Režie:
Steven SoderberghScénář:
Richard LaGraveneseKamera:
Steven SoderberghHudba:
Marvin HamlischHrají:
Matt Damon, Michael Douglas, Rob Lowe, Dan Aykroyd, Scott Bakula, Debbie Reynolds, Paul Reiser, Cheyenne Jackson, Eddie Jemison, Johnny Yong Bosch (více)Obsahy(1)
Slavný, extravagantní, virtuózní klavírista a bavič Liberace v sedmdesátých letech minulého století zaujal americké publikum svými působivými i provokativními výstupy tak jako málokdo. Byl hvězdou na pódiu i na televizní obrazovce, v soukromí si nejednou dopřával nákladné výstřednosti. Měl velký úspěch především u ženského publika. Jednoho dne se Liberace zamiluje do svého mladého řidiče, ten je zase okouzlen světem, v němž se pohybuje. V době, kdy nebylo možné veřejně přiznat homosexuální orientaci, společně tajně prožijí pět let... Životopisné drama, vyprávějící o komplikovaném, dramatickém vztahu dvou rozdílných mužů, natočil známý režisér Steven Soderbergh, jenž film postavil na kombinaci hereckých hvězd. Hlavní dvojici pod jeho vedením ztvárnili Matt Damon a Michael Douglas. (Česká televize)
(více)Videa (13)
Recenze (322)
Úplnou náhodou večer prepnem na ČT2 a vidím M. Damona a o chvíľu na to M. Douglasa...Kurva čo to je? Jak je možné, že som prehliadol film, kde hrajú dvaja kvalitní herci? Kliknem na csfd, pozriem réžia- Soderbergh...Cože? A potom je to zrazu jasné. Tv film...Pozrel som si to na nasledujúci deň cez archív a musím priznať, že ma film prekvapil. Bolo teplo to ano a je pravda, že ja tú "homo" tému moc nemusím, ale toto bolo snáď ešte lepšie než Skrotená hora. Douglas, jeho vystúpenia a ten jeho priteplený hlas, to bolo výborné. M. Damon nezaostáva a spolu rozohrávajú úžasný herecký koncert. Napriek všadeprítomnej homosexualite film neobsahuje žiadne nechutné scény a ak k niečomu dôjde je to skôr vtipné než nevkusné. Výborný film, ktorému nálepka tv film dosť poškodila. Mohol to kľudne byť jeden z nominovaných filmov na oscara a Douglas ho kľudne mohol získať. 80%. ()
Po tomhle skončí Zkrocená hora ve filmovém propadlišti dějin. Co se týče hereckých výkonů něco totálně neuvěřitelného - snad milionkrát mi v duchu spadla čelist a nevěřil sem tomu, že si to Douglas s Damonem nerozdávají i mimo kamery. Výborně! Soderbergh musí být neskutečně přísnej rejža..! ()
Sex, lži a video. Soderbergh k postavám zaujímá stejně ambivalentní stanovisko jako v Magic Mikeovi, jeho předchozím obnažujícím komentáři k rozporuplné povaze amerického snu. Pro citové životy hrdinů, kteří jsou oba v jistém smyslu vykořeněnými sirotky, má pochopení. Nepohlíží na ně z odstupu, jako na dvě výstřední kreatury. Vstupuje do jejich soukromí, zajímá se o ty nejintimnější momenty jejich soužití, ale zároveň nedělá senzaci (ani legraci) z toho, že dostal do jedné postele Gordona Gekka a Jasona Bournea. Obočí zvedá nad extravagantním životním stylem, který v 70. letech reprezentoval Liberace, a který dnes vyznávají zástupy jiných, zpravidla méně talentovaných celebrit. ___ Záběry jsou topené v umělém světle a vévodí jim teplé barvy, které příznačně ustupují pouze při několikerém „sundání masky“ (dušezpytný černobílý flashback, do černé a bílé tónované scény z nemocnice a na matčině pohřbu). Přesvícená mizanscéna v Liberaceho sídle (oproti civilnějšímu bytu Scottových náhradních rodičů) překypuje odrazovými plochami, jako kdyby stejným odrazem reality byl také život Liberaceho, který za vnější nádherou skrývá svou pravou identitu. Postavy se – mj. zásluhou atypického (na interiérové drama) snímání v celcích – doslova ztrácejí za rekvizitami. Nutno podotknout, že šperky a kostýmy, včetně opravdu výstižné „paví“ košile, jsou věrnými kopiemi předmětů uložených v muzeu Liberaceho pozůstalostí, takže čistě materiálně nejde o žádné přehánění. ___ Na vyblýskaném povrchu se projevuje uvědomovaná campovost filmu, který kombinuje extrémy sedmdesátkové módy (tj. styl Village People nebo Davida Bowieho) s blyštivou estetikou videoklipů od Madonny či Lady Gaga. Uvnitř citová rozpolcenost, navenek faleš a přehánění. Dohromady podnětná dekonstrukce fenoménu camp. ___ K sedmdesátým letům film odkazuje také dlouhými steadicamovými záběry nebo obsazením campové královny Debbie Reynolds, která právě v 70. letech začala zářit na Broadwayi. Tento návrat do „rebelského“ období nového Hollywoodu můžeme chápat jako Soderberghovo vyjádření deziluze ze směřování současného amerického filmového průmyslu, který je stejně jako Liberace orientován na povrch a krátkodobé prožitky a vyznačuje se neupřímností. ___ Vyprávění je sice strukturováno méně podvratně než ve Vedlejších účincích, ale jde o strukturu srovnatelně promyšlenou, pokud se týče vytváření paralel (Billy jako první monstrum, které Liberace stvořil), využití elips nebo změnu hlediska a na ni vázanou re-distribuci sympatií (druhá polovina, po repríze scény ve vířivce, tentokrát s postavami sedícími zády ke kameře, je bohatší na subjektivizující záběry, simulující Scottovo vnímání skutečnosti). Především je ale Behind the Candelabra velkolepým hereckým představením Michaela Douglase, který po/díky rakovině hraje o život. 80% Zajímavé komentáře: Mouzon, Traffic ()
No tohle. Soderbergha jako režiséra vůbec nemám rád a navíc ve spojitosti s tématem jsem čekal slabý a otravný film, ale tohle mě překvapivě hodně bavilo. Příběh sice tisíckrát viděný a nemá čím překvapit, ale Soderberghovi tady stejně šlo spíše o dokonalé naplnění škatulky životopisného filmu se všemi jeho proprietami, což se povedlo. Velmi suverénně a stylově natočené i zahrané, montážní scény s hudebním podmazem skvělé. Ale nejlepší byl Rob Lowe, vždy když se jeho hlava objevila v záběru, tak jsem chytal záchvat smíchu :). Jenom ten konec s létajícím Douglasem byl už fakt trošku over the top. ()
Dobrý pocit som mala už pri úvodných tónoch I Feel Love od Donny Summer. Dobrý pocit pretrval až do konca, aj keď niekde v polovici to trochu stratilo tempo. Douglas ako Liberace bol výborný, v rámci svojich postáv nezaostávali ani Damon a Lowe. Taký bling ako Liberace nemal ani Bling Ring. (Lumiere - 06. 08. 2013) ()
Galerie (50)
Zajímavosti (16)
- „On bol neuveriteľný. Dokázal ľudí zabaviť tak ako Elton John spolu s Madonnou, predtým, ako prišli Elton John s Madonnou,“ povedal Soderbergh a ďalej dodal: „Mne ide o to ukázať, že bol výborným, ozaj talentovaným klaviristom.“ (Sufferer)
- Aby Matt Damon (Scott Thorson) vyzeral mladšie, nosil parochňu. (Sufferer)
- Pre Stevena Soderbergha a Matta Damona či Michaela Douglasa sa nejedná o prvú spoluprácu. S prvým menovaným pracoval režisér na trilógii Dannyho jedenástka - trinástka i filmoch Che Guevara: Revolúcia (2008) a Nákaza (2011), Douglas zas hral v jeho oscarovej dráme Traffic - Nadvláda gangov (2000). (Sufferer)
Reklama