Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (729)
Soudruzi a soudružky, jakožto člen sboru dobrovolných hasičů z Prdolhoty nad Vratkou mohu říci, že tak ponurý a depresivní film jsem dlouho neviděl. Jakoby na jednom bále vypustil Forman do placu několik skrytých kamer a vše sesumíroval do 70 minut. Nezasmál jsem se ani jednou, ale klepu se strachy, jestli náhodou nedostanu letos úkol hlídat na bále tombolu. ()
Nejlepší film Miloše Formana z těch, které vytvořil ještě před odjezdem do zámoří. Zároveň rafinovaná a nepříjemně účinná sarkastická alegorie na reálný komunismus v českém prostředí. Spoustu jedovatých hlášek, humorných situací a skvělého herectví i chytrá filmařina, která Formanovi pomohla prosadit se ve světě. Šoupněte mu tu postel blíž k ohni, ať se ohřeje. Přes nespornou krutost řady scén mám ten film opravdu rád. Zahraniční producent byl svého času zoufalý z výběru dívek pro soutěž královny krásy, ale evidentně nepochopil, že režisérovi šlo o něco úplně jiného. Celkový dojem: 95 %. ()
Na samém začátku hospodský salónek se stolem plným Startek a půllitrů, jsem okamžitě uveden do polomýtické situace vlastního „rasového původu“. Následně se rozvíjí povznesení výseku kulturně-historického času do věčnosti v podání Formanových neherců – skvost. Dyť tady nikdy žádná čokoládová koule nebyla! Mejdan socialismu. Rozkradená tombola a tragikomické pokusy o oficialitu a formu, posléze o čin. Socialismus v plné parádě. Horizontála. Ale starý předseda musel u sboru začínat ještě za císaře pána. Vertikála. Naštěstí začne hořet. Zajímavé, jak si Forman, Papoušek a Passer jakoby okrajvě, na pozadí dnešní trapnosti, všímají mizejícího starého světa. Zde hořící chalupa, vyváděná koza a dědova modlitba Páně. Přihlíží celá plesová společnost. Jakmile dozní siréna, slyšíme po celou dobu marného hašení kostelní zvon. To nehoří jen jedna stará chalupa. Proč na plese ani při zásahu nevidíme žádné mladé hasiče? Děj filmu začíná záběrem na kufříček s památeční sekyrkou a končí zjištěním, že kufříček je prázdný. Něco se ztratilo. Pak už jen starý hasič s pohořelým dědkem v zasněžené posteli, za doprovodu unavenější verze úvodní melodie. Vemte ho blíž k ohni, ať mu není zima! Postižení všech situací v jejich souvislosti s pervertovaným řádem vesmíru by zabralo hodně místa. Vrcholem je vysoce akademická etická debata o rozkradené tombole, dalekosáhle přesahující svůj dobový politicko-kritický význam; tato geniální rozprava budiž trvalým příspěvkem dobrovolného hasičstva k filosofii morálky. Zloděj bez losu u nás neexistuje. ()
Druhá projekce: Prvotřídní Formanova, ještě československá práce. Jeden z nejlepších a co se týče filmových hlášek, nejpopulárnější film československého filmu. Paradoxně je to film o ničem, žádný příběh zde hledat nemůžeme, přesto se Hoří, má panenko stalo "oceňovaným" kultem. ()
Zajímavý film, kde nám Forman ukazuje extrémně typický český povahy s dobrými dialogy a černým humorem. Scéna u hořícího domu byla smutná, stejně jako ta konečná s postelí. [6,5/10] (Carlo Ponti, Barrandov) (Eastmancolor /// Produkce: Rudolf Hájek, Carlo Ponti /// Scénář: Miloš Forman, Jaroslav Papoušek, Ivan Passer, Václav Šašek /// Kamera: Miroslav Ondříček /// Hudba: Karel Mareš /// Nominace na Oscara: Československo (nejlepší zahraniční film)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (42)
- Film byl v Československu zavřen do trezoru i s poznámkou, že nesmí být nikdy promítán. (ZHODNOTITEL)
- Při vzpomínání na natáčení Miloš Forman prohlásil, že scénář byl perfektně připravený, kameraman Miroslav Ondříček naopak, že se z veliké části jednalo o improvizaci vzniklou až na místě. (JoranProvenzano)
- Jedná se o poslední film scenáristického týmu Miloš Forman – Jaroslav Papoušek – Ivan Passer. (agass)
Reklama