Režie:
Robert ZemeckisScénář:
John GatinsKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Denzel Washington, Don Cheadle, Kelly Reilly, John Goodman, Bruce Greenwood, Brian Geraghty, Tamara Tunie, Nadine Velazquez, Garcelle Beauvais, Melissa Leo (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Kapitán Whip Whitaker (Denzel Washington) je velezkušený pilot, kterému sebeprudší turbulence ani nestojí za zvýšení hlasu či adrenalinu v krvi. Když během rutinního letu jím pilotované dopravní letadlo vlétne do mohutné bouře, chladnokrevně ho vyvede do bezpečí, za což si vyslouží potlesk 96 cestujících a šesti členů posádky. Radost je předčasná, letadlu postupně začnou vynechávat funkce, je čím dál neovladatelnější a Whip se odhodlá k šílenému činu – otočí ho vzhůru nohama, což ho má déle udržet ve vzduchu a mezitím se pokusí najít co nejvhodnější místo k přistání. Před rovným pásem louky ho znovu otočí a ve dvousetkilometrové rychlosti sedne na zem. Jako zázrakem přežije 96 lidí. Když se Whip posléze probudí v nemocnici, dozví se, že se stal národním hrdinou. Adorace ale trvá jen do chvíle, než padne klíčová otázka: Co dělal kapitán před osudným letem? V tu chvíli pro něj začíná nový boj. Boj, který nakonec bude těžší než ten, který svedl se živly a neovladatelným letadlem. (oficiální text distributora)
(více)Videa (31)
Recenze (970)
LET je bohužel od určité chvíle tím, co by se dalo označit za film-argument: alkohol a alkoholismus jsou zlo, protože okrádají o důležité hodnoty, ničí život váš i životy lidí kolem, potlačují vůli a nutí lhát, a to jak jiným, tak především alkoholika sobě samotnému. Zásadní úskalí filmů-argumentů tkví nicméně v tom, že jsou významově poněkud jednorozměrné a aby se vyhnuly případnému rozmělnění ústřední teze, obětují obvykle ty strategie rozvíjení dějové akce, které by je mohly činit poutavými příběhy. Tuto skutečnost se pak snaží maskovat svéráznými stylistickými postupy (REKVIEM ZA SEN), případně systematicky rozvíjenými hereckými výkony (MUŽ SE ZLATOU PAŽÍ). Pro LET platí oboje (detailněji v Poznámkách). ()
Havárie šla. Ale potom... už to moc nešlo. "Boží zásah jako jedna z možných příčin", to jsem fakt nevěděl, jestli si dělají srandu. K tomu je to strááášně zdlouhavé. Žádné postupné rozvíjení dramatu, vyšetřování, odpovědnost a tak. Jen nuda a nuda. Přitom nápad je tak slibný. Hrdina nikoli bez bázně a hany, ale závislák, to skutečně slibuje velké možnosti. Ale je z toho velké nic. Vlastně ani nevím, co konkrétního napsat, protože se není skoro čeho chytit. ()
V Denzelových permanentně vypitých očích, které korunují jednu z nejlepších leteckých havárií od dob United 93 (ano, je to bizarní pochvala), čujete už od začátku průšvihovou spirálu, která smrdí dvanáctiletou whisky. V ukázce jsme, jak už je u Zemeckise obvyklé, viděli úplně všechno, takže přes ten slalom očividností by jeden skoro přehlédnul, jak se nám tu Denzel snaží a místo procedurálního thrilleru pro milovníky Leteckých katastrof na čt2 servíruje studii pokročilého alkoholika, který promile gumuje kokainem. Na tenhle film musíte mít náladu (a tím nemyslím hladinku), protože jedině tehdy vám ta rána do černého v závěru nepřijde ani příliš předvídatelná, ani neférová. Prostě tam tak jemně sedne, jak když se Jim Beam rozvalí na kostky ledu. ()
Zemeckis žije! Po třech technologických animácích se konečně vrátil k hranému filmu a přinesl divákům ambiciózní drámo s Denzelem Washingtonem v hlavní roli. Důvod v otevírání šampusu to ovšem tak úplně není. Let je totiž pouze mírně nadprůměrný film, kterému zásadně škodí přehnaná stopáž a s ní spojené přešlapování na místě (Piju. Nebudu pít! Zase piju. Teď už fakt nebudu pít!) a poměrně zbytečná linie s Kelly Reilly, která - kde se vzala, tu se vzala - vstoupí Denzelovi do života, aby mu z něj pak zase stejně rychle zmizela. Plusem je naprosto dechberoucí scéna havárie letadla, která je jednou z nejlepších "nehodových scén", co jsem kdy viděl. Škoda, že se stane hned na začátku, takže film pak nemá k čemu stoupat, ba spíše naopak, padá přímo na čumák. Jako to letadlo. ()
Síce ma to bavilo pozerať, ale musím dodať, že raz stačilo a pochybujem, že si niekedy dám reprízu. Toto je skrátka ten typ filmu, ktorý je obecne kvalitný, ale srdcovkou sa stane len pre niektorých. Zemeckis je každopádne celkom dobrý režisér a Washington, Cheadle, Goodman či Greenwood držia našu pozornosť na maxime, napriek brutálne prepálenej stopáži. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (20)
- Kameraman Don Burgess a režisér Robert Zemeckis se dohodli, že použijí málo používané třicetivteřinové záběry. Aktuálním trendem přitom byly záběry v trvání 3-6 sekund. (Terva)
- Když je letoun obrácený "vzhůru nohama", letí v záběru z pilotní kabiny v mnohem větší výšce, než v předchozím záběru ze země. (imagoo)
- Kromě jiných je na otcově farmě na zdi i fotografie dvou černošských pilotů před druhoválečným stíhacím letounem P-51D Mustang. Byla pořízena v Ramitelli v Itálii v březnu 1945 fotografem Toni Frissellem a zachycuje letce plukovníka Benjamina O. Davise a Edwarda C. Gleeda. (p3tris)
Reklama