich obľúbených užívateľov, ale ani to ma neprinúti hodnotiť film inak, ako podľa svojho súčasného dojmu. V prvej, školskej časti, filmu som si všimol inšpirujúci vplyv filmu na Fričovu tvorbu. Dokonca ani Mazánek nechýbal. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

První německý zvukový film, odrazový můstek k mezinárodní slávě Marlene Dietrichové. Zároveň počátek spolupráce s režisérem Sternbergem, která dala světu ještě několik vynikajících filmů. Pro mne je to jeden z klenotů kinematografie, jehož síla výpovědi přetrvala dodnes. Nešťastný osud puritánského gymnazijního profesora Immanuela Ratha, je odstrašujícím příkladem dnes stejně jako v minulosti. Puritánství a zásadovost se postupně změní díky okouzlující Lole v pokrytectví, bezradnost a nemoc. Profesorův příběh nám otevřeně říká, že každý muž může lehce najít svou femme fatale. Janningsův výkon v této roli je naprosto strhující. Není sporu o tom, že právě jeho postava a její vývoj jsou hlavním tématem, kterému se kamera věnuje. Navzdory tomu se role Dietrichové stala hlavní postavě zcela rovnocennou a v některých ohledech jí dokonce překonala (pěkný nohy). Závěrečné vystoupení Dietrichové, kdy sedí obkročmo na židli a zpívá Falling in Love Again, v kontextu se závěrečným Janningsovým křečovitým obětím katedry, zcela jasně vypovídá o tragice setkání dvou odlišných světů. 95% ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodný film, který celým svým uměleckým směřováním překonává hranice času a je plně srovnatelný s poetikou produkce zhruba poloviny čtyřicátých až padesátých let. Neoddiskutovatelná klasika je čímsi víc než trapným příběhem senilnějícího muže a sličné kokety s bezvadnýma nohama. Autor literární předlohy Thomas Mann je už výstižnější už názvem svého románu: PROFESOR NEŘÁD ČILI KONEC JEDNOHO TYRANA. Vzepětí německého ducha středních vrstev nikdy po vytvoření Německa r. 1871 v sobě nepřekonalo biedermaierové "cyklistické" (směrem dolů šlape, směrem nahoru se hrbí) poklonkování před výsostmi nejrůznějších druhů; ani osvěta, šířená lískovkou, na tom nemohla - a nechtěla - nic změnit. Specifická forma dvojí morálky, příznačná pro toto evropské století rádobyasketické prudérie, v německém prostředí získala zvláště odpudivé formy, která se staly normotvornými hodnotami i velké části nižších středních vrstev. Pařeniště, které v hitlerovské tyranii získalo svůj dosud nepřekonaný dějinný vrchol, je i hlavním tématem filmu, natáčeného v době strmého vzestupu nejen NSDAP, ale celé německé krajní pravice. Na filmu je sympatické, že dokázal zachovat individuality hlavních postav a Marlene Dietrichové zde poprvé upozornila na svůj pronikavý všestranný talent. Zatímco Jannigsova kariéra začala upadat, velká Němka se poměrně rychle stala světovou hvězdou střbrného plátna a globálně proslulou demokratkou angažující se během války na straně Spojených národů. Nejen krásné nohy, ale i nezaměnitelný hlas a osobitý přednes německé školy šansonu (zvlášť proslulá je její interpretace válečného Brechtova a Weilova evergreenového protestsongu WO DIE BLUMEN SIND) učinily z této dámy světové kinematografie hraného filmu nadčasový zjev. (Nositelka americké válečné medaile Svobody a rytířka francouzského řádu Čestné legie byla svou vlastí vzata na milost až posmrtně počátkem devadesátých let.) Maloměstské poměry, zachycené v tomto Sternbergově filmu, silně připomínají naše čecháčkovská zázemí; zjistit podstatnější rozdíl je téměř nemožné. Jeden z prvních zvukových filmů je i jedním z prvých nejsilnějších zážitků ozvučeného filmu. Je a zůstává. ()

Galerie (77)

Zajímavosti (22)

  • Mnoho lidí vyprávělo příběh "objevení" Marlene Dietrich režisérem Josefem von Sternbergem. Klíčové nicméně byly moderní divadelní revue Mischy Spolianského, ve kterých Marlene Dietrich vystupovala. Konec konců velká část týmu z revue Zwei Krawatten přešla do filmové produkce Der blaue Engel prakticky beze změny. (NinadeL)
  • Lokální cenzura v kalifornské Pasadeně zamítla film pro „nehoráznou sexualitu“ promítat v celém městě. Až po drastickém zestručnění a  neuměle sestříhaném obsahu mohl zase do kina, nad tímto výsledkem ale následní diváci projevovali nesouhlas. (Zetwenka)
  • Dochoval se záznam z castingu Marlene Dietrichové. Marlene si v něm stěžuje na mizernou hru doprovázejícího pianisty a zazpívá dvě písničky, z nichž jedna je "You're the Cream In My Coffee." (CrypzzXD)

Reklama

Reklama