Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 178)
Neskutečně působivý film o géniovi, kterému Bůh přál, ale svět ne. O průměrnosti, která se se svou úlohou nedokázala smířit. O císaři, který neměl hudební sluch. O Amadeovi, Salierim, Constance. Díky rozšířené verzi je Amadeus opravdu vymazleným a nadčasovým dílem. Zhlédnout ho v celé kráse je sice dřina, která sebere sílu na celý zbytek dne, ale divácky se vyplatí do poslední minuty. ()
Proč 5*? Možná proto, že tímhle filmem Miloš Forman ze sebe udělal světovou režisérskou hvězdu, o které se nedá v žádné době pochybovat. Možná i proto, že film nemá slabou chvíli, celých neskutečných 180 minut ukazuje jak to asi vypadalo ... Možná ještě proto, že herci v tomto filmu nejsou žádné obrovské hvězdy, ale pod vedením mistra dokázali pozvednout své obyčejné herecké výkony do výšin, ke kterým se již v životě nevrátí. Ano jedná se o mistrovské dílo muže, který dokázal pro mnoho Čechů nemožné a prosadil se, tam kam se většina režiséru bojí jít, protože se bojí neuspět. ()
No posuďte. Miloš Forman v Americe dostal tu čest, aby natočil příběh asi nejslavnějšího hudebního skladatele všech dob a ještě si umínil, že jinde, než doma tenhle film nenatočí. Tak se také stalo, že se film odehrává v pražských ulicích nebo ve Stavovském divadle uprostřed té nejhorší komunistické totality, co tady tehdá vládla. No, klobouk dolů. Samozřejmě ale nesmím zapomenout ani na fakt, že všechno, co v tomto filmu je, je dokonalé. Dokonalé! Schválně, řekněte mi, o kolika filmech můžete říct, že jsou dokonalé? ()
Miloš Forman přijel do Ameriky a všem rádoby režisérům ukázal, jak má vypadat správné biografické drama, bez výraznějších tváří, za to s výraznými hereckými výkony, skvělou výpravou (v CZ se dá natočit prakticky cokoli) a nenapodobitelnou atmosférou. Nejde o jeho nejlepší film, ale i tak se jedná o velice nadprůměrné a právem neopovrhované dílo, které si plné hodnocení zaslouží. Celým snímkem diváka doprovází Mozartova hudba a je dobře, že k filmu nebyl složen klasický soundtrack. Tom Hulce se svým nenapodobitelným smíchem zahrál Amadea osobitým způsobem a opravdu jsem mu roli famózního skladatele věřil. F. Murray Abraham ve své životní roli a nespočet českých cameo :) Jsem velice zvědav na Harrisovo Copying Beethoven, jestli se alespoň zdaleka přiblíží kvalitám Amadea. ()
Miloš Forman boduje. Mistr v inscenování trapnosti a vládce na poli biografií vedle životopisů magnáta sexuálního průmyslu Larryho Flynta, nápaditého komika Andyho Kaufmana i španělského malíře Francisca Goyi proslul zejména strhujícím vyprávěním o geniálním puberťákovi, který nikdy nevyrostl v muže. Výjimečný člověk v době, která mimořádnost dokázala i trestat. Hudba je výtečná, kostýmy, které vytvořil Theodor Pištěk, jsou úchvatné, herci vládnou od chichotavého Toma Hulce přes přesného F. Murray Abrahama až po vedlejší party, stejně jako kamera Miroslava Ondříčka. Enormní zanícenost všech. A příběh i přes svou délku prostě strhne – zejména tím, jak Salieri rozeznává skutečného génia a hudební ztělesnění toho, čím si sám přál být, a zároveň jak se děsí své průměrnosti a Mozartovu genialitu vlastně nenávidí. 180 minut se dá krásně zvládnout. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (118)
- F. Murray Abraham bol na scény, v ktorých je už Salieri starý, líčený celé štyri hodiny, aby mejkap vyzeral dostatočne dôveryhodne. (Raccoon.city)
- Hlavný kostymér Theodor Pištěk ml. nakúpil drahé látky v Londýne a kostýmy nechal ušiť v Taliansku. (Raccoon.city)
- Po premiéře filmu Amadeus vzrostl v USA prodej gramofonových desek s Mozartovou hudbou o 30 %. (raininface)
Reklama