Režie:
Miloš FormanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Jack NitzscheHrají:
Jack Nicholson, Louise Fletcher, William Redfield, Will Sampson, Brad Dourif, Sydney Lassick, Danny DeVito, Christopher Lloyd, William Duell (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Předlohou k filmu Přelet nad kukaččím hnízdem byl režiséru Miloši Formanovi román Kena Keseyho, který ho psal při působení v „nemocnici pro veterány“. Snímek se stal největším mezinárodním úspěchem ve Formanově kariéře. V roce 1976 získal Oscara ve všech hlavních kategoriích – za nejlepší film, režii, mužský herecký výkon (Jack Nicholson), ženský herecký výkon (Louise Fletcherová) a scénář. Majitelem filmových a divadelních práv byl 13 let Kirk Douglas, který je postoupil svému synu Michaelovi a tím z něho udělal úspěšného producenta... Zrzavý irský rváč a profesionální karbaník Randle Patrick McMurphy si odpykává trest za opakované násilné napadení a sexuální zneužití. Místo aby se držel v pracovním táboře, hraje pomateného a nechá se poslat do zdánlivého klidu psychiatrické léčebny. Jeho životní elán a silná osobnost se v ústavu brzy střetávají s absolutismem vrchní sestry Ratchedové, která s pomocí trojice lapiduchů tyransky vládne celému ústavu. McMurphy nesnese pohled na ušlápnuté pacienty a brzy v nich probouzí poslední špetku hrdosti a radosti ze života. V zápasu s Velkou sestrou obrátí blázinec doslova vzhůru nohama. Stěny ústavu se otřásají jeho hřmotným smíchem a nespoutaným elánem. Vzpoura McMurphyho ale nemá velkou naději proti síle mašinérie zosobněné Velkou sestrou… Brilantní románová satira Kena Keseyho, mísící v sobě komiku i tragiku, přerůstá v neobyčejně působivém filmovém zpracování v silný protest proti neomezené moci a omezování každého člověka. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 886)
Dle zdejších komentářů se jedná o brilantně zrežírovanou perlu světové kinematografie, s čímž sice mohu souhlasit, ale pocitu nudy jsem se nezbavil ani po několika koukacích pokusech, jejichž smyslem bylo plnohodnotné docenění snímku. Možná je to tím, že už jsem mladý příliš dlouho na to, abych stavěl rebelii nad řád, ale spíše je to potvrzením skutečnosti, že u Formanových filmů jsem nikdy žádný umělecký orgasmus nezažil. ()
Jeden z nejlepších protestů proti blbosti, systému, blbosti systému, přetvářce a násilí. Ukázka toho, že svobodomyslnost nemusí vítězit, ovšem sem tam si alespoň zaboduje. A někteří ,,blázni" svůj odpor dotáhnou až ke smrti, svobodě poslední a definitivní. Ústavní svět nepříjemně zrcadlí celou společnost. ()
Dalsi mistrovske dilo od mistra Formana. Tomuhle filmu skutecne neni co vytknout. Jeden z nejlepsich filmu vsech dob. Z hercu se mi nejvic (jak jinak) libil Jack Nicholson, ktery podava skutecne neuveritelny vykon a pravem dostal oskara. Ostatni herce, i kdyz jsem si furt rikal, ze jsem je nekde videl, jsem moc nepoznal, ale zaujali me jeste mladej Danny DeVito a Christopher Lloyd. Jediny co krapet nechapu je oskar pro Louise Fletcher, ktera i kdyz hraje dobre, tak mi oskarova neprisla. Forman skvele vystihl atmosferu blazince (aspon mi to tak prislo, nemuzu porovnavat, kdyz jsem tam nebyl). I kdyz by se reklo, ze dej v blazinci nebude nijak zajimavy, tak tady plati naprosty opak. Po klidnem zacatku se to nehorazne rozjede, vtipne sceny stridaj ty dojemne, ale vsechny jsou strasne pusobive. Jen me trosku mrzel ten konec. Nicholson byl sympatak a fakt si to nezaslouzil. ()
Ano, myslím si, že že tohle je nejlepší filmové dílo všech dob. Strčí jistě do kapsy historickým žebříčkům často dominujícího Wellesova Občana Kanea či na tomhle serveru momentálně vévodící Darabontův vězeňský opus Vykoupení z věznice Shawshank, pojednání v podstatě na stejné téma. Téma svobody, hledání jejích hranic a přijímání konformity života společenství, ve kterém žijeme, či ve kterém jsme NUCENI žít. Osobně mám radši třeba Jarmuschova Mrtvého muže, ale ten je pouze pro výlučné publikum. Formanův majstrštyk je však natočen tak geniálně, že osloví v podstatě kohokoliv. Je to postmoderní umělecký fenomén jako třeba Jméno růže - úžasná detektivka, v které si ale sofistikovaný čtenář najde mnoho obohacujícího, což ovšem čtenář povrchní s lehkým srdcem přehlédne a oželí. Stejně funguje i Formanův strhující film. Svobodomyslnost je tu konceptem, Miloš Forman vlastně točí o hippies, o revoltě proti dogmatické a ustrnulé společnosti, což je jeho celoživotní téma. Herecký koncert v podstatě všech zúčastněných herců (i neherců) v čele s Jackem Nicholsonem bere dech a dějová linka chtě nechtě zacloumá každým divákem. Forman nechává děj plynout a neodvratně se blíží katastrofa, která z povahy tohoto téměř antického dramatu vyplývá. Je to totiž jako život. A jako v životě se toho dalo jistě zkazit mnoho, ale lépe už se tenhle film natočit nedal... ()
Nadčasovému tématu o střetu konformity a nekonvenčnosti vévodí Jack Nicholson, archetyp buřiče a možná nejpodmanivější filmová postava, kterého milujeme a obdivujeme, z části proto, že bychom chtěli být jako on, ale nejsme a nikdy takoví nebudeme. Film i přes nemalou stopáž nepoleví ani na moment v otáčkách, Forman jasně ukazuje, jak se točí hluboké a přesto bezprostřední podívané, v podstatě zde konkretizuje určitou vizi špičkového dramatu. ()
Galerie (168)
Zajímavosti (152)
- Producent Michael Douglas chcel pôvodne hrať Billyho Bibbita (Brad Dourif). Do tejto role bol tiež zvažovaný Bud Cort. (WalterIK7)
- Jack Nicholson mal taktiež toľko rokov, čo jeho stvárnená postava, t.j. 38. (andykanadan)
- Jedná se o jeden z nejoblíbenějších filmů Brada Pitta. (Tristan Rafael)
Reklama