Kamera:
Charles F. WheelerHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Martin Balsam, Só Jamamura, Joseph Cotten, Tacuja Mihaši, E.G. Marshall, James Whitmore, Jason Robards, Wesley Addy, Frank Aletter, Leon Ames (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (166)
Vo svojej dobe nevídané prevedenie vojnového filmu dvoch súperiacich strán konfliktu s duálnymi režisérskymi vstupmi, ktoré sa snažili dejinné rekonštrukcie previesť polodokumentárnou formou s prvkami hraného filmu, ktorý je cítiť najmä v predvedených výkonoch a v stupňujúcom sa očakávaní sujety. Dosť značné memento však nalieha na záživnosť diela, ktoré síce odsýpa a je flexibilné vzhľadom k práci s kľúčovými operáciami, ale sterilnou sa zdá byť predovšetkým interná zóna a psychológia postáv. Film postráda dušu a implikuje faktografiu na poli zjednodušenia (časové možnosti) a neschopnosti priviesť východiskové body nad bežný rozprávací rámec. ()
Detailne sa o históriu 2. svetovej vony nezaujímam, takže ju až tak neovládam a preto nemôžem hodnotiť , či film dokonale súhlasí so skutočnými udalosťami. Nato sú tu iní. Film by som rozdelil do dvoch rovín, po stránke príbehovej na prípravnú časť a samotnú bojovú a po stránke spracovania na technickú/akčnú časť a hereckú. Samozrejme po príbehovej stránke je zaujímavejšia tá bojová časť, pretože prípravná je veľmi zdĺhavá a človek sa len ťažko orientuje v tých desiatkách tvárí a mien, kto je kto a aké má postavenie. Po stránke spracovania je herecké prevedie dosť priemerné, nevýrazné, kolísavé (hlavne u japonských hercov) a chýbajú tu známejšie herecké osobnosti, ktoré by film potiahli, možno aj nejaký vtip by sa hodil. Na druhej strane akčnú a bojovú časť musím iba pochváliť, je fakt zručne spravená - nálety japonských lietadiel, výbuchy pozemných terčov a streľba...už mi tu chýbali iba výbuchy lietadiel vo vzduchu, čo vzhľadom na rok výroby (asi) nebolo možné v dostatočnej kvalite uskutočniť. Hodnotenie: 65% ()
Kvalitní válečný velkofilm, kterému však trochu podráží nohy jeho dokumentárnost, tudíž mě v některých chvílích opravdu nudil. Na druhou stranu, alespoň bylo vidět, že scénáristé čerpali z hodnověrnějších historických pramenů, než například Bay a spol. :-) Samotný nálet byl proveden nečekaně kvalitně a sugestivně ( ačkoli na Baye to přece jen nemá - hold Bayovo akční oko je Bayovo akční oko) a přístup herců byl také dostačující. Rozhodně stojí za to ho vidět, ať už jste milovníkem válečných filmů či dějepisu. ()
Klasické dílo válečného hraného filmu zaujme svou nepředpojatou snahou o syntetickou nesentimentální kombinaci pohledu z obou stran, v té době spíše vzácnou než typickou (když na konci šedesátých let přijel na návštěvu Holandska císař Hirohito, vítalo ho skandování "Hirohitler"). Koprodukce zakládající týmovou režii i scénáristiku dopadla nadobyčej dobře. Výsledkem je vyvážený, ve válečných scénách i dialozích vyvážený film, který v poloze válečného dramatu plní současně stejně nesnadnou úlohu uměleckého dokumentu (u nás zůstává v této poloze stále nepřekonán souhrnem svého košatého díla Otakar Vávra). Exotické pacifické bojiště dává rovnoměrně nahlédnout do útrob obou válčících stran. Zůstává otázkou, zda bylo možné na poměrně omezené - byť beztak rozsáhlé - časové ploše obsáhnout více (zejména hlubší prokreslení psychologie alespoň protagonistů filmu), i kdyby to mělo být na úkor válečných scén. Jisté je jedno: dokumentaristika a heuristika TORY se pohybovala na horní hranici tehdy dostupných informací a obraz, který je tu načrtnut, vyžaduje po téměř čtyřiceti letech, která uplynula od jeho premiéry, jen minimální korektury. Zůstává přesvědčivou rekonstrukcí jedné hazardérské iluze (na japonské straně) a rozpadu stejně krátkozrakého izolacionismu, který mohl ohrozit nejen vlastní USA, ale životně i celý svět. ()
Ackoliv trojice reziseru, ktera vytvorila tento velkofilm nemela nijak hvezdnou karieru, v Tora! Tora! Tora! se vyznamenala a natocila vice nez slusny valecny film. Po vizualni strance je film dokonaly, nejvice vsak ocenuji jistou objektivnost snimku, ktera se snazi bez emoci vylicit deni, ktere s nejvetsi pravdepodobnosti predchazely naletu na Pearl Harbor. ()
Galerie (52)
Photo © 20th Century Fox
![Tora! Tora! Tora! - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/682/158682955_5d2ba0.jpg)
Zajímavosti (29)
- Výroba tohoto filmu byla nákladnější než skutečný japonský útok na Pearl Harbor. (raininface)
- Původní scénář měl 657 stran. (Kulmon)
- Film bol natočený dvoma krajinami, a to USA a Japonskom, aby pohľad na konflikt bol vyrovnaný, keďže sa jednalo o Pearl Harbor. (vander19)
Reklama