Režie:
Vladimír MichálekKamera:
David PloyharHudba:
Jan ČechtickýHrají:
Jiří Ployhar ml., Eva Vrbková, Milena Marcilisová, Rostislav Marek, Miloslav Maršálek, Eva Lesáková, Ondřej Mikulášek, Eva Gorčicová, Jan Grygar, Petr Bláha Nejedlý, Zdeněk Troška, Michael Beran (více)VOD (1)
Epizody(13)
-
Obraz (E01)
-
Imbecil (E02)
-
Milenka mrtvého (E03)
-
První casting (E04)
-
Vzkaz od nebožky (E05)
-
Poslání (E06)
-
Árie (E07)
-
Sací koš (E08)
-
Modrá voda (E09)
-
Mňoukavý hotel (E10)
-
Pavouček (E11)
-
Králíci se nedočkali (E12)
-
Okno do hřbitova (E13)
Obsahy(2)
Cyklus zajímavých příběhů ze současnosti pod názvem Okno do hřbitova je projekt Centra dramatických pořadů brněnského studia České televize. Původní povídky napsal nedávno zesnulý spisovatel Miloslav Švandrlík. Drobné příběhy obsahující tajemství, někdy vyvolávající i hrůzu, ale vždy s nádechem humoru, inspirovaly zkušené filmové scenáristy Martina Bezoušku a Dušana Kukala k vytvoření povídkového cyklu. (Česká televize)
(více)Recenze (45)
(CINEMA MUNDI 2011) Na začátek komentáře je nutno uvést, že se mé hodnocení vztahuje pouze na dvě vybrané povídky (Imbecil a Ludmila), které byly promítnuty v rámci Dne s ČT na Cinema Mundi. Uniká mi, proč byly vybrány zrovna ty nejotřesnější části, když by se mělo jednat o reprezentativní vzorek, jenž by měl diváka k seriálu nalákat. Pokud ony dvě epizody byly to nejlepší, co první série nabízí, tak se tímto počinem Centrum dramatických pořadů brněnského studia ČT propadá na úplné dno seriálové tvorby. Vladimír Michálek je sice jedním z našich nejzajímavějších polistopadových tvůrců, který se nebojí experimentovat, ale zde jeho jméno nefunguje jako značka a není apriori zárukou kvalitu, protože pouze plní zadaný úkol. Talent v inscenování jednotlivých scén se nezapře, jenže požadovaný dopad na diváka kálí jednak agažování herců z moravských divadel, kterým někdo zapomněl říct, že je rozdíl mezi hraním na divadle a ve filmu (potažmo seriálu), jednak scenáristická a dramaturgická bezradnost. Na jaké divácké spektrum OKNO DO HŘBITOVA cílí, proč jsou prostoduché příběhy s esenciálně dementními dialogy předvídatelnými moralitkami, z jakých důvodů je ilustrativní hudba natolik upřednostňována, až to má nechtěně parodický efekt...? Otázky, samé otázky. Už mě nebaví ani pátrat po odpovědích. ()
Okno do hřbitova je vcelku solidní novodobý počin české televize. Ano, jednotlivé díly mají své mouchy, ale proč proboha většina registrovaných uživatelů dává nesmylsně po prvních dílech (někteří ani neviděli) hnedle odpad?! To rozum prostě nebere, ale což.....když to člověk vidí v politice, tak zblbne z těch hovad i kdyby nechtěl. U mě zatím slušných 75%. ()
Mám rád hororové poviedky pána Švandrlíka a čítal som všetky, ktoré kedy napísal, ale z tohto seriálu som dosť sklamaný. Tie chabé herecké výkony a dieravý scénár by sa snáď dali prehrýzť keby sa jednotlivé poviedky držali svojich predlôh. Už len treba "Králíci se nedočkali", "Vzkaz od nebožky" či "Filmová zkouška" sa predlohy vôbec nedržia a takto by som mohol pokračovať. Jednotlivé epizódy v rámci akejsi pochybnej atraktivity prekrúcajú predlohu naruby. Pre mňa je tento seriál premárnená šanca. ()
Takové neškodné, díky dialogům a brněnským divadelním hercům místy nechtěně komické televizní strašení po česku. Nezdá se mi to tak špatné jako DRACULůV ŠVAGR, se kterým to má společný scenáristický tandem Bezouška/Kukal (kteří jsou podepsaní i pod otřesnými televizními ČERNÝMI BARONY, takže mají na Švandrlíka jakýsi monopol) a kvalitního režiséra, který si zrovna vybral svou slabší chvilku (po Smyczekovi Michálek). Jako komparz jsem se mihnul v titulní epizodě. ()
Martin Bezouška a Dušan Kukal jsou zkušení, jde jim spojit Švandrlíkův svébytný satiricko-záhadný svět s naší současností a vytvořit povídky, které nejsou ani přehnaně šokující, ani pietní a mohou stát samy o sobě. Navíc má Vladimír Michálek filmové, ne televizní vidění. Problém pak zůstává klasicky s adaptací, od výtečné (Milenka mrtvého) až ke zpraseným koncům (První casting). Výsledek je víceméně průměr, ale zase nic, co by vyloženě urazilo. ()
Galerie (44)
Photo © Česká televize / Jef Kratochvíl
Zajímavosti (3)
- První dva příběhy „Árie“ a „Imbecil“, jejichž kameramanem je David Ployhar a vedoucím produkce Radovan Kramář, se natáčely od 20. dubna do 4. května 2010 v Újezdě u Brna a v Bílovicích nad Svitavou, respektive v Mikulově, Pavlově a v Hustopečích. Zbylé části se natáčely během července a srpna opět v Brně a na jižní Moravě. V epizodě „Vzkaz od nebožky“ bydlí bezdomovec Ostřihoň (Arnošt Golgflam) v ruinách fotbalového stadionu Za Lužánkami. Jeho "lůžko" se pak nachází přímo vchodu do kabin fotbalistů. (ČSFD)
- Scenáristi Dušan Kukal a Martin Bezouška písali scenár aj k seriálu Draculův švagr (1996), ktorý bol tiež na motívy poviedok od Miloslava Švandrlíka. (Jello Biafra)
- Většina scénářů čítá až sedm verzí. [Zdroj: Česká televize] (hippyman)
Reklama