Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jiří Trnka patří k zakladatelům nejen české, ale světové animované tvorby. Loutkový film Staré pověsti české vychází částečně z Jiráskovy předlohy, ovšem významně rozšířenou o původní historický Kosmův pramen a v moderním výkladu přijal interpretaci Vladislava Vančury s jeho pronikavou básnivostí. Film i dnes uchvacuje scénickou šíří i režijním a výtvarným pojetím, které přes drobnost loutek dokáže představit hrdinské eposy české mytologie v celé její monumentalitě. Zcela nové je výtvarné zpracování loutkových typů, postavy musely přesvědčivě vyjádřit heroického ducha daného tématu. Film Staré pověsti české se těšil velkému mezinárodnímu ohlasu a získal mnohá zahraniční i domácí ocenění. (Studio Trnka)

(více)

Recenze (93)

Davson 

všechny recenze uživatele

Vizuálně velice podmanivý, dynamický a nadčasový film, dokonalá práce s loutkami. Docela mrzí, že jednotlivé pověsti jsou tak krátké, určitě by jim nevadilo prodloužení a kdyby místo jednoho celovečeráku vznikla rovnou série třeba středometrážních filmů, kde by byly pověsti více dějově propracové. Pro cizince, který nemá ponětí o tom, kdo je Jirásek, to musí být trochu chaos. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Dlouhokrké postavičky z našich národních pověstí ožívají ... a pokoušejí se probouzet naše národní vědomí. Nicméně musím říct, že kdysi - v dávno ztracených dobách mého dětství, mě okouzlovaly neporovnatelně víc. Milovala jsem především KONÍČKY ... se Šemíkem v čele, samozřejmě - to ostatní nebylo až tak důležité. Přesto pro mě samotný závěr představoval určité trauma ... ----- !!! MOŽNÝ SPOILER !!! ---- ... díky kruté smrti mladého hrdiny, na kterou jsem tehdy vůbec nebyla připravená. Teď - s odstupem všech let, která se rozprostřela mezi českými pověstmi a mnou, se mi nejvíc líbí začátek ... cca první polovina. Jakmile začnou jeden za druhým - jako apoštolové - defilovat před mými zraky knížata, která vládla českou zemí, ztrácí příběh kontinuitu a půvab ... rozpadá se na scénky, které jsou si příliš vzdálené na to, aby mohly navázat přetrženou nit(ku) vyprávění. Přesto ... za 4* - za velice osobité a procítěné ztvárnění Jiráskovy a snad i Vančurovy předlohy. ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

Ta práce s loutkami a vůbec celková forma vypadá opravdu úžasně, to musím uznat, ta práce na tom je skutečně dost vidět. Dost mě i zaskočilo (spíš v dobrém slova smyslu), jak moc velkolepé se to snaží být, protože to jsem snad v českém filmu ještě nikdy předtím neviděl. Je teda pravda, že jsem těch historických filmů moc neviděl, ale překvapilo mě, že zrovna u loutkového filmu je tak akční kamera. Co mě ale zarazilo v špatném slova smyslu bylo to, že z toho nakonec vypadl muzikál, s čímž jsem rozhodně nepočítal a když mi to při sledování došlo, začínal jsem se psychicky připravovat na to, že je holt nějak přetrpím... A jako jo, zvládl jsem to bez problémů, zapadalo to i do toho monumentálního podání, ale na mě osobně tam té muziky bylo až moc. U samotných pověstí jsem měl zase pocit, že některé by stálo za to prodloužit a jiné zase zkrátit, ale celkově mě hlavně zaráží to hororové ladění - a koukám, že nejsem jediný, kdo to tak vnímal. Samo o sobě by se mi líbilo, ale sem se mi to nehodilo, za celou dobu jsem si to nezvykl a spíš jsem se snažil dospět k řešení otázky, proč to Trnka natočil zrovna takhle. Krutá doba, kruté období? To z toho tolik neplyne, ta atmosféra jede jakoby sama na sebe, je to až zvláštní. Víc mě ale zaráží, že nikdy nenatočil celovečerní loutkový horor, protože podle tohohle filmu by na to rozhodně měl a využil by v něm svůj talent mnohem víc, než tady. A že tomu pěvně věřím, protože jsem od něj viděl Kybernetickou babičku a ta dokázala být (hlavně v druhé polovině) dost znepokojivá. Proč se někdo takový vůbec dal na pověsti a pohádky? Režim by horor nedovolil? Netuším, ale je to škoda, protože pak by Trnka byl Švankmajer před Švankmajerem. Takhle je ten výsledek sice stále zajímavý a vypiplaný, ale dost divně drží pohromadě, za celou dobu si mě nedokázal pořádně získat, znova bych ho vidět nemusel a kupodivu je v něm pár agitačních scén... Jsem ale zvědavý na další Trnkovy celovečerní filmy, minimálně dva mám ještě v plánu a obojí mají být pohádky, takže mě dost zajímá, jak budou laděné. Silné 3* ()

Nach 

všechny recenze uživatele

Technicky vypiplaný, ale dějově tak moc plytký, že jsem u toho usínal. K čemu je přesné odvyprávění Jiráska, když většina příběhu je vizuálně tak rozmělněná, až mě to nudilo. Tím bohužel utrpěl i můj výsledný dojem z tohoto vskutku technicky luxusního díla. Jenže bohužel bez dobře napsané hlavní postavy (těch je zde ale více) není dobrý děj a z toho důvodu snižuji hodnocení o dvě slunce. 70% ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Film, který bere dech nejen svým technicckým zpracováním, ale rovněž ryzými emocemi a neopakovatelným pojetím dávných dějin, které se pozvedají nad pouhou adaptaci. Nejlepší částí byla bezesporu Dívčí válka, při níž divák v několika chvílích napětím ani nedýchá a samozřejmě monumentální bitva v závěru doprovázena citlivou hudbou v jednu obzvláště vypjatou chvíli vrhá slzy do očí. Který jiný tvůrce je schopen dílo, kde některé loutky dokáží říci daleko více než lidští herci. Nezapomenutelný zážitek! ()

Galerie (21)

Související novinky

28. filmový festival Finále Plzeň

28. filmový festival Finále Plzeň

19.04.2015

Premiéra nové české loutkové pohádky Malý Pán, projekce v unikátních zrekonstruovaných Loosových interiérech, soutěže o Zlaté ledňáčky, první uvedení zdigitalizované klasiky Jiřího Trnky Staré… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama