Kamera:
Joris KerboschHudba:
Tom HolkenborgHrají:
Huub Smit, Tim Haars, Wesley van Gaalen, Steffen Haars, Flip Van der Kuil, Nicole van Nierop, Ruud Matthijssen, Lars Boekhorst, Bart de Rijk (více)Obsahy(1)
Partičke kamarátov z mesta Maaskantje sa jedného dňa prihodí niečo strašné. Všetci z dôvodu finančnej krízy stratia robotu, nešťastnou náhodou pár z nich príde aj o svoj domov a peniaze, ktoré im ešte ostali, veľmi rýchlo minú. Bez financií to však v dnešnom modernom svete nejde, preto sa rozhodli neplatiť za nič a všetko si brať zadarmo, bez ohľadu na následky. (Ba-nny)
(více)Recenze (201)
Naprosto zabitých 84 minut se snad největší hloupostí jakou jsem kdy viděl. Ale nachlamal jsem se u toho jako nikdy. Když připočítám nadupanou hudbu, tak nemůžu dát jinak (ale IQ mám vážně vyšší než G. W. Bush). Pro ty co neví do čeho půjdou, tak přidávám film v kostce, ale jsou tam i větší hovadiny :D... ()
Tak jsem se na film těšila, jakmile jsem si přečetla nástin děje a tak mě zklamalo, když jsem zjistila, že hlavní hrdinové jsou banda totálně nesympatických vypatlanců, jejichž chování mě celý film neuvěřitelně sralo a dokonce mi připadalo, jako by se film snažil zachycovat chování našich nepřizpůsobivých občanů, a to daleko věrněji než takový Roming. Největší zklamání poslední doby, celý film jsem byla zhruba fifty fifty znuděná, či znechucená a jediné, co mě na celém tomto veledíle pobavilo, byl ten vytůtanej kamioňák. ()
Na rovinu je třeba říci, že jde o děsnou ptákovinu, kterou jsem chtěl prvních 20 minut stále vypínat. Parta dementů však nakonec rozpoutá řízné peklo, před kterým podobně blbé filmy ze zámoří blednou. A tam, kde dávají Amíci pot, sliny a sperma, tam dávají Holanďani krev. Ne že by si tu někdo neodplivnul, neublinknul či nepohodil lejno na zeď, ale přeci jen - kulky lítají, krev stříká, prstík ucvaknutý nůžkami, pejsek s hlavou rozdrcenou gaučem a pak ta všudypřítomná auta, co stále někoho zběsile odváží na přední kapotě. Zkrátka je to tak blbé, až místy veselé. A ve chvíli, kdy si říkáte, že zašli nějak daleko, že se do bojů zapojuje i bývalý nácek, co má uniformu od Goebbelse a sklep plný zbraní a vlajek se svastikou, tak z toho elegentně vybruslí v momentě, než bys řekl HH. Snad jen mohli přidat o něco více zvráceného sexu, ale i bez něj to jde. V závěru se ovšem divák dočká i malebného pozadí...čím je tedy řečeno, že je to všechno prostě prdel... ()
Tady se nezastavuje před ničím. Těžko tyhle lemply k něčemu přirovnávat. Napadá mě šílenec s nunčakama z filmu Přízračný svět (ghost world), řízlý videoklipem s beastie boys http://youtu.be/evA-R9OS-Vo a možná trochu Jack-Ass. Opravdu nevím o ničem jiném, co by mohlo podobným způsobem pobuřovat a zároveň pobavit. Možná snad jen Family Guy ale to je vlastně seriál pro předškolní věkovou hranici. Nepříjemné scény např. s pejskem jsem ochotný překousnout, tohle bylo TURBO! Neopakovatelná záležitost, KUT! ()
Dost možná nejvtipnější film, co jsem kdy viděl. Proti tomu, co se tu děje, jsou všichni ti sandlerové, rogenové a apatowové úplný nazdárci. Mám pocit, jako bych se díval na hrubozrnný animák Beavis and Butt-head, akorát v hrané podobě. Řečeno slovy bývalého amerického velvyslance pro OSN Daniela Moynihana: „Chovanci tu převzali vedení ústavu pro duševně choré.“ ____ Zajímavou hádanku či dokonce šifru skýtá otázka, jestli jsou New Kids Turbo politicky nalevo, nebo napravo. Když pomineme dokumenty, které hledají příčiny světové finanční krize, a vezmeme v potaz filmy, které se věnují hlavně jejím důsledkům, máme tu jak díla z pravicového tábora v čele s americkou drámou Lítám v tom, kde jsou hrdinové ti, co z práce vyhazují, tak díla ryze levicová jdoucí ve stopách socanské Evropy jako Louise-Michel, kde jsou za hrdiny ti vyhození. Otázka je, kam na téhle ose umístit New Kids Turbo, protože ač by se zdálo, že film, kde hrdinové odmítají pracovat a nezdráhají se dehonestovat pořádkové síly, patří zřetelně doleva k anarchistické komedii Louise-Michel, věc je nepoměrně složitější. Možná se tímhle filmem Holanďani spíš vysmívají flákačům a různým Maročanům, Kameruncům a dalším, které si za ta léta do země natahali, a jejich svobodomyslnost jim akorát nedovoluje pojmenovat věci přímo. Holanďani stejně jako Finové stavící na nejzdravějších ekonomikách v Evropě se vyznačují silnou protestanskou náturou a maňána v podobě liknavých jižních národů jim nejenže leze dost silně krkem a de facto opakuje konflikt z třicetileté války, kde proti sobě stáli Nizozemci a ultrakatoličtí Španělé, ale produkuje na tamní politické mapě i pravicové populisty, jako je Geert Wilders nebo Tim Soini. Zařazení filmu doprava by nasvědčovala i jeho ohromná popularita v Německu, jehož obyvatelé rovněž odmítají cálovat dluhy jižních států, které tu zastupuje pětice hrdinů. Přesto považuji New Kids Turbo za levicový film, a to ze dvou důvodů – vývoj hlavních postav a počínání televizního reportéra. Ale popořadě. ____ 1, Klíčová otázka zní, jestli je ona pětice kamarádů z filmu kladná, nebo záporná. Poznat ve filmech padoucha zpravidla není příliš těžké, tady to ovšem očividně tak snadné není. Tehdy přichází vhod jednoduchá mnemotechnická pomůcka: záporáci se ve filmech poznají podle toho, že se nevyvíjejí a zůstávají konstantní od začátku do konce, kdežto kladné postavy procházejí výraznější změnou a nějakým vývojem. Tady je třeba policajt pořád za hlupáka, zatímco každá z pěti postav má své momenty a projde určitou menší proměnou. Proto jsou poznámky o absenci příběhu mimo, jelikož pomíjejí, že příběhy se odehrávají doslova uvnitř každého z oné pětice, které máme pořád před očima. New Kids Turbo tak připomíná starý socialistický vtip o robotníkovi, který si každý den z práce odnáší kufřík. Robotník má pověst zloděje, nicméně stráže, kteří kufřík vždy otevřou a prohledají, nikdy nic nenajdou. To, co robotník odcizuje, jsou samozřejmě samotné kufříky – jinak řečeno příběh tu nesou vyvíjející se postavy, jen film to running jokey a cykličností chytře zakrývá. Oproti tomu záporáci zůstávají konstantní. Zlo tu je s námi odnepaměti, mění se jen dobro a prostředky, jak s tímto zlem nakládáme. Asi nejgeniálnějším způsobem si tuto stálost zla uvědomil Hans Zimmer, který v TDK přisoudil Jokerovi leitmotiv o jedné jediné notě. Slyšet jej můžeme už v prvním záběru při nájezdu na záhy rozbité okno. Joker se také nemění, jeho charakter neopisuje žádný oblouk, a my vlastně nevíme, co udělá příště a co je klíčové, neřekne nám o tom nic ani hudba. Zimmer je na tento podkres postavy jaksepatří pyšný a jakbyne, když by mu to většina producentů/režisérů zatrhla a vyhodili ho s tím, vždyť podhodit postavu v obřím letním blockbusteru něčím takovým se přece nedělá… osvícenec Nolan mu to schválil. ____ 2, Druhý důvod, proč má New Kids Turbo přece jen blíž k Louise-Michel než k Lítám v tom, zosobňuje jedinečným způsobem postava reportéra. Ve scéně, kde pětice hrdinů bojuje s protiteroristickou jednotkou, se objeví úžasná dvojice záběrů: zatímco jedna z postav má na ramenou bazuku, reportér má na ramenou kameru. Podobný match-cut známe například z Kubrickovy 2001, kde se přestřihne z letící kosti na letící vesmírnou raketu, zatímco tady to je střih z bazuky na kameru. Kamera coby zbraň, to bylo přece vždycky krédo militantních a angažovaných dokumentaristů jako Joris Ivens nebo John Grierson. ____ Co do hudby tu máme trojí: za prvý extrémně rychlý raveový beaty á la Scooter, kteří dokonce speciálně pro film předělali svůj single Friends. Za druhý 90kový eurodance, byť malinko svižnější a inovovanější o fakt, že ženské vokály sice zůstávají, ale mužský rap jakoby zajišťuje těch pět MCs típků. Tahle hudba se ozývala v Holandsku asi ze všech těch Opelů Manta, co vlastní jedna z postav, a film to očividně úspěšně paroduje, ale současně na tom staví i svůj drive. Na svědomí to má DJ Paul Elstak, což je ten chlápek z úplného závěru, kde doslova spadne z nebes a potvrdí tak přímo slogan Faithless „God Is a DJ“. Myslím, že nejeden diskant a metrosexuál v některých pasážích filmu vyskočí ze sedadla a dá se do trsání. Jako já. A konečně za třetí tu máme samotnou nediegetickou instrumentální hudbu od Holkenborga, která vtipně zesměšňuje okázalé herojské melodie, ale má svoji nepopiratelnou kvalitu a tvoří příjemný kontrapunkt k raveovému či technařskému duc duc duc duc. Soundtrack je tak bujarou kombinací skladatelské práce a djské. ____ Kamioňák. Honk, honk. Cunt! () (méně) (více)
Galerie (12)
Zajímavosti (5)
- Mnoho rodinných príslušníkov hlavnej pätice hercov si vo filme zahralo menšie cameo úlohy. (MikaelSVK)
- Flip Van der Kuil povedal vo filme len jednu vetu: "Ešte kartón cigariet." V čase:17:05. (BAM)
- Auto, které ve filmu používá Rikkert van Boven (Wesley van Gaalen), je zelený Opel Manta Gsi 1978. (TheDon)
Reklama