Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 172)
Fenomálne spracovanie o majstrovi klasickej hudby bez prehnaného prikrášľovania historických udalostí a bez viditeľne komerčného nátlaku - tak to na mňa aspoň pôsobilo. To, čo predvádzal Tom Hulce, je neskutočné a pri pohľade naňho som si predstavovala skutočného Mozarta ako obyčajného človeka, ktorý v žiadnom prípade nezožne veľké úspechy, ale krôčik po krôčiku sa túži stať najlepším viedenským skladateľom a v ceste mu stoja prekážky a najmä závisť. Týmto filmom ma Forman zasiahol a najmä konečná gradácia s unikátnym spojením jeho hudby ma dojala k slzám. Krásny film, ku ktorému sa ešte určite raz vrátim. ()
95% - Amadeus je nádherný film s jedinečnou atmosférou, a dokonalou prací s tématem střetu "průměrnosti" s géniem. Průměrnost jsem dal proto do uvozovek, protože Salieri nikdy neplatil, a dodnes neplatí za nějakého průměrného skladatele. Zde mu film hodně uškodil. Mozartův sok rovněž učil mnoho jiných pozdějších světovýh géniů (Beethoven, Schubert...). Vůbec, film je po faktografické stánce dost nepřesný. Co na plat, Amadeus je tak přesvědčivý, že při jeho sledování věřím Formanovi úplně VŠECHNO. ()
Trošku som bol pred dokonalosťou a hlavne pred dĺžkou režisérskeho zostrihu a veľkým umelecko-hudobným nádychom skeptický, Forman však všetky moje obavy rozprášil behom pár minút a ja som si ten troj-hodinový maratón filmárskeho umenia vychutnával a hltal som ho plnými dúškami. Každý, kto má vychodených pár hodín hudobnej výchovy pozná Mozartov život ako život zázračného dieťaťa, ktorý ako vedel koncertne zahrať takmer na všetkých orchestrových nástrojoch, skladal opery a vystupoval na kráľovských, cisárskych a pápežských dvoroch. Formanov film zameraný na temnejšiu (dospelú) časť jeho života je strhujúcou historickou drámou, životopisným dokumentom a tragédiou, v ktorej pozadí burácajú nádherné symfonické skladby, ktoré vniknú pod kožu aj tomu najrezervovanejšiemu človeku, čo sa hudobných štýlov týka. Obraz, strih a výprava sú skvostom technickým, F. Murray Abraham hereckým. A tento film filmovým. 95%. ()
Proč 5*? Možná proto, že tímhle filmem Miloš Forman ze sebe udělal světovou režisérskou hvězdu, o které se nedá v žádné době pochybovat. Možná i proto, že film nemá slabou chvíli, celých neskutečných 180 minut ukazuje jak to asi vypadalo ... Možná ještě proto, že herci v tomto filmu nejsou žádné obrovské hvězdy, ale pod vedením mistra dokázali pozvednout své obyčejné herecké výkony do výšin, ke kterým se již v životě nevrátí. Ano jedná se o mistrovské dílo muže, který dokázal pro mnoho Čechů nemožné a prosadil se, tam kam se většina režiséru bojí jít, protože se bojí neuspět. ()
Neskutečně působivý film o géniovi, kterému Bůh přál, ale svět ne. O průměrnosti, která se se svou úlohou nedokázala smířit. O císaři, který neměl hudební sluch. O Amadeovi, Salierim, Constance. Díky rozšířené verzi je Amadeus opravdu vymazleným a nadčasovým dílem. Zhlédnout ho v celé kráse je sice dřina, která sebere sílu na celý zbytek dne, ale divácky se vyplatí do poslední minuty. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (117)
- Miloš Forman vzpomínal v rozhovoru s Bohdanem Slámou na nečekaný zádrhel při maskování: "F. Murray Abraham vstával každý den ve tři hodiny ráno, aby byl v půl čtvrté ve studiu, protože udělat z něj starého Salieriho trvalo tři hodiny. A když mi maskér Dick Smith poprvé zavolal, abych se na Salieriho masku přišel podívat, zjistil jsem, že perfektně zvládl obličej, ale úplně odbyl ruce! Když uvážíme, že Salieri musel v Amadeovi hrát na piano, potřeboval jsem maskéra pošťouchnout, a tak jsem zavtipkoval, ať si ho vezmou do filmu Planeta opic. Chudák maskér vylítl, prý co si to dovoluju, ale nakonec svou práci odvedl dokonale. Když se podíváš Salierimu na ruce, má na nich jaterní fleky, scvrklou kůži..." (NIRO)
- Ve scéně, kdy W. A. Mozart (Tom Hulce) baví lidi na jednom z večírků hrou na klavír, postává vedle mladý hoch, na kterého se Mozart usměje a ten mu úsměv opětuje. Tento mladý chlapec má být samotný Ludwig van Beethoven, který byl Mozartovým obdivovatelem. Později byl jeho tvorbou ovlivněn a inspirován. (Bohnice05)
Reklama