Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Velšská vesnice Cum Rhonda leží v malebném údolí, které se na přelomu 19. a 20. století pomalu mění k nepoznání. Většina zdejších mužů pracuje v uhelných dolech, které přetvářejí jak krajinu, tak i duši jejích obyvatel. V dolech pracuje i Gwilym Morgan se svými syny. Jen nejmladší Huw je zatím ještě dítě. Jako jediný má však naději na lepší život. Rodina Morganových musí přestát řadu těžkých chvil: když majitelé dolu sníží horníkům výdělky, přijde čas bránit svá práva. Jenže Gwilym Morgan má na zakládání odborů úplně jiný názor než jeho synové. Malý Huw spadne i s matkou do ledového potoka a na nějakou dobu zůstane upoutaný na lůžko. Najít chuť do života mu pomáhá sympatický reverend Gruffydd, zamilovaný do Huwovy sestry Angharad.

Nezapomenutelný film režiséra Johna Forda vznikl podle románu Richarda Llewellyna. Získal pět Oscarů: jako nejlepší film, dále za nejlepší režii, za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli (Donald Crisp), za černobílou kameru a za výpravu v černobílém filmu. V dalších pěti kategoriích byl na tuto cenu nominován. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (50)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Philip Dunne .. Sentimentální vzpomínání na krásy rodného údolí devastovaného hornickým průmyslem. Vyprávění je zkraje podáno jakoby dokumentárně, čemuž napomáhá i hlas vypravěče a minimum dialogů zobrazovaných postav. Po tomto úvodu dojde k zlomovému bodu (snížení mezd) a rozjíždí se pravé dobové, silně sociální drama a zde se film teprve takříkajíc rozjede. Příliš jsem však nejásal nad náboženským podtextem a ty studené, předpisové staroanglické vztahy (rodinné či sousedské) opět budí spíše úsměv na tváři. Herecké výkony jsou však výborné, řada situací zahřeje a film tak alespoň nepůsobí chladně jako jeho souputník Občan Kane z fiktivního souboje "velikánů roku 1941." ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) -"'Tis a coward I am, but I will hold your coat." Takových bratrů, až z toho jednomu jde hlava kolem. Filmu myslím postupem času zůstane jenom pověst toho díla, které ve své době dostalo víc lásky než Občan Kane, ale s přibývajícími léty už nedostalo žádnou další, zatímco k Orsonovi se jí valí víc a víc. Kdyby se mi chtělo, pustím si oba filmy po sobě a vrhnu se na poukazování na to, jak Ford je minulost a Orson budoucnost, ale nemyslím si, že je to nutné. Pro někoho, kdo o filmové formě nemá přílišný rozhled, by každopádně mohlo být velmi zajímavé například porovnat, jak oba filmy pracují s vypravěčem a retrospektivním vyprávěním, mimo dalších věcí. Ford všechno používá za účelem uctívat sentiment, což si v mém srdci žádnou pozici nevybuduje. (Moje vědomí pracuje na principu sentiment=špatné, pathos=dobré, jen tak pro pořádek.) Když opustím mudrování o formě a obrátím se k obsahu, tak postava reverenda Gruffydda mne dojala. A vztahuje se to i ke dnešku, protože v současné době sotva někde v mainstreamu člověk narazí na mužský vzor cti a pravdy pro malé chlapce. -"By prayer, Huw. And by prayer, I don't mean shouting, mumbling, and wallowing like a hog in religious sentiment. Prayer is only another name for good, clean, direct thinking." ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Pre mna asi najsocialistickejsi film velikana Johna Forda. Zacina to ako nechutna moralitka a takisto aj konci. Nudil som sa pritom jaxvina a na konci som si uz nepamatal, o com bol zaciatok. No, keby John Ford tocil len takyto priemer, v zivote by nepatril k velikanom svetovej kinematografie. A jo, jo, toto porazilo Obcana Kane-a pri udelovani Osrala ci Ochcala - teda pardon, Oscara 60 % ()

sud 

všechny recenze uživatele

Od filmu, který v Oscarovém klání porazil "Občana Kanea" jsem čekal opravdu hodně. Jenomže všechno co jsem očekával, jsem i dostal. Nenašel jsem v něm jediné zrnko patosu, či citového vydírání. Je to naprosto upřímný film s velkým srdcem. Herecké obsazení je do jednoho skvělé, nejvíce překvapil malý Roddy McDowall. Jeho závěrečná kreace je neuvěřitelně mrazivě přesvědčivá. Výborný byl i Walter Pidgeon a Donald Crisp si za svého tátu Morgana Oscara bez pochyby zasloužil. John Ford byl skutečně umělec, který ve své době neměl obdoby a svými filmy hodil lano spoustě dalších tvůrců. Na dnešní dobu to sice působí trochu staře (vždyť je to taky 70 let), ovšem i tak je to skvělý film a já jej řadím (jako jeden z nemnoha) nad "Občana Kanea". 85%. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Rozmýšľam dlhšie na hodnotením a prikláňam sa k vyššiemu z jedného zásadného dôvodu. Všetko, čo mi na filme vadilo, čiže jeho rozriešťenosť (jedná sa o epizódy z mladosti chlapca), sladkobolnosť (v podstate náhodné úmrtia) a vysoký dôraz na náboženské základy spoločnosti (len žiadne pochybnosti o pôvode sveta) ospravedlňuje/motivuje rozprávanie, spomínanie obyvateľa mestečka na svoju mladosť. Čiže nesledujeme kvázi záznam reality, ale jej predstavu. Ako chlapcovu, tak jeho prostredníctvom Fordovu. Z tohto hľadiska je film myslím veľmi zaujímavý. Miesi sa tu tvrdá sociálna dráma s hollywoodskym utopizmom. Každopádne cítiť, že ako povedzme 10 dielny seriál by How green was my walley fungoval asi podstatne lepšie. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (6)

  • Rozpočet filmu činil približne 800 tisíc amerických dolárov a natáčalo sa prevažne v kalifornských štúdiách, keďže vzhľadom k situácii počas druhej svetovej vojny sa inak nedalo. (MikO_NR_1909)
  • Film byl natočen na motivy stejnojmenného románu velšského spisovatele Richarda Llewellyna. (ČSFD)

Reklama

Reklama