Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Jan KlusákHrají:
Ladislav Smoljak, Miloň Čepelka, Jaroslav Weigel, Pavel Vondruška, Genadij Rumlena, Josef Koudelka BergsteinObsahy(1)
V luxusně zařízeném salonním coupé mezinárodního rychlíku cestují tři pasažéři: slavný český policejní inspektor Trachta, průmyslník Meyer, který vyrábí všechno pro zahřátí (kožichy, rum, šamotové cihly), a továrník Bierhanzel, výrobce masti pro houstnutí vlasů. Ve stanici Istanbul přibude k této trojici inspektorův žák, policejní praktikant Jindřich Hlaváček, dokončující svou diplomovou práci o vlakové kriminalistice. Cesta probíhá klidně až do chvíle, kdy továrníka Bierhanzela rozbolí zub. Vlakový steward - jakýsi konduktér pro boháče - přispěchá se šlapací vrtačkou a továrník se po zákroku cítí mnohem lépe. Záhy bolest pomine úplně, neboť Bierhanzel zemře. Takto efektně otevřel Jára Cimrman svou detektivní hru "Vražda v salónním coupé", v níž zúročil své zkušenosti z policejní služby na vídeňské "čtyřce". O jeho kriminální a kriminalistické kariéře nás poučí série fundovaných přednášek, polemizujících s rakouským středoškolským profesorem E. Fiedlerem. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (172)
A zase: PA - RÁ - DA!! Nemůžu jinak, prostě zase plný počet, aneb další důkaz toho, že Smoljak se Svěrákem (hlavně oni dva) jsou prostě géniové. Vynikající detektivka, ve které za zmínku stojí boty Miloňe Čepelky, výslech Vilmy, parádní Genadij Rumlena, který neumí pořádně česky (asi nejlepší postava), Vondruškovy odpovědi (Zběžně a letmo) i prozrazení konce celé detektivky (nezapomenutelný moment). Smoljak byl vynikající, ale něco mi říká, že Svěrák je přece jen v té roli lepší, ale to není třeba řešit. Povedl se i seminář, jeden z nejlepších a vůbec nevadí, že je natažen skoro na hodinu, protože je skutečně velice zábavný a to neustálé strefování se do Vondrušky fakt stojí za to a nemám tomu co vytknout, obzvlášť když to obsahuje horor Chtěla bych ženicha mladého - s kučeravými vlasy. Hra samotná má narozdíl od jiných (a těch lepších) sem tam pár slabších místeček, ale není to nic tragického. Celkem asi "jenom" 98%, ale k téhle hře se určitě brzy vrátím, škoda že Cimrmanových detektivek není víc. ()
Úvodný seminár nás zoznámi s geniálnym Cimrmanovým nápadom s odľahčeným drevom. Potom nasleduje hra – v štýle Vraždy v Orient Exprese. Tie dlhé tunely - ako stvorené na vraždu! Asistent vyšetrovateľa v oddelení Ustalovač, postup do oddelenia Vývojka. Skvelý Miloň Čepelka. „A tvoje matka?“ „Matka byla běhna, pane.“ „Poctivé řemeslo! Také jsem chtěl... Nohy si mohla uběhat!“ ()
Bohužel z mého pohledu jedna z těch slabších her Divadla Járy Cimrmana. Stále je to sice velice nadpůrměrný komediální výtvor, ale ve srovnání s ostatními hrami tohoto divadla působí trošku nemastně neslaně. Chybí nějaká ikonická hláška a už úvodní rozprava všechno předznamenává, jelikož je poměrně rozpačitá. ()
U všech her i seminářů je důležité, v jaké sestavě je představení odehráno.Takže je to houpačka, někdy nadšení, jindy rozpaky.u Smoljaka mi při seminářích vadí, že když se dostane k místu, kde se má publikum zasmát, tak se odmlčí a celé ho zprava doleva očima přejede.Ani jeho smrtka se mi nelíbí, Svěrák je prostě Svěrák.A to platí i pro Trachtu.A Brukner-to byl Hlaváček, Čepelkova parketa je bohužel jinde.A pro bebacka:máš pravdu, hochu, jsem blbec, ale alespoň inteligentní.Ty jsi též blbec, ale úplně vylízanej. ()
Je velká škoda, že se nedochoval starší obrazový záznam Vraždy v salónním coupé. Jednak je zde publikum zcela marné ale také aktéři působí unaveně a znuděně. A zároveň uspěchaně. Jakoby to chtěli mít co nejdříve už za sebou. Existuje audiozáznam z osmdesátých let, kde herci hýří daleko větším temperamentem, humorným "flow" a mazlí se s každou replikou. Seminář je rovněž svižnější, protože postrádá určité sekce, jako třeba o kůrovci nebo předvedení zhudebnění přiznání. Ačkoli Ladislav Smoljak většinou exceloval, do role inspektora Trachny se přece jen víc hodí cholerický Zdeněk Svěrák a zvládl ji, dle mého názoru, lépe. A také pro Petra Bruknera jako velmi nesmělého policejního praktikanta Jindřicha Hlaváčka to byla role, která výrazně definovala jeho následující repertoár. :) ()
Galerie (7)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (11)
- Námět na hru dal Jaroslav Weigel. (Kulmon)
- Zdeněk Svěrák v jednom rozhovoru řekl, že prý hry jak stárnou, tak se občas objeví něco, co diváky neúmyslně rozesměje. Zdeněk Svěrák uvedl přímo příklad: „No a když ten Mayer řekne: ‚Říká každému obžalovanému Miloši, to bylo nesnesitelné,‘ tak to v publiku zašumí a to tahle věta v textu je už od premiéry.“ (mnaucz)
- Hra se měla původně jmenovat „První případ policejního praktikanta Hlaváčka“. (mnaucz)
Reklama