Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Poté, co byli Lořini (Saskia Rosendhalová) nacističtí rodiče (Hans-Jochen Wagner a Ursina Lardiová) uvězněni americkými a sovětskými vojsky a ona byla ponechána svému osudu, přebírá dívka zodpovědnost za své čtyři mladší sourozence a vede je z Bavorska přes zničenou zemi na sever do bezpečí babiččina domu vzdáleného asi 900 km. Na své pouti děti musejí překonávat mnohé těžkosti, které s sebou přinášejí nelehké poválečné podmínky. Lore začíná chápat realitu – hrůzu Hitlerovy války i důsledky jednání svých nacistických rodičů, kteří znali a schvalovali zvěrstva holocaustu. Jak se ze dnů stávají týdny, potkají sourozenci záhadného a fascinujícího Thomase (Kai Malina), vyčerpaného židovského uprchlíka, o jehož minulosti nikdo nic neví. Thomas se skupinkou putuje přes lesy a pole a postupně si díky vytrvalé houževnatosti a znepokojující dobrotivosti přece jen získá jejich důvěru. Má však Lore Thomasovi důvěřovat? A pokud nebude, co se stane s jejími sourozenci? Přežijí? Lore nás žádá, abychom znovu zauvažovali nad podstatou lásky, viny a odpuštění ve válkami zjizveném světě. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (188)

Havenohome 

všechny recenze uživatele

Ďalšia nemecká pecka! Detičky z hitlerjugend putujú troskami Tretej ríše za starou mamou do Hamburgu. Nekompromisné vrhnutie vodcových ovečiek napospas následkom jeho politiky. Na hlavnej hrdinke Lore sledujeme postupný prerod zo sfanatizovanej arijskej blondýnky na človeka ochotného odstrihnúť sa od dedičstva otcov. Subjektivizujúca kamera, ktorej záujmom sú výseky reality, úzke snové zábery na dejové detaily, senzitívne snímanie okolitej prírody v neustálych preostrovačkách, explicitné zobrazenie násilia a výborná práca zo zvukom navodzujú Lorino vnímanie tesne povojnovej situácie, keď sa nemecký obyvatelia prvýkrát zhlukovali okolo verejných násteniek oblepených fotkami masových hrobov "podľudí". Originálnou dejovou premisou, vybudovaním výborných situácií a vycizelovaným scenárom, ktorý neskĺzne do známych klišé, ukazuje Shortland akým smerom by sa mal vybrať umelecký európsky film, ktorý prichádza s miliónkrát ohranou témou a s kapitolami z nárdonej histórie. Na Horiaci ker sme museli zavolať Hollandovú, keď budeme robiť druhú svetovú, tak treba namiesto Herza, Nikolaeva alebo Chlumského zavolať Cate Shortland. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Nikdo, ať stál na jakékoliv straně barikády, to neměl snadné. Zvlášť když se definitivně lámal chleba. Vůdce je po smrti, nikdo moc neví, co bude dál, a nakonec to odskáče nejen porcelánová sbírka. Téma druhé světové války se bude ve filmech objevovat každoročně i třeba za třicet let (pokud do té doby nevypukne nějaká zásadnější), tentokrát na její dopady pohlížíme optikou nejstarší z tlupy hladových sourozenců. A jelikož to masový vrah zvedající pravačku na pozdrav zabalil, musí se svého „národa“ ujmout ona a dovézt spřízněné duše do bezpečí. Snímek Lore s citlivým tvůrčím vkladem hledá nové cesty ke ztvárňování moderních dějin, nejde na to špatně, jen je skoupý na nějaké zásadní dramatické situace. A právě ty možná očekáváme. Přichází se silnou atmosférou plnou nedůvěry a strachu, s putováním pojatém v lyrickém kabátu, s hereckými výkony, kterým lze tleskat. Já tleskám, jen lehce opatrně!! ()

Reklama

laik_60 

všechny recenze uživatele

tí Nemci ... obyčajní Nemci fakt verili Adolfovi ... a žrali ho dlho ... do samého konca (mnohí ešte aj potom) . A tí ktorí mu neverili boli ticho, lebo keď neboli ticho skončili v lágroch. A v takej atmosfére putovala Lore odchovaná prísnou nemeckou rodinou a organizáciami s geneticky vštepeným zmyslom pre povinnosť a disciplínu putovala so svojimi súrodencami naprieč nemeckom k starej mame a pri tom sa jej vnútorné presvedčenie búralo .. rozpadalo rozbíjalo ako nakoniec tie rozdupané porcelánové sošky srniek ktoré akoby mali poukazovať na "zmysel pre krasu a pohodu v rodine a vo svete". Mimochodom hlavná predstaviteľka to zahrala excelentne , a keď k tomu pridáte dobrú kameru + scenár nemôže to byť menej ako 4 body. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Jak přes noc dospět? Zeptejte se Lore, válkou hýčkané nacistické dcerky, která se s tlupou hladových sourozenců musí vydat na dlouhou cestu poválečnou hysterií, aby přežila. V hypnotizující atmosféře nedůvěry, strachu, zkázy a ponížení z porážky je tak nucena nejednou spolknout árijskou hrdost, otevřít oči a poznat zahanbující pravdu, aby na konci putování zjistila, že očištění nepřichází s bezpečím domova, ale s popřením rodinných i národních ideálů, symbolicky dovršeným devastací porcelánové sbírky. Strastiplnou pouť se zdáním noční můry vede nervní kamera, libující si v detailních lidských torzech a trosky poválečné kocoviny střídá se záběry přírody, která si žije dál po svém, řízena jen zákonitostmi a dovršuje tak rozpor mezi řádem a nesmyslností lidského konání, ale současně symbolizuje i novou naději. Zajímavě pojatý konec války na odvrácené straně, který nemá v úmyslu vyvolat lítost, což je sympatické, myslím si však, že ho právě tato snaha ochudila o určité grády, které jsem čekala a nedostala. ()

MA.KI 

všechny recenze uživatele

IMPRESIONISTICKÁ lahoda od režisérky neméně úchvatného Somersault, jež jedinečným způsobem zachycuje proměnu vnímání světa mladé dívky, vychované nacistickými rodiči, její procitnutí a opuštění zrůdné Hitlerovy ideologie pod tíhou vlastní zkušenosti a kontaktu se zdrcující hnilobnou realitou. Adaptace části novely The Dark Room z roku 2001 britské spisovatelky Rachel Seiffert. Dialogy jsou přirozeně v němčině, byť autorka předlohy i režisérka pocházejí z anglosaského prostředí. ~ HanneLORE Dressler (skvělá Saskia Rosendahl) musí na sklonku druhé světové války podstoupit nejednoduchou anabázi troskami Třetí říše, musí projít několik set kilometrů skrz jednotlivé okupační zóny až do Hamburku – k babičce, k poznání, k pravdě, k smrti (?). Lore je po uvěznění svých rodičů ponechána napospas osudu, navíc přebírá zodpovědnost i za své čtyři mladší sourozence. Sledujeme JEJÍ příběh, sledujeme, kterak se musí vyrovnat s předčasným dospíváním v jednom z nejkrutějších období moderních dějin. ~ /dále možné spoilery/ Největší drama se odehrává v jejím nitru. Sledujeme křehkou dívku v období utváření si ideálů a hodnot, navíc za takto pohnutých událostí. Lore zjišťuje, že vše okolo ní je nasáklé lží, že všechny jistoty se sesypávají jak domeček z karet. Nic není důvěryhodné, nic není, tak jak by mělo být. Lore pod vlivem vnější reality ztrácí veškeré jistoty / iluze / vlastní identitu i společenské zařazení… Je nucena přehodnotit veškeré své dosavadní vědění a ideologismus, který byl do ní od malička vtloukáván. Sledujeme bolestný, traumatický přerod ze zfanatizované árijské blonďaté dívky v člověka zbaveného krunýře propagandy a prohitlerovské výchovy. ~ Jedná se o komplexní pohled na jedince a soudobou společnost, na jedince ovlivněného sociálně-historickými skutečnostmi. Vzpomeňme na jednu z nejdůležitějších scén ve filmu, kdy protagonisté chtějí na loďce překročit řeku. V tomto kritickém momentě, kdy zabíjí muže, Lore vykřikne: "Co jsme to udělali!?". Toto jedno zvolání přitom odráží též kolektivní zodpovědnost celého Německa. ~ Onen již zmíněný myšlenkový přerod i nevratné psychické změny jsou zachyceny tolik intenzivně proto, že na děj – který však není v tomto smyslu nejdůležitější – je nazíráno z perspektivy hlavní hrdinky. Děj je pouze prostředkem k expozici niterných stavů lidské mysli, psychických proměn uvnitř lidské bytosti stižené tímto neomluvitelným lidským zvěrstvem. Právě zvolená umělecká forma, impresionismus, jenž dokáže vnitřní stavy mysli, dojmy, emoce,… BEZESLOVNĚ postihnout nejzdařileji, přidává snímku na výjimečnosti. Dopad na diváka je obrovsky silný. Zdevastované není jen Německo, krajina, ale duše protagonistky. Její křehkost, zranitelnost, nemožnost navrácení do původního stavu je odhalena zdrcujícím způsobem, kdy i pouhé cinknutí porcelánových postaviček představuje neskutečnou bolest (a co naplat, že motiv rozbíjení keramických figurek se objevil už v Dogville …). ~ Pozornosti nesmí ujít ani kamera (snové detaily, celky), která senzitivně snímá okolní přírodu, krajinu i výrazy tváří. Tyto obrazy (květena, ráz krajiny apod.) korespondují s vnitřním rozpoložením hrdinky, zároveň jsou i znepokojujícím kontrastem ke konání lidské rasy. Režisérčino časté používání metafor či barevných palet odpovídajících pocitům dává vyprávění zase jiný rozměr, sílí intimnost i intenzita jednotlivých výjevů. ~ Ač o tomto období lidských dějin bylo napsáno mnoho knih i natočeno mnoho filmů, Lore na něj nahlíží z jiné perspektivy, senzitivněji, intimněji, používá jiné umělecké prostředky i postupy... Lore jde k samotné podstatě lásky, je o (ne)možnosti odpuštění / zacelení otevřených ran v duši člověka, o dívce, jež musela předčasně dospět a vzít na svá bedra zodpovědnost nejen za sebe, ale i za své sourozence… Lore zobrazuje mladou generaci ovlivněnou HJ a BDM, generaci tápající ve světě, generaci, která najednou ničemu nerozumí a nikam nepatří, generaci se zhroucenými ideály… () (méně) (více)

Galerie (57)

Zajímavosti (4)

  • Natáčení probíhalo v německých lokacích Baden-Württemberg, Görlitz, Hesse a Hamburk. (Terva)
  • Představitelce čtrnáctileté Lore Saskii Rosendahl bylo během natáčení již devatenáct let. (Terva)
  • Knižnou predlohou k filmu bola novela "The Dark Room" z roku 2001 od britskej spisovateľky Rachel Seiffert. Tento názov je taktiež aj alternatívnym názvom filmu. (MikaelSVK)

Související novinky

Black Widow se hýbe kupředu

Black Widow se hýbe kupředu

21.06.2018

Zdá se, že Marvel konečně vyslechne přání fanoušků, kteří roky prosili o samostatný film o Black Widow s tváří Scarlett Johansson (Ztraceno v překladu, Don Jon), a snímek přece jen vznikne.… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno