Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 172)
Geniální filmová adaptace divadelní hry Petera Shaffera, v níž tento dramatik zdůraznil především onu prazvláštní a až schizofrenní ambivalentnost vnitřního světa a motivací člověka, který na jedné straně jest schopen rozeznat skutečného génia, na druhé straně se ho ale až k smrti bojí a nenávidí ho, jenžto ten svým životem a dílem právě a jen jemu samému ukazuje jeho nedokonalost a rozhodující nedostatek talentu. Takový je i Salieri Formanův. Dramatická a filmová postava, která stojí jako skutečné antonymum vůči géniovi, vůči božskému dítěti Amadeovi... Salieri a Mozart - střet jedinečnosti a průměrnosti. To je hlavní poselství i dějová osa filmu, o Mozartovu biografii se vlastně ani nejedná (navíc je historicky trochu sporná). Tahle umělecká koncepce sice historicky a fakticky poškodí reputaci skutečného Antonia Salieriho, z kterého Shafferova divadelní hra i Formanův film udělaly téměř démona, graduje však symbolickou rovinu filmu a umožní Formanovi natočit skutečně nadčasové dílo o obecně platných civilizačních mechanismech nekompatibility geniality s unifikovanou průměrností. A tady se umělecká vize a realita protínají. Mozart byl skutečně génius, jeden z těch nemnoha, který předběhl svou dobu. Nestalo se náhodou tohle i Miloši Formanovi? Pomyslně smekám... ()
Neskutečně působivý film o géniovi, kterému Bůh přál, ale svět ne. O průměrnosti, která se se svou úlohou nedokázala smířit. O císaři, který neměl hudební sluch. O Amadeovi, Salierim, Constance. Díky rozšířené verzi je Amadeus opravdu vymazleným a nadčasovým dílem. Zhlédnout ho v celé kráse je sice dřina, která sebere sílu na celý zbytek dne, ale divácky se vyplatí do poslední minuty. ()
Tak jsem zase po tísici letech zapnul televizi a naladil ČT1 a ptám se. Tohle je ono? Tohle je ten velkolepý a "strhující" Adameus od Formana? Jsem tu správně? Odpověď zní - BOHUŽEL JSEM TADY SPRÁVNĚ! Tak tohle mě minulo na kilometry daleko! Po technické stránce jaksi nemám co vytknout, film je natočen precizně, Forman odvedl skvělou práci. Výborná kamera, scénář, kostýmy, herci, vlastně všechna ocenění zasloužená, ale já nikdy u Miloše nenajdu ten provázek, který mě vtáhne do děje. Prostě ne, ať je to jakýkoliv jeho film, vždycky na ten provaz nedosáhnu a zůstanu daleko před filmem a dívám se na něj skrz obrovská zrcadla. Netvrdím, že celé tři hodiny to byla nuda, ale ta poslední byla vážně neskutečná. ()
Krásný film o velké otázce, kterou se trápí většina z nás... "proč nemám, to co on(a)?" Na koho svést to, že jsme méně schopní, pilní, silní, krásní, chytří či talentovaní, než někdo jiný... Kdo o tom rozhoduje, kdo určí, že se naše já probudí zrovna v tomhle těle, které nemá umělecké vlohy a přitom prahne po tom, stát se malířem, spisovatelem... Jistý skladatel A. Salieri patřil k nejvýznamnějším komponistům konce 18. století a patřila mu sláva a uznání Vídeňské smetánky. Miloval hudbu a toužil skládat jen tu nejkrásnější, hodnou Boha, kterého miloval. A ten Bůh za ním do Vídně poslal mladého Mozarta. Neotesaný, arogantní mladík, s neuvěřitelným nadáním a geniálním talentem, proti kterému byl Salieri naprostý břídil a podprůměrný brnkal. A Salieri si tedy pokládá naši známou otázku: "Proč dostalo tohle nemravné monstrum to, po čem já jsem skromně toužil. Proč jsi udělal géniem jeho a mě dal jen schopnost poznat velikost jeho umění?" Vskutku, při tom pomyšlení mrazí. Mimochodem, Amadeus prý znamená "vyvolený Bohem" Pozoruhodné herecké výkony, úchvatná Mozartova hudba a veliký příběh o střetu průměrnosti s genialitou. Mimochodem, osobně doporučuji kratší, staší verzi, režisérský sestřih už je na můj vkus zbytečně roztahaný a dlouhý. 90% ()
Miloš Forman přijel do Ameriky a všem rádoby režisérům ukázal, jak má vypadat správné biografické drama, bez výraznějších tváří, za to s výraznými hereckými výkony, skvělou výpravou (v CZ se dá natočit prakticky cokoli) a nenapodobitelnou atmosférou. Nejde o jeho nejlepší film, ale i tak se jedná o velice nadprůměrné a právem neopovrhované dílo, které si plné hodnocení zaslouží. Celým snímkem diváka doprovází Mozartova hudba a je dobře, že k filmu nebyl složen klasický soundtrack. Tom Hulce se svým nenapodobitelným smíchem zahrál Amadea osobitým způsobem a opravdu jsem mu roli famózního skladatele věřil. F. Murray Abraham ve své životní roli a nespočet českých cameo :) Jsem velice zvědav na Harrisovo Copying Beethoven, jestli se alespoň zdaleka přiblíží kvalitám Amadea. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (117)
- F. Murray Abraham bol na scény, v ktorých je už Salieri starý, líčený celé štyri hodiny, aby mejkap vyzeral dostatočne dôveryhodne. (Raccoon.city)
- V scéne v cisárskom paláci, kde Mozart (Tom Hulce) obhajuje svoju prácu pred cisárom slovami : ,,Ja som vulgárny, ale moja hudba nie", poukazuje režisér Miloš Forman na Mozartov vulgarizmus. Trpel tzv. Tourettovým syndrómom, ktorého súčasťou je nutkavá potreba používať vulgarizmy. (MFJD)
- Salieri (F. Murray Abraham) byl ve skutečnosti uznávaný a úspěšný skladatel a neměl potřebu se s Mozartem (Tom Hulce) poměřovat. Žil v mimořádně šťastné rodině s osmi dětmi. (raininface)
Reklama