Reklama

Reklama

Top Gun: Maverick

  • USA Top Gun: Maverick (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Pete „Maverick“ Mitchell (Tom Cruise) k smrti rád pilotuje stíhačky. Dokonce tak, že se už přes třicet let úspěšně brání povýšení ve strukturách amerického letectva, protože to by ho z kokpitu vyhnalo do vyhřáté kanceláře. Maverick byl navíc vždycky magnetem na průšvihy, což se s armádní kariérou taky docela vylučuje. Pilot je ovšem bravurní, možná ten úplně nejlepší, a proto dostane nabídku stát se instruktorem elitních stíhačů z programu Top Gun, které má připravit na úkol, jenž spadá do kategorie Mission Imposssible. Kromě téhle bude muset Maverick zvládnout i jednu obtížnou soukromou misi. Jedním z pilotů, které má připravit do akce, je i Bradley Bradshaw (Miles Teller), syn jeho kamaráda a navigátora Goose. Znalci prvního Top Gunu vědí, že Goose zahynul, když se neúspěšně katapultoval z neovladatelné stíhačky, pilotované právě Maverickem. A jeho syn mu otcovu smrt klade za vinu. Maverick za žádnou cenu nechce, aby Bradleyho potkal stejný osud jako jeho otce. Přitom si uvědomuje, že pravděpodobnost, že některý z pilotů plánovanou leteckou operaci nepřežije, není vůbec malá. (Cinemart)

(více)

Videa (13)

Trailer 1

Recenze (1 398)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Původní Top Gun je kultovní film. Mohou dlouhou dobu vznikat diskuze nad jeho kvalitami, nad jeho přepáleností a do jisté míry primitivnosti, Tony Scott dal ovšem v roce 1986 světu, který je i po letech fenomenální. Testosteronový, dost možná skutečně latentně homosexuální, ale nestárnoucí a pořád fenomenální, kdy jen tak neomrzí. Dlouhá léta se poté diskutovalo na téma Top Gunu 2, plány na nějakou dobu očividně zastavila sebevražda Tonyho Scotta v roce 2012. O 10 let později (nebýt COVIDU-19 dva roky zpět) ovšem přeci jen po 36 letech dochází na návrat Toma Cruise v jedné z jeho nejslavnějších rolí Petea ,,Mavericka´´ Mitchella. Má poté Tony Scott důvod obracet se v hrobě? Nikoliv, naopak je velmi snadné odtušit, že se ze záhrobí potěšeně usmívá. Scottův náhradník Joseph Kosinki se totiž Scottovo stylu dokázal v mnoha ohledech přiblížit takovým způsobem, že se dá snadno zvažovat, že přesně nějak takto by Scott pokračování realizoval. Kosinski už má ostatně nejen s vizuálem, ale i budováním odkazu. Jeho režijním debutem byl ostatně TRON: Legacy, kdy v roce 2010 navázal na odkaz Stevena Lisbergera a původního Trona z roku 1982. I zde poté pokrok dle očekávání spočívá v tom, že Kosinski a spol. využívají moderní filmařské technologie, kdy jsou hlavní hvězdou především IMAX kamery, které byli umístěné i do samotných kokpitů. Už ukázky mohli lákat na to, že se z Top Gun: Maverick stane jedním z vizuálně nejopojnějších snímků roku, už na samotném počátku filmového léta se dá ovšem spekulovat, že mají diváci dost možná tu zkušenost s nejlepším blockbusterem léta.  Rozepisovat se nad kvalitami Top Gun: Maverick je radost. Především i proto, že jde o jeden z nejintenzivnějších blockbusterů posledních let, jeden z nejlepších filmů Toma Cruise, ale i o film, kde Cruise předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů. Scénář k druhému Top Gunu je možná víceméně stejně jednoduchý jako první film, styčné plochy jdou víceméně ruku v ruce s původním filmem, stěžejní je ovšem to, že Top Gun: Maverick nesází na laciné předávání pochodně nové generaci. Není to film pouze o tom, že stárnoucí pilot ještě nepatří do starého železa a pořád dokáže v akci předčít mladší piloty. Je to film o Maverickovi, který se vyrovnává s traumatem, dilematy a faktem, že i přes jeho nejvyšší snahu nejspíš jeho výcvik vyšle někoho na smrt. Maverick je pořád tak trochu frajírek, rázem se ovšem stává o poznání komplexnější postavou. A Top Gun: Maverick je i díky tomu rázem film, který je velmi snadné probrečet. Je to totiž nejen vrcholná blockbusterová záležitost, ale i funkční horská dráha emocí, která dokáže pobavit, vyrazit dech, ale i skutečně dohnat diváka ke gejzíru slziček. Ano, mohlo se zdát, že se na konci Top Gunu Maverick se smrti Goose vyrovnal, takové události ovšem ve skutečnosti nikdy nejde zcela vypustit z hlavy. Už od samotného počátku je sázení na nostalgii jasné a funkční (díkybohu dojde i na Danger Zone), Top Gun: Maverick ovšem nekráčí lacinou cestou. Zdrojový kód původního Top Gunu je spojen s moderním přístupem a Top Gun: Maverick tak ukazuje, jak správně by se mělo s legacy sequely pracovat. Nejen díky fenomenálnímu Tomu Cruiseovi, který jde opět do role naplno, nejen díky úžasnému mininávratu Vala Kilmera do role Icemana, ale i díky bravurnímu představení nové generace pilotů. Ve výcviku funguje předávání mouder, zkušenosti, reflexe i nevyhnutelné setkání s minulostí. Od počátku bylo jasné, že stěžejní bude především vztah Mavericka a syna Goose s přezdívkou Rooster v podání Milese Tellera. A postupná práce se vztahem těchto dvou v rámci tohoto filmu je fenomenální a vybízí k těm nejemotivnějším momentům filmu. Funguje to především i díky tomu, že se dá snadno rozumět Maverickovi, který nechce, aby se minulost opakovala, zároveň jde ovšem z odlišných důvodů fandit Roosterovi. Jejich vztah díky tomu není černobílý, dialogové konfrontace mají neskutečnou energii a zajímavější než výsledek chystané mise se rázem stává čekání na to, jak se vztah Mitchella a Roostera vyvine. Během dvouletých odkladů způsobené pandemií snadno svou genialitou dokáže Top Gun: Maverick vyvolat pocit, že byl snad celé 2 roky vybrušován k ještě větší dokonalosti. Návrat, který mohl dopadnout všelijak tak funguje po scenáristické stránce, stránce střihu, vynikajícího vizuálu (v IMAXU to musí být ještě silnější zážitek, stejně silné to ovšem z mého pohledu bylo i v normálním kině) i vynikajícího soundtracku kvarteta Lorne Balfe, Harold Faltermyere, Lady Gaga a Hans Zimmer. Především závěrečná píseň Lady Gaga je výtečná. O to překvapující je ovšem vidět, že jde do jisté míry skutečně o upgradovanou verzi původního Top Gunu, kde ovšem vše šlape ještě o poznání líp (i romantická linka, kdy má Jennifer Connelly svou nejlepší roli za hodně dlouhou dobu). Především i proto, že Kosinski za kamerou skutečně využil ty nejmodernější možné technologie a Cruise i tentokrát hodlal realizovat celý film s tím nejmenším možným počtem CGI. Dá se těžko věřit tomu, že do konce roku vyjde pocitově intenzivnější blockbuster. A i když je na počátku filmového léta možná přeci jen předčasné mluvit o blockbusteru léta, skutečně se dá těžko věřit tomu, že Top Gun: Maverick do konce léta něco trumfne. Tak dokonalý blockbuster se totiž neobjevuje každý den a přiblížit se kvalitám Top Gun: Mavericku nebude snadné. Jedná se totiž o mistrovské dílo, jeden z nejlepších blockbusterů i filmů poslední doby a ukázku toho, že Tom Cruise pořád ví, co dělá. A i toho, že po posledních dvou dílech Mission: Impossible by mu poloha mentorů mohla velmi sednout. Nyní se jen dá doufat, že Cruise jeho smlouva s Ďáblem udrží na světě ještě hodně dlouho, tak poctivé blockbustery jako v případě série Mission: Impossible i právě Top Gun: Maverick totiž též nevznikají na běžícím páse. V mých očích zatím filmový zážitek roku, hlásím to ještě před návštěvou v IMAXU..... Viděno v kině: 4x () (méně) (více)

Eliott 

všechny recenze uživatele

Asi úplně nechápu pozdvižení okolo tohoto filmu. Nepopírám, že je to skutečně nadprůměrné dílo, ve všech směrech takřka dokonalé, ale aby se to dostalo do padesátky nejlepších? Tak to ani náhodou! Obzvláště proto, že se to natolik podobá předchozímu filmu z roku 1986. Obojí na mne zapůsobilo stejně, přesto je rozdíl v hodnocení neuvěřitelný. Samozřejmě je novější verze díky moderním technologiím o poznání lépe natočená, ale vážně 20% rozdíl?? Proto jsem měl také celkem jasno se čtyřmi hvězdami. O té páté u mne v jedu chvíli rozhodlo napínavé finále a hlavně dlouhé sucho, co se letošního roku ohledně povedených (velko)filmů týče. Bohužel mé naděje zhatil nedostatečně dojemný a spíše předvídatelný závěr. K tomu ještě nelze odpustit již zmíněné srovnání s jedničkou. Plný počet, proto připadá v úvahu pouze symbolicky, jako srovnání, který film je vlastně lepší. Nechť rozhodne opětovné shlédnutí, zatím tedy 80%. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Už v "Mission: Impossible - Fallout" bylo několik sekvencí, kdy film překračoval hranici fikce a budoval vznešený pomníček nejen svému hrdinovi, ale také jeho představiteli. "Top Gun: Maverick" pak už komplet celý funguje souběžně na rovinách fikce, adorační reflexe a meta komentáře. Když tedy na repliku "The end is inevitable, Maverick. Your kind is headed for extinction." zazní odpověď “Maybe so, sir. But not today.”, neříká to za sebe jen titulní hrdina či Tom Cruise coby poslední plnokrevná hollywoodská hvězda, ale také osmdesátkový model blockbusteru. Všechny kontrolky tu blikají, že tenhle starý/starosvětský kolos by neměl přece vůči té rychlejší, vymakanější, odladěnější a nejnovějším hadrwarem i softwarem napěchované konkurenci jakkoli obstát. Neustále cítíme, že takhle už se to přece nedělá, že doba je někde jinde, že si všichni žádají něco sofitikovanějšího, pokročilejšího a současnějšího (skvělá JitkaCardova má ve svém komentáři naprostou pravdu). Ale tady se prostě stvrzuje, že nezáleží na mašině, ale na pilotovi. Jistě jsou tam cheesy camp a krypto-queer roviny, ale soudě podle uculování publika to nejsou vady, nýbrž součást slastného diváckého prožitku, kdy film na diváky jen nepomrkává, ale tím svým těžko odolatelným pohledem jim hledí přímo do očí. Také můžeme dokonce po vzoru Žižekovy analýzy hudby a koncertů Rammsteinů ve vztahu k nacismu říct, že nám druhý "Top Gun" dává pasivně zakusit scientologii (byť na rozdíl od Rammsteinů není vůbec karikaturní a rozhodně zrcadlenou ideologii nepodvrací). Toma Cruise lze za řadu věcí odsuzovat i nesnášet, ale na rozdíl od ostatních megalomanů současné doby mu nelze upřít, že v jeho oboru, tedy v rámci filmových spektáklů mu není rovno. Nikoli kvůli tomu, jak má napěchované kapsy či jak sdírá své podřízené, ale naopak že všechny dokáže strhnout pro svou perfekcionistickou vizi, kterou si sám tvrdě odmaká. "Top Gun: Maverick" nám hrdě předvádí svůj banální a dávno přežitý motor, který má patřit do starého železa, ale živoucí generátor úžasu za jeho kniplem nám před očima z té rachotiny vymáčkne takový výkon, jako nikdo před ním. ___ pozn. pod čarou: V hrstce melancholicko zasněných momentů i dějových motivů Cruisova óda na létání evokuje Mijazakiho pochopitelně poetičtější a mnohovrstevnatější pomník stíhacím esům "Porco Rosso". ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

Neskutočný tlak, ktorý ma zatlačil do sedadla kina - po dlhých rokoch. Nakoľko som konzervatívny romantik, 90-ková nostalgia miešaná s neskutočnými zábermi a strihom ma totálne dostali, a pri odchode z kina som cítil plnohodnotný pocit kinematografickej katarzie. Film, ktorý sa nebál v tejto premäkčenej dobe "mať gule" a tiež staromódne srdce plné emócií. Cruise sa vykatapultoval opäť do hereckej stratosféry rýchlosťou 12 718km/h.  --- | 27.5.2022, CC, Ústí n L | --- Jednoduchosť a krása. Srdce mi aj druhý krát plesalo tempom, že som len ťažko dýchal - tieto rezonancie na mňa majú paralyzujúci účinok v tom najlepšom slova zmysle. Viac vo video denníčku  | 7.6.2022, CS Anděl, Praha |  ()

dO_od 

všechny recenze uživatele

// Konečně můžu napsat, že tenhle sequel nebyl jen nostalgickou bombou v době, kdy jsme to všichni potřebovali, ale dokáže stát na vlastních nohou i s odstupem. Jen odmítám uvěřit, že to natočil kdokoli jinej než duch Tonyho Scotta, který posedl Cruise, jenž si to víceméně zrežíroval sám za dohledu McQuarrieho, zatímco jim Kosinski nosil kafe. Ať už to ale bylo jakkoli, díky za tenhle film. ()

Galerie (88)

Zajímavosti (63)

  • Uvedení 36 let po prvním dílu z roku 1986 tvoří jedno z nejdelších čekání na druhý díl ve filmové historii. (ČSFD)
  • Ve filmu se mihly tyto létající stroje: Lockheed Martin F-35C se krátce objevil na letové palubě USS Abraham Lincoln v úvodu filmu. Dále Darkstar – neexistující experimentální hypersonický letoun založený na konceptu Lockheed Martin SR-72. Hlavní role měly Boeingy F/A 18E/F Super Hornet, což jsou novější notně přepracované staré známé F-18. Změn je tolik, že se jedná prakticky o nová letadla, které jsou navíc o cca 25 % větší. Ve filmu se objevil také vrtulník Mil Mi 24 Hind sloužící i v české armádě. Dále F-14 Tomcat – kultovní letoun z jedničky. Ve filmu vidíme také Suchoj Su-57 Felon – tryskáče 5. generace, kterými měli létat padouši z druhé strany. Ve scéně ke konci filmu je ovšem zastoupily Northrop F-5 Tiger II. V Maverickově hangáru pak vidíme veterána – jednovrtulový F-6K, což je průzkumná varianta ikonického P-51 Mustang. (Posheidon)
  • Na hudbě k filmu se jednotliví autoři podíleli následujícím způsobem. Harold Faltermeyer pracoval společně s Hansem Zimmerem v Santa Monice na hlavním tématu (převzatém z původního Top Gunu, 1986), akčních a bojových scénách. Lady Gaga roky pracovala na své písničce. Jakmile píseň slyšeli hudební producenti, přizvali Lady Gaga, aby se podílela i na hudební složce filmu. Milostné téma tak složila právě Lady Gaga a některé složky tématu následně převzali ostatní. Spolupráci všech zúčastněných koordinoval Lorne Balfe z Londýna. Proces nahrávání omezovala pandemie covid-19, takže jednotliví hudebnící, jako např. Tina Guo, nahrávali své party ze svých domácích studií. (Muffino)

Související novinky

Třetí Top Gun se řítí

Třetí Top Gun se řítí

12.01.2024

Top Gun: Maverick, který před rokem a půl zboural kina, je nejúspěšnějším filmem megastar Toma Cruise a celosvětově si doletěl pro 1,5 miliardy dolarů. Bylo tedy jen otázkou času, než Paramount… (více)

Tom Cruise se vrací k Warnerům

Tom Cruise se vrací k Warnerům

10.01.2024

Když byl Tom Cruise ještě jednadvacetiletým mladíčkem, jeho průlomem byla role Joela Goodsena, jenž si ve filmu Riskantní podnik chtěl vyhodit z kopejtka. Ten vzešel ze slavného studia Warner… (více)

Reklama

Reklama