Režie:
Jiří Sequens st.Scénář:
Jiří HubačKamera:
Miloslav HarvanHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Rudolf Jelínek, Marie Drahokoupilová, Hana Maciuchová, Josef Vinklář, Miloš Willig, Petr Oliva, Josef Langmiler, Libuše Švormová, Antonie Hegerlíková (více)Obsahy(1)
Malíř, který svým uměním a názory se značně rozchází s konvenční společností malého amerického města, je podezříván, že zavraždil svou manželku. Když jsou proti němu v období místních voleb rozpoutány vášně, zachraňuje si život útěkem do jeskyně v blízkém lese a odtud s pomocí dětí, jejichž důvěru si získal, organizuje formou dětské hry úspěšné pátrání po skutečném vrahovi. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (35)
Atmosféra na mňa fungovala výborne. Keby to nezaznelo v záverečných titulkoch, ani by som nemal pocit, že sledujem inscenáciu. Inak trochu hysterický film, ktorý ma žiaľ znepokojoval na nesprávnych miestach. Keďže som mal podobné dojmy aj zo slávneho diela To Kill a Mockingbird, chyba bude asi na mojej strane. Aby som prezradil, čo tým vlastne myslím, miestami som mal pocit, že hlavný hrdina samozrejme nebude násilník ani vrah, ako ho obviňovali, ale skôr latentný pedofil. Úmysel bol určite dobrý, no prevedenie maliarovho vzťahu s deťmi mi vadilo. Je to škoda, lebo zjavne bol naopak sympatický liberál, ktorých začínajú ovce v rúchu človeka prenasledovať aj dnes. Muž v osidlech sa teda môže pýšiť nadčasovosťou. ()
Krásnà čistá konverzačka je ozvláštněna přítomností dětské party. Poněkud úsměvně působí namaskování jednoho z chlapců na mouřenína, což mělo znamenat, že hoch je černoch. Ale tak jako si dvorní dàmy lepily pihu krásy, tak si tato inscenace nabarvila jinocha. Jinak jí totiž nelze nic vytknout. Spíše se v dobrém pozastavit nad tím, jak to tady Jelínkovi slušelo. /// Výzva 2019 od Willy Kufalta ()
Taková normální americká knižní detektivka, vymykající se zdánlivě vedlejším motivem, který však (alespoň v této dramatizaci) vychází jako ten nejzajímavější, totiž interakcí mezi stíhaným hrdinou a dětmi, zvláště pokud jde o tu podivně problematickou holčičku - zde nastupuje to pravé drama. Krom toho je samozřejmě zajímavé sledovat, jak socialističtí adaptéři využili "nastavování zrcadla" stran různých společenských a politických motivů (ostatně i v tom, totiž ve vztahu mezi titulní postavou a okolní společností, překračuje toto dílko meze běžné detektivky - stručné zhodnocení viz v Marthosově komentáři). Herecky si lze užít nejen okrasnou Drahokoupilovou, neobvykle pokornou Maciuchovou nebo Vinkláře coby buranského šerifa, ale naštěstí i toho Jelínka v titulní roli. O dva roky starší adaptace Konfrontace od téhož režiséra dle téhož spisovatele je však čistě coby společenská detektivka přece jen kvalitnější. ()
.....prekvapený som bol a milo....zabudnutá tv detektívka a veľmi dobrá....minusom bolo miestami to divadelné hranie s výkrikmi ,zvolaniami a behaním hore dolu,ale hlavne divné až pedofilné chovanie postavy,kt.stvárnil R.Jelínek: to,že dospelý chlap do štyridsiatky sa hrá s maloletými deťmi...no povedzme,ale prečo ma každú chvíľu objímať maloleté dievčatá a bozkávať ich na líce a jeden nedokonaný pokus na ústa....no ozaj divné....to ako malo zobrazovať aký kamarátsky vzťah má p.Hamilton - R.J. - s deťmi ? snáď to malo byť i inak zobrazené a prečo takto sa choval len k dievčatkám a nie chlapcom.....keby sa to udialo len raz ok-ale opakovane hmm divné......NAPRIEK týmto pár výhradám veľmi vydarené s prekvapujúcim pachateľom. ()
Skutočne nerozumiem tomu, prečo sa samotný dej tohto kriminálneho prípadu zasadil do Amerikánskej kultúry. Ja chápem, že je to podľa predlohy spisovateľov, pochádzajúcich z USA a VB, pričom námet sa týka predovšetkým ich "okolia", no keby sa to odohráva v Brne, hlavné postavy sa volajú Jakub, Peter či Božena, tak by samotný snímok pôsobil absolútne odlišným dojmom. Ja skutočne nemám v obľube, keď sa iný národ hrá na iný národ. Gény nepustia, toto bol pre mňa dosť veľký, rušivý element, pričom vôbec celkovo ma samotný snímok nijak dejovo ani námetovo neohúril. ()
Galerie (3)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (1)
- John Hamilton (Rudolf Jelínek) je v předloze románu „A Man in the Net“ z roku 1956 označován jako komunista. Scenárista Hubač tady narazil při schvalování, protože být označen komunistou je v USA bráno jako cejch. Argumentoval však, že Hamilton je nakonec jediný, kdo má v příběhu čisté ruce, což schvalovatelé uznali, takže nakonec v inscenaci zůstala jeho politická orientace. (sator)
Reklama