Kamera:
Charles F. WheelerHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Martin Balsam, Só Jamamura, Joseph Cotten, Tacuja Mihaši, E.G. Marshall, James Whitmore, Jason Robards, Wesley Addy, Frank Aletter, Leon Ames (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (165)
Jeden ze 100 nejlepších válečných filmů (z doby po r. 1900) - 100 Greatest Post 1900 War Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Výborná válečná klasika - přepadení Pearl Harboru Japonci. V podstatě jde o staršího bratříčka Bayova velkofilmu Pearl Harbor, akorát bez té milostné romantiky, s určitým odstupem nazíraný - spíše působící jako napínavý dokument, ovšem (na tu dobu) se skvělými akčními scénami. Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=sFYWpr5FNE8 ()
Narozdíl od Peral Harbouru jde spíš o válečný dokument, než o sladkej dojáček z válečného prostředí. Pamatuji si jakýsi filmový "cyklus"...už nevím na které televizi...kde šel každý týden jeden válečný film. Stalingrad, Bitva o Midway, právě Tora! Tora! Tora! a další. Super věc, chtělo by to repete něčeho podobného, protože ani jeden z těhle filmů by nešel pod tři hvězdy. Tora! Tora! Tora! je jeden z nejlepších. ()
Klasické dílo válečného hraného filmu zaujme svou nepředpojatou snahou o syntetickou nesentimentální kombinaci pohledu z obou stran, v té době spíše vzácnou než typickou (když na konci šedesátých let přijel na návštěvu Holandska císař Hirohito, vítalo ho skandování "Hirohitler"). Koprodukce zakládající týmovou režii i scénáristiku dopadla nadobyčej dobře. Výsledkem je vyvážený, ve válečných scénách i dialozích vyvážený film, který v poloze válečného dramatu plní současně stejně nesnadnou úlohu uměleckého dokumentu (u nás zůstává v této poloze stále nepřekonán souhrnem svého košatého díla Otakar Vávra). Exotické pacifické bojiště dává rovnoměrně nahlédnout do útrob obou válčících stran. Zůstává otázkou, zda bylo možné na poměrně omezené - byť beztak rozsáhlé - časové ploše obsáhnout více (zejména hlubší prokreslení psychologie alespoň protagonistů filmu), i kdyby to mělo být na úkor válečných scén. Jisté je jedno: dokumentaristika a heuristika TORY se pohybovala na horní hranici tehdy dostupných informací a obraz, který je tu načrtnut, vyžaduje po téměř čtyřiceti letech, která uplynula od jeho premiéry, jen minimální korektury. Zůstává přesvědčivou rekonstrukcí jedné hazardérské iluze (na japonské straně) a rozpadu stejně krátkozrakého izolacionismu, který mohl ohrozit nejen vlastní USA, ale životně i celý svět. ()
Je to dost jiné než Bayova verze a taky to působí o dost autentičtěji. Je super, že film nabízí oba pohledy, jak americký, tak ten japonský. Není to tedy tak zaujaté a neklade to takový důraz na vlastenectví a hrdinství. Je zajímavé vidět i japonský pohled na tyto události. Jak je z filmu zřejmé, Američani měli dost informací o útoku předem, ale nějak nebyli schopni si je včas předat. Samotný útok působí skvěle a dost věrohodně. Je až k nevíře, co se jim povedlo tehdy natočit bez použití digitálních efektů. "Chtěl jste důkaz, tady ho máte!" ()
No ''zrovnaniu' s Pearl Harbor sa to neubrani. Teda ubrani, uplne ho totiz zdecimuje :D :D Historicky film jak ma byt! Zdlhave, prepostavovane - predialogovane (aka no historical dumbing down with emphasis on narrative consistency).. S opulentnym finale, pri ktorom i Michael Bay ''sedi v koute a smutne kouka''.. Full metal air raid! 5/5 ()
Reklama