Režie:
Paľo BielikScénář:
Paľo BielikKamera:
Vladimír JešinaHudba:
Tibor AndrašovanHrají:
Vlado Müller, Štefan Kvietik, Emília Vášáryová, Peter Debnár, Jozef Budský, Zuzana Jariabková, Oľga Adamčíková, František Dibarbora, Daniel Michaelli (více)Obsahy(1)
Umí to se sekyrou jako nikdo jiný. Není radno si ho rozhněvat... Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti… Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Vlado Müller (kat Emil) a Štefan Kvietik (Richardus). (Česká televize)
(více)Recenze (84)
Téměř bezchybná historická freska, která nedovolí nikomu od sebe odtrhnout s výborným pozadím turecké nadvlády v počátku příběhu. To vše díky dvěma ústředním postavám i ostatním hercům, ale též výpravě. Dobové kostýmy jsou naprosto bezchybné a v barevném technicolorovém provedení společně s výtečnou kamerou a silným příběhem dotváří celkový vysoce nadprůměrný zážitek. ()
Vždycky jsem si myslel, že životní rolí Vlado Müllera byl lesník Horyna, a teprve nyní jsem zjistil, že to byl ve skutečnosti majstr kat. Parádní historický film o osudovém nepřátelství mezi katem a rybářem (Kvietik - taky dobrej, ale Müller ho jednoznačně zastiňuje) z dob turecké nadvlády nad Slovenskem . Začátek mi si přišel trošku rozháraný, ale poté to neustále gradovalo. Dramatické prvky se tu dobře prolínají s odlehčenějšími a místy i vyloženě komediálními okamžiky, výprava je taky celkem solidní. ()
Paľo Bielik podruhé (první bylo Varúj…!) a ještě lépe. Na filmu Majster kat je vidět, jak režisérsky vyzrál. Opět volil téma Slováci pod cizí nadvládou, tentokrát Tureckou. Jde ale spíše o silný příběh dvou nejlepších přátel, kteří se stanou kvůli ženě největšími nepřáteli. Ústřední dvojka je opravdu parádní a charisma Vlado Müllera i Štefana Kvietika je obrovské. Každý jejich vzájemný dialog bylo radost sledovat. Celý jejich životní příběh natažený do pár desítek let na společensko-politickém pozadí mě dokonale připoutal k obrazovce. Napětí a dramatické situace jsou skvěle vygradované a občas se dokázalo i vtipně odlehčit. Už jen za ten úžasný dialog paši a kněze dávám krásné čtyři hvězdy. ()
Plamen i červánek, ďábel i beránek, cukr i sůl. Bielikův Majster kat je mně pro svůj dvojí pohyb (přestat se bát a nahlédnout, že nic na světě není černobílé; neustavičně se děsit a nenávidět neznámé) zároveň jemným pohlazením i tvrdým políčkem, osvobozením z pout i spoutáním. Jaké je to pozitivum, kousek stínu v tropickém dnu, doušek vody na šíré poušti? Riskuji, že budu neoblíben, ale nemůžu jinak: kladem tohoto filmu pro mne je, že se nestal pohádkou, o tom kterak hrdinný, pravdu v rukou držící slovenský lid zahnal ony každým svým skutkem hřešící, pohanské mohamedány kamsi daleko za hranice civilizovaného světa! Ta rovnoměrnější distribuce neřádů (čili: svině se najdou, jak na "naši stráně barikády", tak u "nich") skutečně bodla, ostatně jako vždy! A ono negativum, ten bodavý pocit u srdce, ta popálenina? Opětovně riskuji, že budu neoblíben, ale znovu nemohu jinak: záporem tohoto filmu je, že se tak moc štítí smrti, značkuje ji jako největší zlo, vylučuje ji. Život a smrt v prostoru tohoto filmu nekoexistují vedle sebe, nevedou spolu dialog. Kat, služebník smrti, žije mimo městský život, zprvu všemi přehlížen, poté všemi obáván a všemi nenáviděn... Tady mě trochu mrzí, že se tenhle film nestál romantickou báchorku o tom, kterak se skrz nastupující generaci vyžehlí stará křivda, filmem, ve kterém bude smrt životem integrována, pochopena a ne zničena... 65% ()
Není to v jádru špatný film. Když se ale zamyslím nad tím, jak zajímavé téma ke zpracování to je, kolik zůstalo nevyužito, kolik nedotažeností (zbytečných) ve filmu je....zkrátka geniální námět trestuhodně promrhaný v teatrálních kreacích Vlada Mullera. Neuměle spíchnutý historický velkofilm bez historie. Výprava (zejména vypodobnění Turků) naprosto tragická, některé lokace (z 19. století!!!) směšné. A mohl to být slovenský Jan Hus... 60% ()
Galerie (10)
Photo © CS Film
Zajímavosti (6)
- Petra Debnára, ktorý stvárnil mladého kata Emilka Targu, predaboval Marián Labuda. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
- Film mal pôvodne vzniknúť v koprodukcii s Juhosláviou, no po povodniach, ktoré v roku 1966 postihli Slovensko, sa z finančných dôvodov viaceré scény napokon nakrúcali v Čechách. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
- Pro natáčení exteriérů štáb navštívil např. Telč, Bratislavu či Stúpavu. (hippyman)
Reklama