Reklama

Reklama

Ragtime

Psychopatický vrah, rozvodové intriky, tvrdohlavý pianista a zběsilý čas nových přeměn v adaptaci románu E. L. Doctorowa.  Ragtime - neboli roztrhaný čas. Takový je i příběh zachycující hroutící se životní styl 19. století a nastupující čas proměn počátku 20. století (jenž později ústí do šokujících zkušeností 1. světové války). První chvíle filmu otevírá vražda, kterou má na svědomí milionářský floutek. Jeho žena se stává "hlavní" figurou v následných rozvodových intrikách. Třetí důležitou postavou příběhu je náhle úspěšný černošský pianista, který není ochoten se dál krčit před manýrami některých omezených bělochů a chce vzít zákon do svých rukou... Románový bestseller spisovatele E. L. Doctorowa se stal předlohou čtvrtého amerického filmu režiséra Miloše Formana. Za kamerou přitom stál další náš úspěšný filmový tvůrce Miroslav Ondříček. Jejich společnou zásluhou zůstal v literárním přepisu důraz na vykreslení dobové atmosféry i na herecké obsazení (za pozornost stojí především James Cagney ve své poslední roli komisaře Walda). V malých rolích se ve filmu mihnou Jan Tříska a Pavel Landovský. Snímek byl nominován na Oscara v osmi kategoriích, nezískal však ocenění v žádné z nich. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (192)

Qasa 

všechny recenze uživatele

Je škoda, že Forman věnoval tak zbytečně dlouhou dobu přepadení Morganovy knihovny (snad podlehl hollywoodskému hladu po akčních scénách), jenž je v Doctorowově knize jen krátkým závěrem příběhu Coalhouse Wolkera, a nenašel tak čas na další minimálně stejně zajímavé příběhy knihy popisující spolčensko – politický přerod americké společnosti začátku století. Objevný pro mne byl například popis amerického dělnického hnutí, osobnosti anarchistky Emmy Goldmannové, usilování o osvobození se z pout mateřských a společensko-politických eskapologa Harryho Hudiniho jako symbolu doby, přerodu židovského siluetisty a socialistického revolucionáře Tatka v podnikatele ve filmové branži (ano to je ten režisér na konci, který si začal říkat baron Askenazi). Pro popis té doby přelomu jsou tyto další příběhy knihy velmi důležité a rozhodně mnohem zajímavější než policejní manévry před knihovnou. Ač si Formana za několik jeho filmů vážím, nezbývá mi než litovat, že se tohoto námětu neujal jiný režisér. Forman si objektivní popis širšího politického kontextu té doby zřejmě bohužel, jako čerstvý emigrant ze socialistického bloku, nemohl dovolit a tak jej raději zcela (až na příběh osvobozování se z pout rasových předsudků) vynechal a komplexní, i když ragtimově rychlý, popis Doctorowovy knihy tak nemravně ochudil. ()

starbrejkr 

všechny recenze uživatele

Měl jsem z toho filmu trochu obavy, a nakonec se z toho vyklubal opravdu nejslabší Formanův film, co jsem zatím viděl. Přesto jsem nakonec spokojený, někdy v půlce to vypadalo mnohem hůř. Především jsem nepochopil, proč Forman rozštěpil ten film do tolika pro děj naprosto nepodstatných dějových linek (celá situace kolem slečny Evelyn, onen Rus.....). Kdyby se příběh věnoval hlavnímu hrdinovi - černému Walkerovi a byl o hodinu oněch zbytečných kliček kratší, bylo by to na jasných pět hvězd. Věčná škoda, možná chtěl oněmi vedlejšími dějovými linkami Forman zavzpomínat na svoje první "bezdějové" filmy, ale srovnání s nimi vyznívá absolutně do ztracena, protože zatímco v těch prvních filmech ony bězdějové momenty ten film dělaly, tady ho poškozují. No ale nebudu zas tak kritizovat, ten závěrečný výstřel ve mně pořád dost vězí... ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

Úprimne, začiatok filmu ma bohvieako neoslovil, úvod je z môjho videnia kostrbatý, chaotický. Pozerám sa na viacero postáv, ktoré prakticky nemajú nič spoločné, ale onedlho sa ich cesty pretnú, a budú mať toho spoločného veľa. Do súvislosti by som spojil tieto veci. Ani tak akosi nezmieňujem úkladnú vraždu hneď v jadre, keď žena vraha si začne krátky románik s postavou, ktorá zamieša neskôr karty. Skôr by som to nasmeroval smerom k černošskému pianistovi Coalhouseovi Walkerovi Juniorovi, okolo ktorého sa to celé točí. Tento pianista, je vlastne mierumilovný človek, až dovtedy, kým sa mu nestane jedna príhoda s dobrovoľnými hasičmi, keď mu zasvinia výkalmi auto, čo ho vytočí do nepríčetnosti, že sa snaží najskôr riešiť situáciu pomocou inštitúcii, ktoré pred ním len zatvárajú dvere, a tak vezme spravodlivosť do vlastných rúk po následných udalostiach, kedy zistí, že už nemá čo stratiť... Ešte tesne predtým - Walker Jr. spoznáva ľudí, kde sa práve nachádza jeho žena s malým dieťaťom - ( De - facto, oni jej poskytli nocľah a ubytovanie... ), preto stretáva aj - mladšieho brata - ženy, ktorá s ním žije v spoločnej domácnosti s mužom, čiže jeho švagrom. Walker sa s ním dá do reči, ale až po vyhrotenej situácii, keď pochopia, že je expertom na výbušniny, ale nikto o ňom nevie, že bol v nebezpečnej partii, ktorá vyhadzovala nežiadúcich do povetria. Dobový film Miloša Formana s bezchybným obsadením, kde určite najlepší herecký výkon podáva černošský pianista Coalhouse Walker Jr. , čiže Howard E. Rollins Jr. Taktiež vynikajúce bolo vidieť i Brada Dourifa, ktorý s Formanom spolupracoval na One Flew Over the Cuckoo's Nest, a tak mu dal ešte jednu šancu, a opäť nesklamal. Alebo veterán Jim Cagney, ako policajný komisár Rhinelander Waldo, nie je na škodu veci. Povedal by som, že menej docenený film vynikajúceho režiséra, s ktorým som ja problém nemal. Keď má ešte rejža k dispozícii svojho dvorného spolupracovníka za kamerou, tak o zážitok je postarané ! A nielen jeho... Extrémne zaujímavý film ! ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

To jsem to zase jednou teda vymňouknul. Že já blbec tenhle parádní film tak dlouhou dobu ignoroval. Forman je zkrátka génius. Je to absolutní machr přes práci s postavami, s jejich mimikou (jakoby herci účinkovali v němém filmu), s fantastickými otázkami, které film neustále nastoluje. Ty dilemata, které postavy řeší nejsou vůbec složité, ale jsou tak děsně jednoduché a naprosto zásadní, že bere dech, když je Forman zachycuje. Neznám zkrátka lepšího režiséra, těchto zdánlivě obyčejných filmů o LIDECH než je Miloš Forman. 80% PS: nikdy jsem neviděl krásnější herečku než je Elizabeth McGovern. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Doctorowovu rovnomennú knižnú predlohu považujem za jednu z kníh, ktoré by som zobral na opustený ostrov. Film by som si naopak opakovane nepozrel ani omylom, pretože napriek menu režiséra, ide jednoducho o priemer, navyše odstrašujúco dlhý. Lebo šak lepšie sa zhltne priemer zahustený do hodinky a pol, ako dve a pol hodiny kukať na nie úplne vymazlenú adaptáciu skvostnej knihy. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (26)

  • Finančně nejnáročnějším projektem filmu byla rekonstrukce někdejší podoby dlouhého bloku newyorské Madison Avenue s budovou Morganovy knihovny, jehož kulisy byly postaveny v Londýně na pozemku sheppertonských ateliérů. (raininface)
  • Sám Miloš Forman považoval film za "zmrzačený a osekaný". Producent Dino De Laurentiis totiž po shlédnutí prvního sestřihu (který měl jen něco málo pod tři hodiny, ale podle režiséra měl dobrou strukturu, resp. "epický tah") trval na zkracování. Když Forman podle jeho instrukcí vystřihl celou jednu dějovou linii, která filmu mimo jiné dodávala potřebnou špetku humoru, výsledek mu připadal naprosto evidentně slabší. Vymyslel tedy fintu, která se mu nakonec vymstila. Navrhl De Laurentiisovi že zkrácený film promítnou autorovi knižní předlohy Doctorowovi - který už viděl původní verzi - a rozhodnou se podle jeho reakce, bez ohledu na jejich vlastní názory. De Laurentiis souhlasil... a Forman pak byl naprosto šokován, když se světla v sále rozsvítila a spisovatel řekl: "Mně tam nic nechybí." Oněch zhruba dvacet minut tedy z filmu zmizelo, ale "veškerá radost, kterou z dokončeného filmu obvykle mám, byla tatam," vzpomínal pak Forman. "Dodneška pevně věřím, že tohle umělé zkrácení byla nesmírná chyba. Z toho filmu se stal mrzáček, dokonalý důkaz paradoxního jevu, že kratší film se někdy může jevit delší." Když pak o mnoho let později začaly přicházet do módy takzvané režisérské sestřihy různých starších filmů (proslaveně se na nich vyřádil například Ridley Scott – a sám Forman prodloužil svého Amadea, 1984), vyjádřil režisér své přání dát původní podobu i Ragtimu, bylo mu ovšem řečeno, že vystřižený materiál už není nikde k nalezení. (NIRO)
  • Miloš Forman vzpomínal na jeden z hlavních důvodů, proč se film rozhodl točit: "Nejvíc mě na knize zaujal příběh Coalhouse Walkera juniora. Jde o mladého černošského klavíristu, který si jezdí po městě v nablýskané fordce Model T, dokud se mu zavistiví bílí hasiči nevydělají na zadní sedadlo. Černý klavírista se buďto musí ponížit a ty výkaly odstaranit vlastníma rukama, nebo se jim postavit a riskovat malér. Walkerovo dilema mi bylo až příliš povědomé z Prahy. V komunistickém Československu se člověk musel neustále střetávat s hlupáky, kteří měli moc a s potěchou jiné ponižovali. Kdo se jim postavil, riskoval životbytí a někdy i život. Češi, skřípnutí ve střední Evropě mezi Staliny a Hitlery, si zachraňují zdravý rozum svým ironickým humorem, kterému není nic svaté. V situaci Coalhouse Walkera juniora by Čech nejspíš to lejno na zadním sedadle uklidil sám a přitom ještě špičkoval, jak ubohé je to hovínko, že ani pořádně nesmrdí, že je škoda s ním špinit hadr, protože ti, co to udělali, se snad ani pořádně vysrat neumějí, že za socialismu už ani hovno není to, co bývalo, a kam že to lidstvo tedy spěje. Jenže Coalhouse Walker junior je Američan. Navíc černý Američan. On nejen že to lejno neuklidí, ale žádá satisfakci. (...) To divoce romantické americké gesto mě na tom příběhu přitahovalo nejvíc. Ze mě samého se právě stal americký občan a v jistém smyslu jsem se prostřednictvím Coalhouse sám vciťoval do psychiky Američana, který tak neústupně bojuje za svá práva, až to hraničí se sebevraždou." (NIRO)

Související novinky

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

07.11.2012

Přijďte dát divácký dárek Miloši Formanovi k osmdesátinám, které letos oslavil. V kinosále Městské knihovny v Praze se bude od 7. do 13. prosince konat Forman Festival, kompletní retrospektiva této… (více)

Reklama

Reklama