Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (731)
Tenhle film měl odrážet dobu, tak byl dlouho vnímán. A přitom je snad dnešní doba jiná? Jsou lidi jiní? Ani náhodou. Doba dělá lidi a jejich možnosti. A ne režim. Úsměvné je, že někdo na to kouká, jako by žil v lepší době, a tak to i hodnotí, ale to mu potom asi uniká problematika dnešní doby, proti níž jsou tehdejší problémy lehčího rázu. Komunimus si vzal velké sousto, proto do něho rádi kopou ti, co neví co to vůbec mělo být. Je úžasné, že brzy do něho budou kopat už déle než byla délka komunismu v ČR. Už jen 19 let a doba následující bude delší než doba socialistická, která se do éry komunistické nedostala, protože lid si to nepřál. A lid si nepřál ani předchozí režimy a proč? Protože každý člověk, když se narodí, tak začíná od nuly vědění. ()
Nejlepší film Miloše Formana z těch, které vytvořil ještě před odjezdem do zámoří. Zároveň rafinovaná a nepříjemně účinná sarkastická alegorie na reálný komunismus v českém prostředí. Spoustu jedovatých hlášek, humorných situací a skvělého herectví i chytrá filmařina, která Formanovi pomohla prosadit se ve světě. Šoupněte mu tu postel blíž k ohni, ať se ohřeje. Přes nespornou krutost řady scén mám ten film opravdu rád. Zahraniční producent byl svého času zoufalý z výběru dívek pro soutěž královny krásy, ale evidentně nepochopil, že režisérovi šlo o něco úplně jiného. Celkový dojem: 95 %. ()
Když jsem ten film viděl po letech znovu, takřka mě udivilo, jak moc nesmiřitelný je a s jakou až krutostí alegoricky útočí na národní povahu (o hasiče zde samozřejmě vůbec nešlo - postupně vykrádaná tombola je jen metaforickým obrazem reálného socialismu). Osobně mi trpkost toho filmu nově přišla takřka nesnesitelná (hlavně v samotném závěru v sekvenci s požárem chalupy dědy Havelky), ale racionálně jeho nelítostnost samozřejmě chápu. To, jak zde Forman pracuje s trapností a humorem (volba královny krásy), mě zcela fascinuje (Jan Žalman o tom mluví v knize Umlčený film těmito slovy: "Hloupost spolkových funkcionářů, řevnivost a protekční tahanice maloměstských panímám a naproti tomu pramalé půvaby mladých kandidátek, to všechno promění "zlatý hřeb večera" v komedii, v níž se touha venkovských tatíků po atrakcích mondénního světa zvrhne v jízlivou karikaturu lidské malosti"), ale přijde mi v podstatě zbytečné ten film nově jakkoli chválit a vyzdvihovat jeho kvality, když to už dávno udělali jiní, a tak mi nezbývá než jen vyjádřit potěšení z toho, že ten film do své nabídky zařadil Netflix, a tak by se mohl dostat k novým divákům, kteří ho dosud neviděli. ()
Brilantní studie trapnosti. Trapnosti vidláckých primitivů, trapnosti komunistických kádrů, trapnosti oslizlých dědků slintajících nad mladým masem, trapnosti malosti českého národa, trapnosti "shora" organizované zábavy, trapnosti závistivých nenachvců, trapnosti hloupých husiček, trapnosti vlezlých hlupáků. A nejhorší je že musím vykrást komentář hirnlego: ""Kdo si nenakrad, to musí chápat tak, jako že nic nevyhrál." - lepší definice češství nebude.". Asi jsem taky čech nebo co. Je to v hajzlu, je to v krvi. Miloš Forman ve svém posledním českém filmu brilantně odhalil pravou tvář českého maloměsta, a ještě na vyšší úroveň film vytahuje ve finále, kdy ukazuje že mnozí z těch trapáků se vlastně za určitých podmínek dokáží chovat i jako lidi. Optimismus schovaný za horou trapnosti. A nebo také připomínka toho že jsme jako švábi, docela nechutní, ale nic nás nezničí. Tak nevím. 9/10 ()
Absolútna Absurdnosť jedného večera na hasičskom plese s postavami, s tak tupým správaním sa, že to nemá obdoby ! Na plese sa budú riešiť. jednak ukradnuté veci z TOMBOLY, alebo, ktorá z dievčat plesového večera, by mala byť kráľovnou krásy ? Bohvieako sa slečny nehlásia, tak aj násilím prídu, či niekoľko krásavíc sa bude prezentovať pred členmi výboru, kde jedna z nich sa vyzlečie do plaviek... Dôjde behom náruživého zabávania sa i k nočnej, zimnej tragédii, že starému dedkovi zhorí do tla jeho dom, čo vôbec neinteresuje zúčastnených, ktorí sa prídu pozrieť na divadielko, čašník podáva nápoje, všetci na to udivene hladia, aby sa neskôr vrátili k tradičným hodnotám a späť do sály, kde to bude neskôr poriadne vrieť, keď dôjde na lámanie chleba, kto to vlastne pokradol všetky tie veci určené do tomboly... Geniálny Forman, ktorý dokázal na domácej pôde to, čo potreboval, poskytol si sám sebe odrazový mostík, aby pokračoval v zdolávaní rekordov za veľkou mlákou. Z trojice domácich výrobkov, je tento, podľa mňa vo všetkých smeroch - najzásadnejší !!! ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (42)
- Po české premiéře byl uměle vyvolán protest ze strany údajně zdiskreditovaných hasičů, aby mohl být film zakázán. Až po letech režisér Miloš Forman zveřejnil jejich opačnou reakci: film hasiče nejen pobavil, ale i zaujal pravdivostí skutečného stavu jejich činnosti. (raininface)
- Do filmu bol pridaný dodatočne v marci 1968 titulok, že film nie je namierený proti požiarnikom ako reakcia na umelo vyvolané protesty údajne pobúrených českých hasičov. V roku 2009 v reštaurovanej verzii, ktorá vznikla v úzkej spolupráci s kameramanom Miroslavom Ondříčkom, chýba úvodný titulok upozorňujúci na to, že snímka nie je namierený proti hasičom. (Raccoon.city)
- Italského producenta Carla Pontiho ve filmu nejvíc rozčílila scéna volby královny krásy. „Když jsem si to četl ve scénáři, myslel jsem, že tam obsadíte krásné dívky a ne takové panoptikum,“ křičel na Miloše Formana. (raininface)
Reklama