Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 177)
Nikdy mi nevymizí vzpomínka na kinopremiéru v tehdejším Československu. Dohady, jak mohl emigrant natočit film u nás, neměly konce. Radost při sledování filmu - tehdy v kině Vesmír v Č.Budějovicích- mi násobily i pražské exteriéry Maltézského náměstí, kde jsem v době natáčení končil studia na střední škole. Vizuální stránka filmu je naprosto úchvatná, o hudební snad ani nemluvě. Nikdy potom jsem již v běžném kině nezažil, aby si na závěrečné titulky obecenstvo stouplo a spontánně tleskalo...titulky měly dobrých deset minut! Člověk měl skrytý pocit, že lidé tleskají také režimu navzdory. ()
Stalo se nemožné a dva géniové se sešli. Jeden z nich Wolfgang Amadeus Mozart prostřednictvím Toma Hulce a Miloš Forman, který se vrátil do své rodné vlasti natočit film, o kterém léta snil. O velké fresce plné hudby, kostýmů a emocí. A stalo se. Miloš Forman to dokázal. „Amadeus“ v žádném případě není a ani neměl být dokumentárně laděný životopis Wolfganga Amadea Mozarta. Je to zobrazení konfliktu mezi Antoniem Salierim a Mozartem, konfliktu průměrnosti a geniality v nepříliš vhodném človíčku. A to právě Salierim nedokázal překousnout. Scéna, kdy Salieri pálí kříž mluví za všechno. Kameraman Miroslav Ondříček čaruje a kouzlí a přináší nám nádherné obrazy. Každý by se nechal zarámovat. Theodor Pištěk je prostě geniální. Tak nádherné a věrné kostýmy se jen tak neuvidí. Frank Murray Abraham v roli Salieriho podal svůj životní výkon a své postavě vdechnul démoničnost a zvláštní auru. I když nevypadá nijak hrozivě, jde z něho strach. Tom Hulce jako Mozart naprosto excelovat a předvedl nám Amadea jako skladatelského génia, avšak hlavně jako genialitou obdařené roztěkané věčné dítě. Jsem hrdý na tento film, hrdý na Miloše Formana a hrdý na to, že dokázal natočit film, který se vyšplhal na Mount Everest mého TOPu. 100%. ()
Neskutečně působivý film o géniovi, kterému Bůh přál, ale svět ne. O průměrnosti, která se se svou úlohou nedokázala smířit. O císaři, který neměl hudební sluch. O Amadeovi, Salierim, Constance. Díky rozšířené verzi je Amadeus opravdu vymazleným a nadčasovým dílem. Zhlédnout ho v celé kráse je sice dřina, která sebere sílu na celý zbytek dne, ale divácky se vyplatí do poslední minuty. ()
95% - Amadeus je nádherný film s jedinečnou atmosférou, a dokonalou prací s tématem střetu "průměrnosti" s géniem. Průměrnost jsem dal proto do uvozovek, protože Salieri nikdy neplatil, a dodnes neplatí za nějakého průměrného skladatele. Zde mu film hodně uškodil. Mozartův sok rovněž učil mnoho jiných pozdějších světovýh géniů (Beethoven, Schubert...). Vůbec, film je po faktografické stánce dost nepřesný. Co na plat, Amadeus je tak přesvědčivý, že při jeho sledování věřím Formanovi úplně VŠECHNO. ()
|| Scenár: Peter Shaffer / Predloha: Amadeus - Peter Shaffer | Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart, Antonio Salieri | Produkcia: Saul Zaentz | Distribúcia: Orion Pictures (pôvodná), Warner Bros. (aktuálna) | Štúdio: The Saul Zaentz Company | Rozpočet: 18 miliónov $ | Tržby: 51,973,029 $ || Predstava, ktorú nám chcel zfilmovať Forman, žije v každej jednej scéne, v mysliach každučkého herca na plátne. Ak sa tej predstave nebudete brániť - prijmete ju - vezme si Vás so sebou. Budete nielen vidieť, ale aj počuť veci, o ktorých ste dodnes ani nevedeli, že môžu existovať. Update: Po druhej projekcii sa prvé dojmy len potvrdily. Nehľadiac na historické a faktické nepresnosti umeleckého zámeru je to nevšedný kus. Z dôvodu zašpinenia mena Antonia Salieriho Mozartovou vraždou scenárom však nemôžem udeliť plné hodnotenie. Otrávenie Mozarta Salierim nebolo nikdy dokázané, a vrhá tak na meno Salieriho opovrhnutie vo všeobecných znalostiach ľudí, pričom sa jedná o jedného z najväčších géniov klasickej hudby, a jeho úspechy, ktoré dosiahol už behom života, mu nedávali dostatočný motív zavraždiť svôjho kolegu, aj napriek tomu, že bol bez debát talentovanejším, a dnes už vieme, pretrvávajúcejším hudobným tvorcom. 85% | Blu-Ray, Directors Cut, THX, EN DTS | ()
Galerie (79)
Zajímavosti (118)
- Československým pracovníkom bolo striedavo zakazované a povoľované stravovať sa spoločne s americkým štábom. (Raccoon.city)
- Když režisér Miloš Forman natáčel v Praze snímek Amadeus, navštívil herce Oldřicha Nového, který 5 dní po této návštěvě zemřel. (M.B)
- Kontroverzné zobrazenie Salieriho (F. Murray Abraham) a iných okolností okolo Mozarta (Tom Hulce) vychádzajú pôvodne z diela Alexandra Sergejeviča Puškina – „Mozart a Salieri“ –, kde ho Puškin podľa dobových bulvárnych správ označil za jednoznačného vraha a za génia priemernosti. Divadelná hra a film u divákov ešte viac utvrdzujú tento mýtus, že Salieri bol iba priemerný a pomstychtivý hudobník bez talentu, čo nebola pravda. Salieri bol úspešným a jedným z najväčších umelcov svojej doby a jeho diela sa hrajú dodnes. (Piri)
Reklama