Režie:
Miloš FormanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Jack NitzscheHrají:
Jack Nicholson, Louise Fletcher, William Redfield, Will Sampson, Brad Dourif, Sydney Lassick, Danny DeVito, Christopher Lloyd, William Duell (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Předlohou k filmu Přelet nad kukaččím hnízdem byl režiséru Miloši Formanovi román Kena Keseyho, který ho psal při působení v „nemocnici pro veterány“. Snímek se stal největším mezinárodním úspěchem ve Formanově kariéře. V roce 1976 získal Oscara ve všech hlavních kategoriích – za nejlepší film, režii, mužský herecký výkon (Jack Nicholson), ženský herecký výkon (Louise Fletcherová) a scénář. Majitelem filmových a divadelních práv byl 13 let Kirk Douglas, který je postoupil svému synu Michaelovi a tím z něho udělal úspěšného producenta... Zrzavý irský rváč a profesionální karbaník Randle Patrick McMurphy si odpykává trest za opakované násilné napadení a sexuální zneužití. Místo aby se držel v pracovním táboře, hraje pomateného a nechá se poslat do zdánlivého klidu psychiatrické léčebny. Jeho životní elán a silná osobnost se v ústavu brzy střetávají s absolutismem vrchní sestry Ratchedové, která s pomocí trojice lapiduchů tyransky vládne celému ústavu. McMurphy nesnese pohled na ušlápnuté pacienty a brzy v nich probouzí poslední špetku hrdosti a radosti ze života. V zápasu s Velkou sestrou obrátí blázinec doslova vzhůru nohama. Stěny ústavu se otřásají jeho hřmotným smíchem a nespoutaným elánem. Vzpoura McMurphyho ale nemá velkou naději proti síle mašinérie zosobněné Velkou sestrou… Brilantní románová satira Kena Keseyho, mísící v sobě komiku i tragiku, přerůstá v neobyčejně působivém filmovém zpracování v silný protest proti neomezené moci a omezování každého člověka. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 888)
Bob Dylan ve svém nejslavnějším evergreenu Blowin in the wind zpívá, volně přeloženo do češtiny …kolik cest musí člověk ujít, aby mu řekli, že je člověkem?.... Pacienti sanatoria pro duševně choré, z nichž je zde dost na vlastní žádost, jsou zmítaní despotickou vládou vrchní sestry Ratchedové. Okolní svět za nimi zavřel bránu, a zpoza personálu jsou bráni jako blázni, tudíž jejich pracovní náplň. Do tohoto světa vtrhne buřič, výtržník a ulejvák McMurphy, který rozvíří prach na dosud poklidném místě. Jako spasitel z nebe přináší pacientům novou naději, víru v sebe sama, chápání lidských podstat a potřeb. Rok 1975 se do dějin světové kinematografie zapsal jako rok, kdy Čech dobyl Hollywood. Svým omračujícím dílem vytřel zrak porotě a odnesl si pět Oscarů ve všech hlavních kategoriích. Na všem přispělo také maximální herectví všech zúčastněných a jeden z nejdojemnějších a nejsilnějších závěrů všech dob. Mistře Formane, děkujeme. 100%. ()
Když se na film podívám již po stoosmdesáté šesté, vždycky si uvědomím, že McMurphy jsem vlastně já sám. Já sám v tomhle světě, který je ve filmu zastoupen ústavem sociální péče. Také jsem obklopen nepochopením, také jsem obklopen asociály, chudáky, nabubřenými šmejdy, falešnými hráči a bohorovnými zástupci moci. A stejně jako McMurphy chci utrhnout ten monolit a vhodit jim to do okna a utéct. ALE NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. ()
Na druhý pokus se mi Přelet nad kukaččím hnízdem hnízdem líbil mnohem více, než na poprvé. Je možné, že jsem jej začal vnímat jiným způsobem a možná tomu pomohl i velmi kvalitní český dabing. Miloš Forman je Pan režisér, jeho zahraniční tvorbu mám mnohem radši, než to co natočil u nás. Každý jeho film mě dokáže nějakým způsobem zasáhnout a já mohu jen konstatovat: "Sakra, to byla zase trefa do černého." Stejně jako u většiny Formanových filmů, jsem tu nemohl na začátku dýchat, byl jsem naprosto unešen tím, jak se mu podařilo přenést svět blázince na plátno, jak dokonale si postačil s jednou místností (ano, je tu výlet na loď a exteriéry blázince...), ve které rozehrává dlouhé, přesto ani chvíli nenudící drama. Jack Nicholson ve svých nejlepších letech navazuje na svůj herecký výkon z Čínské čtvrti a strhává veškerou pozornost jen na svou postavu, v žádném případě však není jediným nosným prvkem příběhu, neboť v tomhle snímku se neustále něco děje. Jak už jsem se zmínil, Přelet nad kukaččím hnízdem je geniální již v prvních minutách, ale to co se děje na konci, to je opravdu síla. Je vidět, že Miloš Forman moc dobře ví, co si divák po filmu odnese. Ano, zapamatujeme si konec, který má být úderný, narozdíl od současné produkce však nevolí ohranou pointu a ani nešokuje, právě naopak, jen pokračuje v rozehrané partii a zasadí divákovi drtivý mat. [TOP 19/17 97%] ()
Celá řada filmových tvůrců by to asi natočila jinak, zdá se, že Forman se vyznačuje nějakou neznámou filmovou předvídavostí, to bude ono, která naváže na mysl hranice utrpení v psychiatrickém ústavu, neokoukatelná podívaná, boj jedince proti zřízení ústavu, která má léčit a né ponižovat. S filmem Forman v Americe zabodoval v konkurenci kolegů věhlasných jmen a dokázal nemožné. Že i malé Česko, na to má. Dokladem toho cena Oscarů.... ()
Nie každému režisérovi prospeje zmena k americkej produkcii, no Forman sa nenechal strhnúť k neslávnym kolegom a svoj druhý zaoceánsky film sa stal (zatiaľ) vrcholom jeho kariéry. Kto vie, aké by to bolo, keby sa pokúsil o niečo také v tuzemsku. Bez Nicholsona asi chabé. Dokonale vystihnutá atmosféra, netradičný námet a o to krajšie jeho plynutie a absolutistický záver. Herecký koncert mal pod dohľadom Nicholson, ale partia hercov-bláznov a bláznov-hercov dodáva filmu neprekonateľný feeling, ktorý som z neho mal, mám a budem mať dlho. Aj keď vžitie do postáv a zobrazenie ich činností je úplné, rovnako ako pacientov, tak aj personálu kliniky, tak asi nikdy nepochopím systém a (ne)obmedzenosť psychiatrických ústavov. 100%! ()
Galerie (168)
Photo © United Artists
![Přelet nad kukaččím hnízdem - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/157/913/157913552_e6dfec.jpg)
Zajímavosti (152)
- Jack Nitzsche bol ako skladateľ vybraný na návrh Arta Garfunkela. (WalterIK7)
- Louise Fletcher cítila, že nemůže být pořád s ostatními herci, protože se jí zdáli příliš zábavní, a to by mohlo „zabít její výkon“. Proto chtěla být v průběhu natáčení ubytovaná jinde. Nedokázala to ale říct před ostatními a nevěřila, že by jí vyhověli. Proto si vymyslela historku, že ji někdo obtěžuje po telefonu. (Pedro72)
- Louise Fletcher sa pripravovala na natáčanie Nashville (1975), zatiaľ čo Lily Tomlin mala hrať sestru Ratched. Nakoniec si herečky svoje role vymenili. (WalterIK7)
Reklama