Režie:
Alejandro González IñárrituKamera:
Emmanuel LubezkiHrají:
Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Duane Howard, Arthur Redcloud, Melaw Nakehk'o, Grace Dove, Lukas Haas (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Americký západ, Jižní Dakota, 1823. Místo a čas s hodně relativní hodnotou lidského života. Zkušený lovec a trapper Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) je se svým synem na výpravě s lovci kožešin. Uprostřed hlubokých lesů vzdorují nečekaným útokům indiánů a musí na své pouti překonávat nemilosrdnou, zatím nezmapovanou krajinu plnou nástrah. Glassovi se stává osudným střet s rozzuřenou samicí medvěda grizzlyho. Medvědí útok sice přežije, ale je těžce zraněný a lovecká výprava se musí rozdělit. Zatímco většina lovců pokračuje v cestě, s Glassem a jeho synem zůstanou jen dva muži, John Fitzgerald (Tom Hardy) a Jim Bridger (Will Poulter). Ti více méně jen čekají, až zemře, aby jej pak pohřbili a mohli pokračovat v cestě. Ale zraněný lovec stále neumírá, a tak se Fitzgerald rozhodne čekání na nevyhnutelné zkrátit. Při pokusu o nedobrovolnou eutanázii ho však přistihne Glassův syn, kterého Fitzgerald zabije. Ještě živého Glasse pak zahrabe v hrobě a spolu s Bridgerem zmizí. Jenže Hugh má hodně tuhý kořínek. V naprosto zuboženém stavu vyleze z vlastního hrobu, zoufale se potácí čarokrásnou, ale zcela lhostejnou krajinou. Při životě jej drží především nenávist a touha po odplatě. Musí překonat brutální zimu a hlad, divoké řeky, bojovné indiánské kmeny a dokonat svou pomstu. (Cinemart)
(více)Videa (20)
Recenze (2 359)
Pionýrský Bear Grylls v krajině bez Boha. Je zajímavé sledovat, jak se vyvíjí western coby žánr, v 50. letech byli indiáni ti zlí, s nástupem demýtizačních anti-westernů cca 70. let se optika obrátila a indiáni byli naopak ti dobří...a v postmoderní současnosti není už dobrá ani jedna strana. A tenhle rastr má i svou vnitřní logiku - v zemi, kde právě probíhá střet dvou civilizací a západní civilizace bílého muže pomalu vytlačuje v líté vyhlazovací válce civilizaci původních přírodních kultur, nemá Bůh své místo, je to země, krajina bez boha, bez bohů... Iñárritu prochází zajímavým vývojem a hledáním Boha v krajině připomíná Terrence Malicka (Revenant nejvíc připomíná samozřejmě asi jeho film Nový svět, jen má zcela rozdílné vyznění, když jeho leitmotivem je čistě westernový motiv pomsty), s tím rozdílem, že oproti Malickovi žádného Boha nenalézá, Bůh nietzscheovsky mlčí, nebo prostě už vůbec neexistuje... S tím souvisí zvolený explicitní naturalismus - detailní popisné scény jsou mistrovsky natočené, realita je dovedena téměř k dokonalé autentičnosti (bohužel mi s tím nekoresponduje až příliš hollywoodsky nadsazené řetězení nehod a zranění, hlavní hrdina chvílemi už vypadal, že vládne nějakou superschopností). Co se formální stránky týče, zaujme především Lubetzkého kamera, je dechberoucí sledovat nám nasnímané a komponované scény, tentokráte nepluje v jedné dlouhatánské nepřetržité jízdě jako v Birdmanovi, ale střídá umělecké polohy, hru přírodního světla, panoramatické okouzlení, deformaci detailem rybího oka...vysoké uznání zaslouží též trikové scény, například scéna napadení medvědicí je tak dokonale provedená, že se skoro ani nechce věřit, že jde o počítačovou animaci, absolutně věrná nápodoba skutečného světa... A pak ještě Leonardo DiCaprio, představitel ,,fyzického" herectví, který zřejmě pochopil, že nejlépe svůj herecký talent vydestiluje v rolích, v nichž musí plížením překonávat nějaký fyzický handicap, nezapomenutelná byla scéna ve Vlkovi z Wall Street, nyní se plíží skoro celý film... ()
Tyjo, já jsem byl 100% přesvědčený, že budu nadšený, a už už jsem si v hlavě formuloval hejt na hejtry. A ono prd. Revenant je super devadesátiminutový survival, bohužel film trvá 150 minut. Zbytek tvoří nenaplněné ambice, podložené plytkou indiánskou mystikou. Pokusy o transcendentální přesahy tu bohužel vůbec k ničemu nevedou, Iñárritu se jen značně sebevědomě plácá na povrchu. Nejenže to nefunguje, ale dokonce to i vyloženě škodí tomu ústřednímu příběhu a jeho postavám. Ani chvilku jsem na plátně neviděl Hugha Glasse. Vždycky to byl Leonardo DiCaprio, kterak pod Iñárrituovým vedením dělá umění. Zklamání jak hrom a současných 83 % je ve světla 66% Birdmana zlý vtip. ()
Leonardo nechce zemřít. Chce Oscara.. Tuhého kořínku a mrazuvzdornější Hardyho si dává dvacet v koních, obcuje s medvědicemi, ryby jí méně kulturněji než Andy Serkis a gangréně plive pomocí indiánských farmaceutik do tváře. Fyzický výkon ve fyzickém filmu, obojí poháněné jedněmi z nejstarších motivů, co svět zná. Touhou být nejlepší a pomstou. Hledat s Lubezkim stvořitele skrz koruny stromů bylo povznášející, škoda, že se to samé nedá říct o artové pile v rukou jeho vedoucího.. Poznám dobrý film a ani mně nemusí zezadu funět do zátylku jak grizzly, přesto u mě za loňský rok na body vyhrává ambicemi skromnější a žánrově nevyzpytatelnější Bone Tomahawk. ()
Leo nám od dob kdy šel ke dnu i s Titanikem herecky vyzrál, zapustil hustý vous a rozhodl se, že divákům ukáže co umí. Takže zde máme toto dílo a Leo v něm hraje pana Hugha Skleněného, což je celkem ironické jméno jelikož takhle odolnýho hajzla svět neviděl. Nejdříve si zatancuje s medvědem až z nich kusy lítaj, pak se nechá asi tisícovkou stehů vytunit s tím, že místo narkózy dostane pár hltů chlastu a nakonec se vyhrabe z vykopaného hrobu a jde, nebo spíše leze, pomstít svého synka kterýho mu kuchnul Tom Hardy (to už je odolnější jméno) . V mezičase se cachtá ve vodě co má cca nula stupňů, skáče z vodopádu, belhá se o větvičce s křivejma hnátama, stanuje v koníkovi nebo zachraňuje przněnou indiánku. Když už mu je fakt ouvej zhtne syrového bizona a jde se dál. Ano už se jde. Dlouhé procházky v mínul pětadvaceti udělají divy a Skleněnka už zase skáče přes kaluže, aby ve velkém finále poměřil ptáka s Hardym. Kouká se na to kurevsky dobře, záda mě bolely jen z pohledu na Lea (chcípáka hrál fakt dobře) a musím uznat že si toho zlatého robertka jménem Oskar za všechny ty útrapy zaslouží. ()
Hollywoode div se, tohle je krvavý ambientní revenge survival za $135m. K neuvěření... A nutí vás sice místy rozjímat nad matkou přírodou, ale současně to není příliš art a i pro běžný smrtelníky se děj uspokojivě sune vpřed. Když už je to akční, tak syrově a pořádně, působivě díky delším záběrům. Leo musel zahrát dost fyzicky, s důrazem na nenávist a utrpení, a těžko se to posuzuje v oscarovém kontextu, každopádně potvrdil svoji úroveň i ve vší tý hlíně, mrazu a vnitřnostech. Hardy moc dobrý jako ukecaný všivácký protipól. Byla to zajímavá podívaná, precizní alternativní western od jednoho z nejtroufalejších, nejnadanějších tvůrců dneška. ()
Galerie (105)
Zajímavosti (64)
- Tom Hardy (Fitzgerald) kvůli inspiraci sledoval herecký projev Toma Berengera ve filmu Četa (1986). (Reesam)
- Jednou z najpamätnejších scén vo filme je bezpochyby útok medvedice na Hugha Glassa (Leonardo DiCaprio). O pozadí sfilmovania tejto intenzívnej a násilnej scény viac prezradil hlavný výtvarník Jack Fisk. Základ tvoril tým kaskadérov a tiež CGI. Na priamu otázku či bol pri natáčaní použitý aj živý medveď Fisk odpovedal: „Žiadny. Nemali sme žiadne skutočné medvede na pľaci. Pozreli sme sa na medvede, ale všetky boli príliš tučné. Tieto cvičené medvede v zajatí, ktoré vidíte v televíznych reláciách, tie nevyzerajú ako divoký medveď grizzly z roku 1800.“ Samotná scéna sa pripravovala celé mesiace pred príchodom na miesto natáčania v Squamish, v Britskej Kolumbii. V deň natáčania oblasť osadili 25 stôp (cca 7,6 m) vysokými gumenými stromami, aby sa pri náraze do nich DiCaprio nezranil. Herec bol potom pripútaný na laná, ktoré ovládali kaskadéri a pomocou nich dosiahli prudké trhavé pohyby. Grizzly bol potom pridaný digitálne v postprodukcii. (Rorschach_SK)
Reklama