Režie:
David AyerScénář:
David AyerKamera:
Roman VasjanovHudba:
David SardyHrají:
Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Natalie Martinez, Anna Kendrick, David Harbour, Frank Grillo, America Ferrera, Cle Sloan, Cody Horn, Shondrella Avery (více)Obsahy(2)
Pro dva policisty to měla být běžná šichta… dokud se nestali terčem drogového kartelu... V Los Angeles jsou pouliční policisté Brian a Mike nerozluční parťáci – novodobí kovbojové, kteří hlídkují na ulicích v době, kdy latinskoamerické gangy svádějí boj o moc s těmi afroamerickými. Brianovi a Mikeovi se několikrát „poštěstí“ a odhalí šokující obchody s drogami a lidmi. A díky tomu se dostanou do hledáčku mexického kartelu. Podaří se dvojici přátel uniknout z vlivného dosahu vražedného narkobarona? Odzbrojující thriller natočil podle vlastního scénáře americký režisér David Ayer, který měl s kriminálními náměty bohaté zkušenosti (Training Day, Temný stín nad L.A., S.W.A.T. – Jednotka rychlého nasazení, Drsný časy). Tentokrát se však rozhodl vylíčit policejní život z lidské stránky spolu s jeho každodenní rutinou. Nebyl by to ale Ayer, který natočil také akční snímky jako Rychle a zběsile, aby policejní práci neproměnil v dynamickou jízdu. A je to právě bezprostřednost a až nepříjemná blízkost, při níž se cítíme, jako bychom byli přímo účastni pouličnímu dění, jež prostupuje celým vyprávěním. Ať už se to týká rodinné oslavy, klábosení v autě či přestřelek, Ayer s kameramanem Romanem Vasjanovem snímají akci pomocí ručních kamer, objektivů na uniformách či autech, pouličních sledovacích zařízení. Když k tomuto postupu, jenž dnes už dělá kde kdo, přisadíme nezkrášlený prostor ulice jižního Los Angeles (kde Ayer vyrůstal), výsledkem je autenticky působící drama, které je po právu označováno jako jedno z nejlepších svého druhu za poslední dekádu. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (984)
"Patrola" zpřítomněním kamer učinila z centrální dvojice policistů hrdiny jejich vlastního žánrového filmu. Díky oslovování kamery a předvádění se před jejím objektivem se snímek přesouvá z invazivně-dokumentární estetiky reality TV do sféry exhibicionistické ichformy YouTube videí, jejichž aktéři se stylizují do vlastního nadreálného zrcadlového ideálu. Zvolená forma navíc výmluvně koresponduje s motivem nezdravé siláckosti obou hrdinů. Znepokojující nedospělost centrálních postav ukazuje, že odznak je pro ně jen vstupenkou do bájné říše žánrových gerojů a pistole garancí moci i příslibem dobrodružství. ___ Více v recenzi pro Cinepur. ()
Problém nie je ani tak v tom, že nejde o nič nové v tomto žánri. Nie je to ani zvolená forma a ani silná epizodičnosť deja. Problém je všetko dokopy. Dokumentárny štýl, ktorý mi subjektívne úplne nesedí je pritom v zásade v poriadku a Ayer stále dokáže prísť s dobre napísanou či vygradovanou scénou. Ale chýba niečo naviac a bezprostredne po skončení dojmy vyprchávajú až príliš rýchlo. Aj kvôli snaživým hercom je to škoda. 70% ()
Scenár nie je originálny, našťastie to Ayer s policajtmi po odpadových Drsných časoch nevzdal a výsledkom je práve táto triumfálna buddy movie. Práve extrémne sympatická ústredná dvojka sa postarala o fest dobrý zážitok. Taká zohraná dvojica sa len tak nevidí! Konečne niekto mal geniálny nápad prísť s parťáckym policajným filmom, v ktorom hrdinovia nemajú chuť navzájom sa povraždiť, ale naopak ide o kamarátov, ktorí by jeden za druhého položili životy. Koniec je relatívne podľa očakávaní, ale zároveň ukazuje, že ak je scenárista šikovný, dokáže aj v temnejšom závere nájsť rafinovaný spôsob, ako to ukončiť krásne, milo a dojemne. ()
Zkouším podumat, zda šlo spíše o náborku k emerickým ostrým hošům, nebo o varování před jejich profesí. Každopádně - podáno to bylo pěknou formou. Vznik scénáře bych si představoval asi tak, že nějaký písmák přeblafnul operátora místní zásahovky a ten mu za odměnu vyblil všechny zajímavé storky z posledních dvaceti let. Rejža vše volně pospojoval a Gyllenhaal se snažil vypadat ještě úchylněji, než je u něj běžné. A na závěr frknul dramaturg i dojemnou chvilku.....mně se to líbilo. ()
Dobrej policejní kousek. Dějově to není nic přesyceného, z větší části se jedná opravdu jenom o takové nahlédnutí do rutiny každodenní policejní práce v sociálně posrané čtvrti amerického velkoměsta - tedy o sled víceméně nesouvisejících scének. Něco jako "hlavní dějová linka" začne prosvítat asi až kolem poloviny, ale i potom se "děj" odehrává spíš jakoby mimochodem. Což je úplně jedno, protože na End of Watch je důležitá hlavně jeho forma, autenticita a drsná ušpiněná estetika daná jednak tématem, jednak způsobem snímání. On to není na pohled nijak hezký film. Stříhá se mezi kamerou v policejním autě, ruční kamerou, kamerkami připnutými na oděvu i normálními filmovými záběry. A dohromady to dává moc zajímavou mozaiku, která působí znatelně méně omezeně v porovnání s čistou found footage formou. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (36)
- Zlatý AK-47 je ve skutečnosti obarvená airsoftová replika. Originální pozlacenou verzi ale vlastnil například Saddám Husajn. (Adrai)
- Po zásahu, během kterého Brian (Jake Gyllenhaal) a Mike (Michael Peña) chytnou muže se zlatým kalašnikovem, ukazuje Brian na policejní helikoptéru čtyři prsty - značí tím kód 4, který znamená, že situace je pod kontrolou a není potřeba žádné další pomoci. (Adrai)
- Jake Gyllenhaal (Brian Taylor) strávil přípravou na svou roli 5 měsíců. Třikrát týdně se účastnil policejních vyjížděk, dvakrát týdně procházel taktickým výcvikem a každé ráno absolvoval zbrojní a bojový výcvik. (80s Martin)
Reklama