Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Pozoruhodný americký DEBUT - Miloša Formana, v ktorom v úvode kopíruje sám seba zo svojho krátkometrážneho Konkurzu, na akúsi pesničkovú SUPERSTAR. Nazvime to, na Castingu, sa objaví kopec dievčat, medzi ktorými je i Jeannie Tyne, dcéra Larryho a Lynn Tynovcov, ktorá spanikári, pretože neuspela na castingu, utečie, rodičia sa podujmú hľadať ju v New Yorku, najprv začína hľadať otec Larry, ktorý navštevuje podniky, kde by sa mohla objaviť, zisťuje, že takých, ako je Jeannie, je oveľa viac... Predavačke ukáže na fotografii svoju dcéru, Ona na oplátku mu dá prezrieť ďalšie fotografie, bez toho, aby sa o ne viac zaujímala. Larry si všimne, že na jednej z nich, je osoba, žena, ktorá sa akurát nachádza v tomto podniku, zavolá na číslo, v ktorom sa ozve, matka tejto ženy, ktorá vyštartuje na miesto činu ! Larry osloví túto mladú ženu, ktorá sa dá následne na útek. Larry sa takto zoznamuje s jej mamou, Ann, s ktorou sa ešte stretne. Larry v kaviarni, keď je s Ann, zavolá domov svojej žene, Lynn, ktorá mu oznamuje, že polícia našla Jeannie. Manželia prichádzajú na policajnú stanicu v domnení, že je po všetkom, v tom sa dozvedajú, že Jeannina kamarátka sa vydávala na miesto nej, a tak sú znovu na začiatku. Je večer. Rozhodnú sa, že si vyrazia. Najprv sú na akcii, kde spieva TINA TURNER, aby neskôr sa dostali na miesto, kde sú iní rodičia, ktorým utiekli deti. Tam sa naučia fajčiť MARIHUANU, aby sa dokázali vcítiť do koží ich detí, aké je to byť v tomto delíriu. A to ani nevedia, že sa zatiaľ ich dcéra vrátila domov. Na tomto združení rodičov, stretávajú i spomínanú Ann s manželom Benom, ktorých si pozvú domov na párty. I na predstavenie nastávajúceho ženícha, muzikanta príde z pohľadu Jeannie. Nečakal som, že ma tak pohltí americký debut, skvelého Formana !!! Absolútne prirodzený a mimoriadne odvážny film, na ktorý len tak nezabudnem. Najmä, ako Vincent Schiavelli učí rodičov fajčiť JOINT. A Vinco si týmto pádom vyslúžil VSTUPENKU do formanoviek ! Neuvedomoval som si, ako rýchlo pri pozeraní filmu letí čas, lebo sú tu fascinujúce OBRAZY, ktoré len tak nevyženiem z hlavy !!! Na myslí mám kameru - Mirka Ondříčeka. Forman sa nemá za čo hanbiť, i napriek tomu, že film u amerického, jednoduchého PUBLIKA - PREPADOL, u mňa, ZABODOVAL na plnej čiare !!! ()
Film jsem kdysi viděl v televizi a pamatoval jsem si, že byl vynikající, ale ne tak jak Formanovy české filmy (i když byl ve stejném duchu). Tehdy jsem možná ani nepoznal Tinu Turner a nevšiml si, že Kathy Bates by mohla být dost dobrou zpěvačkou. Teď jsem měl příležitost film vidět v kině a zjišťuji, že jsem se mýlil. Film totiž stejně dobrý je a já zvedám hodnocení na plný počet. ()
Prvni Formanovo americkej film jeste spis pripomina jeho ceskou tvorbu, takze to je takova mila, pohodova komedie. Akorat bohuzel ze zacatku, nakejch dvacet minut, nez se rozjede hlavni pribeh, tak je to tak trochu o nicem a je to jen sled nasekanejch zaberu z konkursu a ty me moc nebavily. Nicmene po ty pulhodince se rozjede super mila a prijemna komedie o rodicich hledajicich svy deti. Ne ze by tu byly nejaky brutalni vtipky, to ne, spis je to v ty mily rovine, ale proste se na to desne prijemne diva, pohodova hudba, super sympaticky herci, z kterejch asi nejvic zaujme Henry, kterej vypada jak nenervozni verze Woodyho a pak ultimatni hulic/instruktor Schiavelli ve svy prvni roli. Skoda toho zacatku, jinak bych sel na plny hodnoceni, ale spokojenej jsem. ()
Na tejto Formanovaj prvotine za veľkou mlákou je vidieť, že ešte len hľadal svoj štýl, pretože aspoň na mňa film pôsobil dosť nevyvážene. Konkurz na "superstar" dostal až nečakane veľký priestor, o dcére, ktorá ušla z domu sa nedozvieme takmer nič a rodičovský humbuk okolo úteku dosť neisto kráča na hrane drámy a komédie. Nájdu sa tu však i podarené momenty, najviac ma zaujala masová skúška marišky na stretnutí rodičov. Ten čo vysvetľoval "čo a ako" bol predstavený ako "pacient". Ja len dodám, že aj vyzeral ako čistý pacient. Prejsť sa dnes s takým strapatým kožuchom na hlave, to by od smiechu pukala celá ulica...60%. ()
Moc milý náhled na to, jak jedna generace hledá sama sebe a druhá zas tu první. Forman tak trošku rozšířil svůj (první?) film Konkurs - kdyby dnes na Superstar chodily interpretky s podobným repertoárem jako na začátku 70. let, byl bych u TV nalepený i já :) Taking Off je jiný hlavně tím, jak je vlídný a klidný a mně připadá, že Formanovým záměrem skutečně bylo podívat se na problém generačních rozdílů s velkým nadhledem až od stropu plného dýmu z marijánky. Pěkné. 8/10 ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
![Taking Off - Fotosky](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/829/162829154_15156e.jpg)
Zajímavosti (28)
- Při psaní scénáře v Paříži zastihla Miloše Formana zpráva o invasi vojsk Varšavské smlouvy do Československé socialistické republiky. Jeho manželka Věra Křesadlová se oproti němu rozhodla vrátit do vlasti. (JoranProvenzano)
- Miloš Forman na své první natáčení v angličtině později vzpomínal: "Já nevím, jestli jsem tak blbý nebo arogantní, ale mně nikdy nic nepřipadalo moc těžké. Svědčí to taky o určité drzosti. Když jsem nechal herce v Taking Off improvizovat, ani jsem pořádně nevěděl, co říkají. Vždycky jsem se podíval na Bucka Henryho, on je taky scenárista a režisér, jestli to v té scéně sedí, a když kývl, tak jsem řekl: 'Dobře, jedeme dál', a když zavrtěl hlavou, tak jsem řekl: 'Zkusíme to ještě jednou.'" Důležitý byl také cit pro rozpoznání intonace: "Mnohokrát jsem poznal, jestli je to, co herec říká, pravda, podle melodie hlasu. Podle melodie věty, kterou herec vyslovuje, tuším, jestli to je, nebo není dobré." (NIRO)
- Film adaptuje a rozvíjí scénář Formanova debutu Konkurs (1963), příběh je však dosazen do amerického prostředí. (PanZahadnyCZ)
Reklama