Režie:
Miloš FormanKamera:
Philippe RousselotHudba:
Thomas NewmanHrají:
Woody Harrelson, Courtney Love, Edward Norton, Brett Harrelson, Donna Hanover, James Cromwell, Crispin Glover, Vincent Schiavelli, Miles Chapin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Působivý portrét neurvalého, arogantního podnikatele, který záměrně provokuje pokryteckou společnost... Režisér Miloš Forman byl jednou z vůdčích osobností české nové vlny a jeho tři české dlouhometrážní filmy Černý Petr (1963), Lásky jedné plavovlásky (1965) a Hoří, má panenko (1967) patří dnes do zlatého fondu české i světové kinematografie. Víc v Československu natočit nestačil. Politická realita po sovětské okupaci v roce 1968 ho donutila k emigraci. Jako mnoho filmařů před ním (i po něm) se rozhodl uplatnit tam, kde je to nejtěžší – v Hollywoodu. Na rozdíl od mnoha cizinců se mu to skutečně podařilo. Získal dvakrát Oscara za nejlepší režii (Přelet nad kukaččím hnízdem, Amadeus). Vytvořil si pověst svébytného umělce, který nedělá kompromisy a který přitom dokáže svou uměleckou vizi skloubit s komerčními požadavky amerického filmového byznysu. V roce 1996 natočil snad svůj nejkontroverznější snímek, životopis známého pornomagnáta, nazvaný Lid versus Larry Flynt. Jak už název napovídá, osou příběhu je série soudních procesů, v nichž se Flynt snažil (a nakonec toho dosáhl) o důsledné uplatnění svobody slova, zaručené prvním dodatkem Americké ústavy. Forman vytvořil působivý portrét neurvalého, arogantního podnikatele, který záměrně provokuje pokryteckou společnost. Velkou zásluhu na tom má herecký výkon Woodyho Harrelsona v titulní roli, který byl stejně jako režisér Forman nominován na Oscara. Vynikající herecké kreace předvedli rovněž Edward Norton v úloze Flyntova přepracovaného advokáta Alana Isaacmana a zpěvačka Courtney Loveová jako Flyntova láska Althea. Epizodní postavu soudce si ve filmu zahrál sám Larry Flynt. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (491)
Mám ten film ráda. Courtney je vyžilá vulgární troska, pryč jsou úspěchy Hole, máme čtvrt století po Kurtovi... ale to, co předvedla ve Formanových filmech, to je malý zázrak. A on měl tu holku rád a ukázal mi ji tak, že bavila i mě. Kolem uvedení filmu proběhlo nemálo humbuku, nepřišli na ni někteří lidé, kterých si Forman vážil, mrzelo ho to, ale vzal to statečně a s humorem. Jak je u něj zvykem. Čas od času na film narazím, když běží v bedně a nikdy ho nedokážu vypnout. To je z mé strany asi nejvyšší možné hodnocení. ()
Další strhující příběh složitého člověka, který do společnosti jednoduše nezapadal. Forman dokáže s jistotou pobavit, dojmout, ale především udržet pozornost i u méně zajímavých částí života, i když je pravda, že Larry Flynt je obzvláště štědrou postavu k zfilmování. Woody Harrelson v roli napůl sympatického boháče přesně pracuje s postavou, ovšem i ostatní herci jsou dokonale přirozeně realističtí. Drobnosti na vytknutí by se samozřejmě našly, jenže kdo by se tím zabýval, když lze tak lehce podlehnout síle vyprávění. ()
Kontroverzní témata i filmy mám velmi rád, tudíž tento film dostal v mém případě samozřejmě zelenou. Časopis Hustler jsem svého času měl rovněž rád, stejně tak jsem viděl i několik kazet…hm takže jsem byl každopádně na straně Larryho Flynta – černoprdelníci a všichni ti „konzervativci“ kteří stejně chodili na „pípshow“ a tajně čuměli na jeho časáky, ale na veřejnosti „kázali“ opak si mohli a můžou leda tak políbit prdel… Woody Harrelson předvedl svůj životní výkon, byl prostě skvělý, Miloš Forman geniální a Courtney Love odpudivá jak sviňa (já ji neměl nikdy v oblibě), ale tady podala taky solidní výkon… ()
Forman jak vyšitej. Parádní režie která nepostrádá důvtip a skvělou stylizaci. pamatuju si jak jsem to chtěl vidět jako malej ale rodiče mi to nedovolily. Nicméně ted když jsem to viděl nemůžu říct že je to třeba lepší než Muž na měsíci ale svoje kouzlo to má. Navíc Harrelson to zahrál fakt dokonale a toho šílence na konci byl fakt parádní. To samé Love která neumí hrát ale jakmile je ve Formanově režii tak ze sebe vytáhne všechno. Je tu sice pár věcí které mi nebyly pochuti jako třeba možná lehce přepálená stopáž, ale všechno to funguje jak má. ()
Forman umí vyprávět příběhy, ale co na tom, když se neustále točí v kruhu kontroverzních osobností, které haní systém, případně proti němu silně brojí a bez jakýchkoliv výčitek bojují. Jednoduše řečeno, zůstávají důkazem odlišnosti který popuzuje všednost, průměrnost a šedivost . Bohužel se v tomto začarovaném kruhu točí i celý film o známém porno průmyslníkovi bez servítek a morálních předsudků, který se rozhodl vydělat na animálních potřebách svých spoluobčanů. Kéž by se významný a nepřehlédnutelný český emigrant oprostil od stereotypní koláže soudních pří, doplněné rádoby šokujícími scénami, jenž se dotýkají palčivých problémů na které je především křesťanská konzervativní většina silně alergická. Závěrečný monumentální patos je neodpustitelný, stejně jako podsouvané heroizování a absence jakékoliv dobové hudby, která by dokázala podkreslit střídmé reálie. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (43)
- Kvůli plákatu k filmu stanuli tvůrci snímku na lavici obžalovaných. Soud proběhl v jihopolském Krakově kvůli údajné urážce náboženského cítění. Důvodem bylo zobrazení hlavní postavy v póze ukřižovaného na ženském klíně. Stížnosti na inzeráty a plakáty propagující film se objevily také v Česku a na Slovensku. Na rozdíl od Polska je však v obou zemích Rada pro reklamu zamítla. Plakát ale neprošel například cenzurou Americké filmové asociace MPAA a ve Francii donutila reakce římskokatolických kněží distributora plakát stáhnout. Zakázán byl i v sousední Belgii. (MFJD)
- Miloš Forman dal přečíst scénař skutečnému Larrymu Flyntovi (ve filmu Woody Harrelson), který mu dal mnoho připomínek faktického typu. Poté se jej režisér zeptal, jestli mu nevadí, že je ve spoustě scén vylíčen nelichotivě. Flynt mu sdělil, že mu to velmi vadí, ale co se dá dělat, když je to všechno pravda. (šerminator)
- Miloš Forman by byl býval i tentokrát rád spolupracoval se svým kolegou a kamarádem, kameramanem Miroslavem Ondříčkem, ale tomu se termín natáčení překrýval s už smluvně přislíbenou prací na snímku režisérky Penny Marshall Kazatelova žena (1996). (NIRO)
Reklama