Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Nevím koho napadlo k tomu filmu napsat anotaci "vlídný pohled na pomatenou generaci 70. let". Vlídné to není ani za mák, naopak neskutečně zlomyslné. A o generaci 70. let a její pomatenost tam taky nejde. Pomatení jsou možná tak rodiče téhle generace. Každopádně jde o jeden z Formanových nejlepších filmů. ()
Před shlédnutím filmu jsem moc nevěřil, že by mohlo jít o film Nové vlny, pouze natočený za velkou louží. A ono je to opravdu tak, skutečně bych si tam dokázal představit Šebánka, Vostrčila, Ježkovou nebo Křesadlovou. A pak jsem si ještě říkal: není náhodou první polovina remake Konkursu !? Ano, je to ale Konkurs dovedený do dokonalosti, obohacený o pořádně satirický nádech. Nerozpadá se náhodou film na scénky!? Ano, ale dobrá scénka je vystřídána tou lepší a ta zase tou ještě lepší (excelentní instruktáž Vincenta Schiavelliho na téma kouření marihuany). "Taking Off" je prostě Miloš Forman v celé své kráse a jeho suverénní vstupenka do Hollywoodu. 90%. ()
Písničky, zpívané přítomnými slečnami jsou bez debat nádherné. Třeba u Vlasů mi sem tam nějaká písnička tahala za uši, ale tady bez výjimky byly všechny písně stoprocentní. V první polovině filmu to však bylo jediné zajímavé. Ve druhé části se pak přestalo zpívat a žánr dramatu se změnil na regulérní crazy komedii, kde zhulení a opilí dospěláci hledají smysl uvažování svých nezbedných dětí a zdá se,že ho našli. Forman ještě po vzoru svých českých filmů zakládá děj na naprosto banální zápletce, ale i tak z toho dokáže vytěžit maximum. ()
Skvelé nápady Miloš Forman preniesol z jeho tuzemských filmov do otvorenejšieho a voľnejšieho amerického tvorcovského prostredia, kde nabrali nový smer a význam. Bohužiaľ už trošku ležérnejší a snaha ukázať spoločnosti jej pravú tvár mi viac pasovala v jeho predošlých filmoch. Samozrejme si film zachováva geniálnosť scén, kde vie dokonale zachytiť vtipnosť a zároveň trápnosť danej situácii. Herci boli výborní, ale hudba mi absolútne nesadla. 70%. ()
Jsem unešen - po dlouhé době jsem se zamiloval do filmu...a úplně nejlepší je scéna s instruktáží kouření marihuany, plakal jsem smíchy a zároveň jsem byl u této scény dojmut - to prostě nemělo chybu - dvoumetrový zjev Schiavelli je naprosto dokonalý - opravdu nezapomenutelná scéna. Vynikající hudba - mě se líbí vše co je hippie... ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
![Taking Off - Fotosky](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/829/162829163_d93b08.jpg)
Zajímavosti (28)
- Formanovi se podařilo do hlavní role najít herečku Linneu Heacock, která svou výrazem připomíná herečku předchozího filmu Lásky jedné plavovlásky (1965) Hanu Brejchovou. Objevil ji mezi hippies, když se s kamarádkou „cákala“ v Betshedské fontáně v newyorském Central Parku. (Kubrickon)
- Scénář filmu vznikal složitě mezi dvěma kontinenty. Forman rozepsal příběh spolu se slavným francouzským scenáristou Jeanem-Claudem Carrièrem během svého několikaměsíčního pobytu ve Francii. Autorem druhé varianty scénáře byl začínající americký režisér John Klein, který vnesl do filmu především newyorské reálie a atmosféru Ameriky, kam mezitím Forman přesídlil. Umožnila mu to smlouva mezi státní společností Československý Filmexport a americkou distribuční společností Paramount. Nicméně právě v Paramountu scénář nakonec odmítli. Jedinou šancí bylo odkoupit scénář od studia a realizovat jej v jiné produkci, na což však Forman potřeboval 140 000 amerických dolarů, které neměl. Nechtěného projektu se ale nakonec ujalo studio Universal, práva od Paramountu odkoupilo a přispělo na snímek omezeným rozpočtem 810 tisíc amerických dolarů. (Kubrickon)
- Závěrečná scéna, kdy přítel dívky řekne jejímu otci, že vydělává 290 000 amerických dolarů ročně, byla zčásti improvizovaná. Herec David Gittler měl říci jen částku, ale před stopnutím scény se rozpovídal o tom, jak ho štve vláda, a tato scéna ve filmu nakonec zůstala. (ČSFD)
Reklama