Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 171)
Dlhujem Formanovi veľké ospravedlenenie, pretože som si dlho myslel, že tento film ma nechytí. A to je potom skvelý pocit, ak vás film, od ktorého absolútne nič nečakáte (bez ohľadu na počet získaných oscarov) chytí pod krk. Ja sám som ten film nikdy nevyhľadával, pretože doba „kostýmov a parochní“ ma nepriťahuje. Film ma poriadne zaujal už od prvých minút, i keď v postave Amadea by som možno chcel vidieť niekoho iného. Jeho priblblý smiech ide trochu na nervy, ale čo robí z filmu skutočný zážitok je vzťah Amadea a dvorného skladateľa, ktorý k Amadeovi pociťuje na jednej strane veľký obdiv, ale aj závisť a nenávisť. Po všetkých stránkach skvelo spracovaný film, oscary zaslúžené, ale k plnému počtu mi niečo chýbalo. Silné štyri hviezdy. Ha-ha-hááá. 80%.. ()
Nikdy mi nevymizí vzpomínka na kinopremiéru v tehdejším Československu. Dohady, jak mohl emigrant natočit film u nás, neměly konce. Radost při sledování filmu - tehdy v kině Vesmír v Č.Budějovicích- mi násobily i pražské exteriéry Maltézského náměstí, kde jsem v době natáčení končil studia na střední škole. Vizuální stránka filmu je naprosto úchvatná, o hudební snad ani nemluvě. Nikdy potom jsem již v běžném kině nezažil, aby si na závěrečné titulky obecenstvo stouplo a spontánně tleskalo...titulky měly dobrých deset minut! Člověk měl skrytý pocit, že lidé tleskají také režimu navzdory. ()
Přestože jsem uchvácen Formanovou režií, hereckými výkony (nejen) obou hlavních protagonistů, Mozartovou hudbou i debilním smíchem Wolfganga Amadea Mozarta, nemohu dát filmu plný počet. Nedokážu to zdůvodnit, patrně vnitřní rozpoložení, které mne ani při druhém zhlédnutí verze Director´s Cut nezlomilo. ()
║Rozpočet $18miliónov║Tržby USA $51,973,029║Tržby Celosvetovo $64,100,000║ Tom Hulce a F. Murray Abraham a ich herecký koncert, hlavne asi posledná hodinka je bravúrna, všetko naokolo sa vtedy stupňuje do silnej melancholickej kompozície. Tak trošku rozvláčne pôsobí hlavne prvá hodinka, videl som rozšírenú verziu, možno kino verzia by lepšie sadla. V každom prípade ide o ďalší veľkolepý snímok od Formana. /80%/ ()
Je neuvěřitelné, jak někdo dokáže natočit film o věcech, které lidi obvykle nebaví takto strhujícím způsobem. Já například vůbec nemám ráda operu. Vážnou hudbu ano, ale instrumentální, jenže jen co do toho začnou zpěváci "ječet" (tímto se omlouvám všem nadšencům opery - vím, že operní hlas je kvalitní a dlouho školený, ale já to prostě nevydržím poslouchat), přestane se mi to líbit. Ale u tohohle filmu jsem seděla jako přikovaná a ani operní zpěv mi nevadil, naopak byl nedílnou součástí příběhu, který je povedený po všech stránkách. Miloši Formanovi se tady povedlo natočit strhujícím způsobem třeba i scénu, kdy skladatel diktuje noty druhému skladateli, který je zapisuje... Zní to nudně, ale na plátně je to bomba, podpořená navíc famozními herci, především Hulcem a Abrahamem v rolích Mozarta a Salieriho. Forman je výborný režisér, ale jeho schopnost zapojit do filmu hudbu je ještě lepší, "Amadeus" spolu s "Vlasy" jsou pro mě vrcholy jeho tvorby. ()
Galerie (79)
Photo © Filmarchiv Austria
![Amadeus - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/168/214/168214809_643b7j.jpg)
Zajímavosti (117)
- Skôr ako sa Mozart (Tom Hulce) zamiloval do Constanze (Elizabeth Berridge), mal záujem o jej sestru Aloysiu, ktorá jeho lásku ale neopätovala a skladateľa odmietla. (MFJD)
- Podľa filmu bola nahraná aj skladba „Salieri“ od slovenskej hudobnej skupiny Banket v podaní Richarda Müllera. Vyšla v roku 1986 na albume „Bioelektrovízia“. (Piri)
- Malého W. A. Mozarta, když otec předvádí jeho schopnosti hrou na klavír se zavázanýma očima, hrál český klavírista Miroslav Sekera (nar. 1975). Ten vzpomíná, jak chodili s hercem Karlem Fialou na jídlo do restaurace "U Kata". Často tam s nimi chodil i sám režisér Miloš Forman, který se k dětským hercům vždy choval velmi vstřícně. (Brtniik)
Reklama