Reklama

Reklama

Tora! Tora! Tora!

  • USA Tora! Tora! Tora! (více)
Trailer

Obsahy(1)

Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (165)

Trevor 

všechny recenze uživatele

Takto s odstupom času po ďalšom zhliadnutí som sa dopracoval k hodnoteniu 3*. Trikrát Tora! je film, ktorý ma svoje čaro pravdepodobne iba na jedno pozretie. Pri ďalšom už pre mňa začalo byť to takmer jedenapolhodinové predstavovanie ľudí, ktorí pri analýze hrozby Honďákov a ich potenciálne možnom útoku na štáty otravné, zdĺhavé a nudné. Celkovo sú efekty na tú dobu celkom vydarené (doteraz som neprišiel nato, či komparzista pri časti útoku Japoncov na hárbor iba zakopol, alebo tu scénu zvládli tak precízne, ale skôr si myslím že mal iba šťastie, lebo tie trosky "lietadla" ho minuli ozaj tesne) a je dobre vykreslené nezmyselnosť vojenských postupov,rozkazov a nariadení aj so skutočnými menami zodpovedných ľudí, avšak chýbajú lepšie herecké výkony a trochu lepšia hudba a celková atmosféra. 70% ()

gogos 

všechny recenze uživatele

Tomu rikam pekne zpracovany valecny film, atmosfera, scenar, efekty, vse je moc pekne. Dabing a ceske zpracovani bylo take velice dobre. Skoda jen toho zaveru jak japonsky general vypravi ze zna amiky... Asi to jedine mi nesedlo. Jo a esi se ptate, ktery film o Pearl harbor je best, tak asi tento ;-) ()

Reklama

zette 

všechny recenze uživatele

Ackoliv trojice reziseru, ktera vytvorila tento velkofilm nemela nijak hvezdnou karieru, v Tora! Tora! Tora! se vyznamenala a natocila vice nez slusny valecny film. Po vizualni strance je film dokonaly, nejvice vsak ocenuji jistou objektivnost snimku, ktera se snazi bez emoci vylicit deni, ktere s nejvetsi pravdepodobnosti predchazely naletu na Pearl Harbor. ()

Bauer 

všechny recenze uživatele

Po skončení filmu jsem měl chuť pořádně si zařvat Tora! Tora! Tora! Možná, protože jsem byl trošku naštvaný, že jsem koukal něco málo přes dvě hodiny na nudný film. Přes hodinu a půl jsem koukal na film, kde se jen mluvilo. Samozřejmně to byli celkem důležité kecy ale neuvěřitelně nudné. Potom přišel ůtok na Pearl Harbor, který je na svou dobu velmi dobře natočen. Velké zklamání byla hudba od Jerryho Goldsmitha, nevýrázná a nepůsobivá. Aspoň, že herci hrají znamenitě. Kdybych tento film měl brát jako dokument, tak budiž. Ale jako film je to opravdu nudný moc. Věřím, že ve své době to musel být vyzdvihované dílo ale v dnešní době, kdy máme Pearl Harbor od výtečného Michaela Baye, tento film v žádném případě neohromí ani neuchvátí. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Klasické dílo válečného hraného filmu zaujme svou nepředpojatou snahou o syntetickou nesentimentální kombinaci pohledu z obou stran, v té době spíše vzácnou než typickou (když na konci šedesátých let přijel na návštěvu Holandska císař Hirohito, vítalo ho skandování "Hirohitler"). Koprodukce zakládající týmovou režii i scénáristiku dopadla nadobyčej dobře. Výsledkem je vyvážený, ve válečných scénách i dialozích vyvážený film, který v poloze válečného dramatu plní současně stejně nesnadnou úlohu uměleckého dokumentu (u nás zůstává v této poloze stále nepřekonán souhrnem svého košatého díla Otakar Vávra). Exotické pacifické bojiště dává rovnoměrně nahlédnout do útrob obou válčících stran. Zůstává otázkou, zda bylo možné na poměrně omezené - byť beztak rozsáhlé - časové ploše obsáhnout více (zejména hlubší prokreslení psychologie alespoň protagonistů filmu), i kdyby to mělo být na úkor válečných scén. Jisté je jedno: dokumentaristika a heuristika TORY se pohybovala na horní hranici tehdy dostupných informací a obraz, který je tu načrtnut, vyžaduje po téměř čtyřiceti letech, která uplynula od jeho premiéry, jen minimální korektury. Zůstává přesvědčivou rekonstrukcí jedné hazardérské iluze (na japonské straně) a rozpadu stejně krátkozrakého izolacionismu, který mohl ohrozit nejen vlastní USA, ale životně i celý svět. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (29)

  • Před natáčením se pečlivě dohledávaly a pročítaly všechny možné dokumenty k událostem zobrazeným ve filmu. Našly se i původní výkresy k lodím Nagato a Akagi. Na písečné pláži, která se nacházela v areálu vojenské letecké základny Ašija (na půl cesty mezi Fukuokou a Kokurou), byly postaveny detailní repliky bitevní lodi Nagato (přesná kopie – ikdyž jen waterline a zvenčí), a tři čtvrtiny trupu Akagi. (Marthas85)
  • Na filmu se pracovalo již od roku 1966. (Kulmon)
  • Replika Akagi byla postavena s lodním ostrovem klasicky na pravé straně. Jenže skutečná loď ho měla nezvykle na levoboku. Japonci to samozřejmě věděli, ale Američané ještě předtím natočili úvodní pasáž, kde při pohledu z dálky Akagi hrála americká letadlovka a ta měla můstek na pravoboku. Takže se museli podřídit. (Marthas85)

Související novinky

Tak dlouho se chodí se džbánem...

Tak dlouho se chodí se džbánem...

09.06.2006

Není to vůbec dávno, kdy tu byla řeč o potřebnosti remaků a dnes by se to dalo zopakovat. Další film, který dostal jednoho bratříčka už od původních tvůrců, bude předělán na koukatelnější, nešikmý a… (více)

Reklama

Reklama