Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V městečku Tonto zastavil dostavník mířící do Lordsburgu a nabírá cestující. K Lucy Malloryové, která jede za manželem, přistupuje obchodník Peacock, tajemný karbaník Hatfield, a místním ženským mravnostním spolkem z města vykázaní doktor Boone, který více pije než léčí, a slečna Dallasa, která ohrožuje mravopočestnost. Na poslední chvíli ještě nastupuje bankéř Gattewood, který právě vykradl vlastní banku a potřebuje rychle zmizet. Tou dobou se místní šerif dovídá o útěku Ringo Kida (JOHN WAYNE) z vězení a o tom, že má namířeno právě do Lordsburgu, aby si to vyřídil s těmi, kdo jej dostali za mříže. Šerifovi tedy nezbývá, než nastoupit také. To ještě netuší, že Ringo přistoupí cestou. Ale mají vůbec cestující šanci se do cíle své cesty dostat, když musí projet územím, kde zrovna řádí z rezervace prchlí Apači v čele s Geronimem? (Historik)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (101)

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Na westerny moc nejsem a tohle jsem si pustil jen proto, že se děj měl odehrávat ve vlaku. Už nevím, jak jsem na to přišel, protože šlo o dostavník. Akce byla jedna, dějově průměr, lehké drama, trocha romantiky na pozadí, není o co stát, western. # [viděno: TV, 2.0] # příběh 5 | hudba 7 | humor 1 | akce 3 | napětí 2 | pustil bych si znovu 4 ()

Webb 

všechny recenze uživatele

[6,5/10] (Walter Wanger) (Čb. /// Produkce: Walter Wanger /// Scénář: Dudley Nichols podle povídky Ernesta Haycoxe /// Kamera: Bert Glennon /// Hudba: Louis Gruenberg, Richard Hageman, Franke Harling, John Leipold, Leo Shuken /// Oscar: Thomas Mitchell (herec ve vedlejší roli) /// Nominace na Oscara: Walter Wanger (nejlepší film), John Ford (režie), Bert Glennon (kamera), Alexander Toluboff (výprava), Otho Lovering, Dorothy Spencer (střih), Richard Hageman, Franke Harling, John Leipold, Leo Shuken (hudba)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Ať už otevřete jakoukoliv publikaci o westernech, nebo libovolný katalog shrnující nejdůležitější filmy světové kinematografie, Stagecoach v něm najdete tučným písmem. Legendární Fordův western nelíčí Apače jako mírumilovný a spravedlivý národ, na to si divák musel počkat až do doby zfilmovaných Mayovek. Nelze mu upřít, že poněkud fádnímu ději navzdory je opravdu dobře natočený a proto ani přes absenci překotnějšího vývoje nenudí. Přesto v dnešní době již překonaný, a škatulka legendy nechť mu tedy zůstane už navždy. ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Stagecoach je predpokladám najstarší western čo som videl, paradoxne ako prvý som videl jeho remake:) Aj tento originál je celkom svieže dielko, s prepracovanými postavami. Páčila sa mi postupná gradácia filmu, nasnímanie nájazdu apačov, aj cool záver. Každopádne Stagecoach oceňujem skôr pre jeho "historickú hodnotu", nejaké oslavné ódy si tentokrát ušetrím. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Jestli tenhle ansámblový western napěchovaný vším, co by měl klasický western obsahovat (Monument Valley, Indiáni, přestřelka na ulici), něco brzdí, pak dostavník napěchovaný vším, co před válkou představovaly Spojené státy. Mikrovzorek společnosti Fordovi sice umožňuje charakterizovat Kida jako nezávislého individualistu stojícího mimo zavedené sociální struktury a zároveň rozvést jeho oblíbené téma zrození amerického národa, ale na maupassantovskou komedii mravů nejsou vztahy mezi postavami dost prokreslené a na jejich „vyřešení“ je poněkud neférově užito deus ex machiny v podobě tlupy divošských Indiánů (kteří zde oproti Stopařům nejsou ničím víc než překážkou na cestě k civilizované společnosti). Málo jízlivé melodramatické vsuvky a málo vtipné záblesky fordovského humoru jsou ovšem během dlouhé akční scény zadupány do země nepřehlédnutelnou ukázkou prvotřídní filmařiny. Zadní projekce a exteriérové záběry s kaskadérskými kousky jsou zkombinovány tak obratně, že přechody mezi realistickým a „umělým“ prostředím neruší a sekvence pádí takovým tempem, že Fordovi rádi odpustíte i matoucí překročení osy. Možná je škoda, že ve stínu této velkolepé sekvence zůstává nejen sociálně-kritický rozměr filmu, ale také bravurní režie úvodní části. Ford Přepadení režíruje částečně jako němý film. Vesměs se spoléhá na statické záběry, namísto slov nechává promlouvat pohledy, které si postavy vyměňují a které mají o to výraznější vypovídací hodnotu, že detaily a jinými stylistickými oživeními se ve filmu neplýtvá (uvedení Wayneovy postavy je nezapomenutelné právě díky ojedinělému použití prudkého nájezdu kamery). Každý střih, každá změna velikosti záběru má při Fordově výrazové úspornosti své opodstatnění. Styl k sobě zbytečně nestrhává pozornost, z do hloubky komponovaných záběrů (které měly údajně velký vliv na Občana Kanea) se dozvíme výhradně to, co je třeba pro konstrukci fabule. Přehlednost a srozumitelnost vyprávění působí naprosto samozřejmě, v čemž tkví nejen jedinečnost Fordovi režie, ale také záludnost jejího postihnutí slovy. Zkuste popsat něco neviditelného. Přestože se vám jeho kvality mohou zdát málo nápadné, Přepadení zůstává filmovým mezníkem. Snímkem, který zahájil revival westernového žánru a jednoho béčkového herce strnulých výrazů a sošných póz proměnil v nesmrtelnou filmovou ikonu. 85% ()

Galerie (86)

Zajímavosti (31)

  • Film je zařazen na seznamu "nejvýznamnějších filmů", který vydal Vatikán v roce 1995 na přání papeže Jana Pavla II. Nachází se v kategorii filmů, které jsou významné svou uměleckou hodnotou. (gjjm)
  • Film inšpiroval Orsona Wellesa natoľko, že ho videl približne 40-krát. Aj to bolo jedným zo základných kameňov neskoršieho úspechu snímky Občan Kane (1941). (MikO_NR_1909)
  • John Ford po 10 letech od svého posledního westernu koupil filmová práva na povídku "Dostavník do Lordsburgu" z časopisu Collier's za 2 500 dolarů. (KIT.HL)

Související novinky

Poslední jízda Johna Waynea

Poslední jízda Johna Waynea

11.07.2006

\"Více jak půlstoletí byl John Wayne světem považován za symbol Ameriky jak v morálních standardech, tak ve věcech moudrosti naší společnosti,\" řekl o Johnovi na jeho pohřbu Frank Sinatra a s tím… (více)

Reklama

Reklama