Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pátrání po unesené dívce se stává životní posedlostí... Americký western Stopaři (1956) je u nás méně známým dílem, a přece se jedná o jeden z nejlepších snímků tohoto divácky velmi oblíbeného žánru. Příběh Ethana Edwardse (jedna z nejlepších rolí Johna Waynea), který stráví několik let neúnavným pátráním po malé neteři unesené Komanči, nebyl v době svého vzniku plně doceněn (nemá např. jedinou nominaci na Oscara!!) a zaslouženého uznání se dočkal až s časovým odstupem. V sedmdesátých letech se jeho motivy objevily v tak různorodých snímcích, jako např. Lucasovy Hvězdné války či Scorseseho Taxikář. Hlavní hrdina je v podstatě zatvrzelým rasistou, který nechce svoji příbuznou zachránit, ale zabít za to, že se stala indiánskou squaw. Jeho nenávist k indiánům je silnější než pud sebezáchovy a projevuje se např. nesmyslným vybíjením bizonů, kteří jsou hlavní obživou indiánských kmenů. Snímek natočil klasik světové kinematografie John Ford (1894–1973), jediný tvůrce, který má na svém kontě čtyři Oscary za režii (Denunciant, Hrozny hněvu, Bylo jednou zelené údolí, Tichý muž). I když žádnou ze zlatých sošek nedostal za některý ze svých westernů, je považován právě v tomto žánru za nepřekonatelného mistra. Většina jeho westernů vznikla v krásných exteriérech Údolí monumentů (Monument Valley) na pomezí států Utah, Arizona a Nevada a Stopaři nejsou v tomto ohledu výjimkou. Působivou majestátnost krajiny doplňuje příběh s až antickým tragickým podtónem. Zatrpklý vyděděnec Ethan nemá žádnou rodinu a jak sám v úvodu filmu přijíždí na ranč svého bratra, tak na jeho konci zase odjíždí do neznáma jako poutník odsouzený k věčnému bloudění. V hereckém obsazení filmu ještě zaujme tehdy nastupující hvězda nové generace Jeffrey Hunter v úloze mladého Martina, který Ethana při jeho pátrání doprovází, a stálý představitel Fordových snímků Ward Bond jako reverend Clayton. Postavu unesené Debbie vytvořily sestry Lana a Natalie Woodovy. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (182)

poz3n 

všechny recenze uživatele

Největší klasika westernového žánru pod režijní taktovkou toho zdánlivě nejpovolanějšího. A pro mě již očekávaně průměrný zážitek (zcela stejně na mě totiž zapůsobil i Fordův ranější a skoro stejně slavný Stagecoach). Z mého pohledu má film 3 jasné přednosti. Docela zajímavý příběh, který je silný především v mohutnosti doby, během které se odehrává, vizuální technicolorové zpracování a zcela jisté a jasné záběrování (vrcholem pak jsou Fordovy slavné a stále se opakující průhledy skrze otevřené dveře, či jakékoliv jiné vchody). Zcela nefunkční je naopak herectví všech přítomných. To má na míle daleko k přirozenosti, působí neuvěřitelně umělohmotným dojmem a postavy jsou tak zcela ploché a černobílé (stejně jako naivní pohled snímku na indiány, bělochy i ženy). Až by se dalo říct, že Stopaři splňují prvoplánové klišé americké robotické mentality 50. let. Z pohledu dnešní doby se tak postavy ocitají někdy až v naivně absurdních situacích, které ve výsledku působí komicky a degradují tak slavné filmové dílo na pohou učebnici filmového řemesla. 5/10 ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Filmová báseň, ktorá presahuje žánrové možnosti. John Ford natočil nadrozmerný film, ktorý je na prvý pohľad neviditeľným masterpiece(om), prevyšuje klasické rámcové osnovy, s čím sa tak často potĺkava westernová tematika a s ľahkosťou maliara ju strčí do kapsy. Vizuálnou poetikou a nostalgickou atmosférou neprekonateľný kumšt, ktorý sa prediera krajinou divokého západu z kade prichádza a odchádza postava Johna Waynea - Ethan Edwards. Ethan je najkomplexnejšou a emocionálne najzaujímavejšou postavou divokého západu všetkých čias, ktorý je z jednej strany neskonalým rasistom a drsňákom, z tej druhej iba osamelým súputníkom bez elementárneho šťastia a domova zároveň. Jeho celoživotné (a márne) blúdenie nezačalo príčinnými udalosťami vypálenia bratovho ranču indiánmi a ich následné ukoristenie dievčatiek Lucy a Debbie. Skrýva v sebe neskutočnú nenávisť symbolizujúcu najťažším stupňom ľudskej agresie a nadradenosti. Vo Fordových rukách to má navyše aj akýsi násobný parameter nadhodnôt a možností filmového umenia, cez ktoré číta a rozpráva svoju story malebná krajina, veľa napovedia tradície a zvyky, i osudy a príbehy jej obyvateľov. A takisto veľká metafora dobyvačnosti Ameriky 19.storočia, až epických rozmerov. Na konci sa v ňom síce zmocnil krátkodobý stav láskavosti a dobra, ale len vo veľmi relatívnej podobe. Ako nám poodhalila záverečná strhujúca scéna filmu (v doprovode krásnej pesničky od Maxa Steinera a The sons of Pionners), bol to stále ten istý Ethan Edwards, ktorého osamelá duša vyrazila opäť niekam... na ďalšiu púť a navždy odkázaná predierať sa medzi vetrami... ()

Reklama

corpsy 

všechny recenze uživatele

V dnešnej ( opäť ) pohnutej dobe, by sa takýto námet asi neuživil. Totižto, takto nekompromisné štvanie sa po pomste iným, ako bielym obyvateľom tejto planéty, by vyvolalo veľkú nevôľu farebnejších občanov. ,,Prečo sú všetky menšiny, či rasovo odlišné skupiny stále tí zlí?,, znela by otázka. Politicky korektná doba to dnes nedovoľuje. A preto, ostali po takýchto námetoch už len ostatky v podobe filmov ako THE SEARCHERS, ktorý by svojím výtvarným pojaťím naplnil jednu celú galériu obrazov, ale svojím príbehovým prístupom nenaplnil väčšinu divákov. ()

Fanucci 

všechny recenze uživatele

Nemilé překvapení. Rozvleklý film plný podivných postav, které se chovají spíš jako karikatury (dement Mose se svojí houpací židlí, naivně zamilovaná Laurie, imbecilně oddaná indiánka Look atd.). Vyloženě groteskní momenty, které měly diváka asi pobavit (bitka na svatbě, nervozní voják tasící šavli) mne naprosto míjely. Přitom ten příběh nebyl špatný....jen měl být podán o dost věrohodněji a zajímavěji. Kromě vyvarování se nejen výše uvedených trapností se také měl více věnovat / vysvětlit tu ohromnou zahořklost a zatrpklost hlavního hrdiny. Otázkou je, jestli by plastičtější postavu toporný John Wayne vůbec uměl zahrát. Glorifikace tohoto průměrného herce mi nikdy nešla do hlavy. No nic...celkově jde o slabý průměr. Pozice tohoto filmu v TOP 250 na IMDB je totální úlet. Na dějově a charakterově propracované klasiky od Leoneho nebo jiný Fordův western Man Who Shot Liberty Valance tento snímek absolutně nemá. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Pro mě po EL DORADU nejlepší western (a možná i film) s Johnem Waynem. Na první pohled pouze další romantické, zidealizované a dobově poplatné žánrové dílo (čemuž odpovídá především velmi staromilecká audiovizuální koncepce, některé herecké výkony atd.), které je ovšem nepřehlédnutelně a nezanedbatelně společensky angažované - v 50. letech v USA přece jen asi nebylo úplně běžné ve velkých studiových projektech otevřeně tematizovat rasismus a xenofobii. Obdobně jako film samotný je na tom i Wayneova postava. Zdánlivě stejná jako většina jeho ostatních (omezený machistický šovinista), ale tady jde o zřejmý záměr, jelikož je s jejím (dosti temným) charakterem v průběhu snímku pracováno. Jen ten rádoby humor a částečně i milostná linie Wayneova sidekicka jsou tu jaksi navíc... 80 % ()

Galerie (114)

Zajímavosti (60)

  • Medaili, kterou Ethan dává Debbie, získal jako žoldák za války v Mexiku (1865 – 1867), kam – hlavně za slušným výdělkem - odešlo mnoho bývalých vojáků Konfederace. Odtud také Ethanova plynulá španělština. (džanik)
  • Teplota počas natáčania dosahovala zvyčajne 49°C. (Real Tom Hardy)

Související novinky

Spielberg obsadil Davida Lynche

Spielberg obsadil Davida Lynche

05.02.2022

Režisér Steven Spielberg (Ready Player One, West Side Story, Čelisti) už je pilně v procesu příprav svého dalšího filmu. Ten ponese název The Fabelmans a měl by do velké míry být režisérovou… (více)

Steven Spielberg chystá svůj první western

Steven Spielberg chystá svůj první western

08.12.2021

Legendární režisér Steven Spielberg (Čelisti, Dobyvatelé ztracené archy, Zachraňte vojína Ryana) oznámil, že jeho dalším snímkem bude příspěvek do westernového žánru. 74letý filmař si letos splnil… (více)

Poslední jízda Johna Waynea

Poslední jízda Johna Waynea

11.07.2006

\"Více jak půlstoletí byl John Wayne světem považován za symbol Ameriky jak v morálních standardech, tak ve věcech moudrosti naší společnosti,\" řekl o Johnovi na jeho pohřbu Frank Sinatra a s tím… (více)

Reklama

Reklama