Reklama

Reklama

Kronika

  • Česko Kronika temna (více)
Trailer 1

Za Andrewem se do pokoje ráno dobývá opilý otec. Andrew mu říká, že si koupil kameru a odteď bude všechno natáčet. Pak jde za matkou, která je těžce nemocná a leží v posteli. Tu také natáčí. Pak jede s bratrancem Mattem do školy. Natáčí úplně všechno. Jeho kamarád filozofuje. Ve škole ho všichni šikanují. Andrew jede večer s kamarády na maturitní party. Tam se seznámí s dívkou Casey, která tady natáčí video pro svůj blog. Pak se s ním jeden mladík popere, a on jde ven. Přijde za ním Steve a chce, aby něco natočil. S Mattem se procházeli a prý našli divnou věc. Společně jdou do lesa, kde našli díru, ve které něco bublá. Steve do díry skočí a Matt jde za ním. Andrew musí také za nimi, i když se mu nechce. Dole je jakýsi sliz nebo bahno a jeskyně s modře světélkující hmotou, která najednou začne měnit barvy. Vtom se zablýskne a všechno zmizí. Je tma.... Matt, Andrew a Steve jsou na zahradě a hází po sobě míčky. Matt necítí bolest, Steve dokáže manipulovat s předměty na dálku a Andrew dokáže zastavit hozený míček v letu. I ostatní mají najednou nadpřirozené schopnosti – dokážou ovládat předměty tak, aby létaly. Snaží se přijít na to, čím to je, a jdou se podívat na místo, kde našli jeskyni. Díra je ale zasypaná a strážce parku je odtud vyhodí s tím, že uzavírají oblast kvůli sesuvům půdy. Kluci zkoušejí, co všechno jim teď jde – házet žabky do vody bez použití rukou, na dálku foukat na listí, aby zvedlo děvčatům sukně, ujíždět v obchodním centru s nákupními vozíky apod. Pak se jim to ale začne vymykat... (TV Prima)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (948)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tenhle film neukazuje na hlavní postavě Andrewa nic menšího než to, že největší škůdci a nepřátelé lidstva jsou loseři. Hlavní problém je v tom, že kdykoliv se takový loser dostane k moci a uspěje, provádí přesný opak toho, než jakým doopravdy je. Těch příkladů je spousta: asociální Zuckerberg, který dal dohromady sociální síť; Hugh Grant, co o sobě v rozhovorech mluví jako o introvertovi, jenž se straní lidí a utíká před nimi do přívěsu, současně ale podňeuje v mužích falešný obraz romantika, jež by měli následovat; dva chudí židovští nerdi stojící za vznikem Supermana; anebo Johny Depp, který kolem sebe utváří obraz rockové hvězdy, ačkoliv je v reálu podle okolí zcela nekomunikativní. Tihle lidé vyvolávají v ostatních jakýsi pocit viny, protože ideál, který stvořili, se s každodenní realitou dost rozchází. Možná největší vinu pak vyvolávají filmaři, mezi něž se počítá i Andrew. Tvůrci Konriky tak provádějí drtivou sebereflexi sama sebe a vůbec celé kinematografie, neboť nám prostřednictvím Andrewa říkají cosi v tom smyslu, že z krátkodobé perspektivy jsou filmy možná fajn odreagování, ovšem z dlouhodobého hlediska vyvolávají v lidech jakousi kolektivní variantu „komplexu méněcennosti“, protože ty ideální filmový obrazy nemohou následovat. Už Keynes kritizoval ležérní odstup ekonomů od krátkodobých oprav ekonomiky známým bonmotem, že v dlouhodobé perspektivě jsme všichni mrtví, jenže ta dlouhodobá perspektiva je právě dost určující – koneckonců i Andrew začíná jako hodný chlapec a sobecká svině porušující pravidla se z něj stane až mnohem později. Filmaři jsou prostě svině, tvrdí Kronika. Jsem první, kdo by to podepsal. Kronika toho říká celkem dost ale také o práci kamery: ____ (i) Za prvé celkem názorně demonstruje to, čím se liší profesionální film od amatérského. Když pomineme zlehčující soudy jako dobrý/špatný, lze konstatovat, že v amatérském filmu bývá většinou s každou scénou spojena převážně jen jedna emoce, jedna nálada, která dominuje nad ostatními. Tady, kde je spoustu scén točeno na jeden záběr, to je třeba velmi zjevný. Oproti tomu profík je schopen naskládat do scény spousty emocí a nálad jako lasagne a nepotřebuje kvůli každé nové začínat další scénu. Nejlépe se těchto změn emocí či nálad dosahuje změnou tempa a rytmu v rámci jedné scény, například střídáním kratších a delších dialogových pasáží, akcentovaných a neakcentovaných fází, nebo výraznou změnou nejrůznějších prvků obrazu, jako je kompozice, střídání světla a stínu, barev, pohybu ap. Profesionálním filmařům je podobný způsob uvažování vlastní, čímž se liší od amatérů, kteří často akorát srazí dohromady různý izolovaný scény. Celý ten spor mezi amatérskými a profesionální filmaři trochu připomíná rozdíl mezi tím, jak se točily akční scény v minulosti a jak dnes: když si vezmeme třeba bojové scény Bruce Leeho, tak on vždycky chvíli bojuje a chvíli stojí a měří se s protivníkem, dívají se na sebe jen ap., zatímco v takovým Reloaded máme kontinuální boj, který je rytmizován třeba jen jemným zpomalením. ____ (ii) Celkem příznačné je z hlediska kamer i rozdělení filmu na jakési tři části. V první se operuje jen s jednou kamerou Andrewa, ve druhé se přidává kamera blondýny Ashley a ve třetí nastupuje spousty různých záznamových zařízení. Vzhledem k tomu, že hlavní hrdina rovněž prochází vývojem o třech částech od hodného chlapce přes lavírování mezi světlou a temnou stranou síly až po zlého chlapce, je možné tam vidět paralelu mezi málo kamerami a dobrem, respektive hodně kamerami a zlem. To lze chápat bezprostředně jako nějaký orwellovský lament nad tisícem monitorovacích zařízení špicujících kolem nás, ale také jako takový historický průřez filmovými kamerami od konvenčních zařízení přes ultimátní gyroskopy panorámující v plným rozsahu 360 stupňů až po všudypřítomné pokrytí prostoru kolem nás. ____ (iii) Odpoutanou kamerou, kterou ovládá Andrew za pomocí telekineze, koketuje film s počítačovými hrami a videohrami, kde je kamera umístěna buď za ramenem hlavního hrdiny, nebo ji lze ovládat pravým analogovým tlačítkem. Dnes už celkem obligatorní koketování filmů s hrami se tak nevyhnulo ani Kronice. () (méně) (více)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Sympatický film, který není tak malý, jak by se mohlo zdát. Vše sice stojí na nápadu jako vystřiženém z našeho Létajícího Čestmíra, nicméně ten ohňostroj nápadů, jaký tvůrci předvedli, ten je vážně parádní. Třeba "jen" nápad nechat hlavního hrdinu obdařeného telekinezí natáčet jeho ruční kamerou a poletovat s ní tak, že se z rozklepaných záběrů home videa rázem staly takřka profesionální kamerové jízdy. Při scéně s létáním v oblacích jsem chtěl křičet taky, při scéně s pavoukem jsem zase zavíral oči... No, působivé to bylo. Režisér a scenárista zřejmě navíc budou kromě komiksů také fandové Star Wars, což bylo vidět zejména v neskutečně nápaditě natočeném nebo spíše "zaznamenaném" finále (ale ta podobnost mi došla až zpětně, během sledování jsem na nějaké porovnávání neměl čas). ()

Reklama

Spooner 

všechny recenze uživatele

Hodně fajn film, ve kterým je found footage formát konečně použit taky k něčemu jinému, než jen lacinému strašení pomocí zabouchávání dveří. Příběhově je to hodně fajn, ústřední trio je výborně napsané a zahrané a chvilkama jsem si řikal, že podobný kraviny bych s těma schopnostma dělal taky. Celej ten formát je tady navíc použitej velmi chytře a celý děj sledujeme hned z několika kamer a celkově ta kamera působí (také díky vychytávkám jednoho z hrdinů) mnohem filmověji než bratříčci ze stejného ražení. Jenom na výborném destruktivním konci se limity tohoto pojetí docela projevují a bylo mi docela líto, že to není nasnímáno "normálně". I tak ale na mě konec na zapůsobil, stejně jako celý film, který díky svěží a nápadité režii, dodává celému found footage konceptu trochu svěžího větru. 80% ()

Zeck 

všechny recenze uživatele

NE! Další film, ve kterém má kdejaký debil speciální schopnosti ala 564 848 variant jiných komiksových "hrdinů". Co psát, příběh stojí zase za hovno, nedá se na něj dívat a je to další fádní pohádka pro imbecily. Další shit patřící šprtům a jejich subkultuře debilních nerdů s komiksem pod postelí, kteří by místo masturbování nad Wonder Woman, měli raději vyrazit do města, sbalit zatoulaného psa a konečně si zašukat. Zde se sice tvůrci snažili zaostřit i na fanoušky sci-fi, kdy hrdinové nelítají ve vzduchu díky rozlitému odpadu z atomového odpadu, ale rovnou jim dá schopnosti svítící ripleyová v podzemí. Tím ale veškeré odlišnosti od klasického komisku končí a nastává zcela předvidatelný scénář, ve kterém chybí jen ten trapný elasťákový převlek s nápisem "Č"... 40% ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Velmi příjemný malý film. Zábavná, napínavá, nenáročná (ale současně ne hloupá) sci-fi jednohubka, která sice v konkurenci s letošními nadcházejícími sci-fi peckami typu Prometheus bude vypadat jako pouhý malý bratříček, no v porovnání s loňskými In Time a Source Code, jež patří do podobné váhové kategorie, odvedl režisér Kroniky Josh Trank nejlepší práci, neboť jeho film (ve zvoleném "vesmíru") funguje zdaleka nejhladčeji. Found footage forma je místy stejně pochybná jako ve všech ostatních found footage filmech (proč to kurva točí!?!?), divák tuhle hru holt musí akceptovat, pak se bude bavit. Závěr kulervoucí. Šel jsm si pro sedmičku, dostal jsem sedmičku, jsem spokojen. 7/10 ()

Galerie (44)

Zajímavosti (19)

  • Předlohou filmu je kniha „Chronicle“, již napsali Josh Trank a Max Landis. Maxe Landise poté společnost Fox najala, aby napsal pokračování. (chelseaman22)
  • Predstaviteľ Matta Alex Russell má oblečené tričko s nápisom USCSS Nostromo, čo je odkaz na vesmírnu loď z filmu Votrelec (1979). (slord)
  • Rozpočet filmu bol iba 12 miliónov amerických dolárov a ide o tzv. „found footage“ film. (Ownerko)

Související novinky

Kronika se dočká sequelu

Kronika se dočká sequelu

06.08.2021

Kronika, povedené found-footage sci-fi drama režiséra Joshe Tranka z roku 2012, se dočká oficiálního pokračování. Snímek, v němž si zahráli Dane DeHaan nebo Michael B. Jordan, vyprávěl o skupince… (více)

Smrtonosná past nebude, Disney šlape na brzdu

Smrtonosná past nebude, Disney šlape na brzdu

12.08.2019

Mohli jsme to předpokládat, teprve minulý týden se to však stalo oficiální. Po propadácích typu X-Men: Dark Phoenix se studio Disney rozhodlo zaříznout drtivou většinu chystaných snímků od studia… (více)

Boba Fett vlastní film nedostane

Boba Fett vlastní film nedostane

29.10.2018

Boba Fett byl ve vývoji dlouhé roky, původně byl k projektu najat režisér Kroniky Josh Trank, po jeho fiasku u Fantastické čtyřky byl však potichu odejit, a na jeho místo časem nastoupil James… (více)

Z Hardyho bude Al Capone

Z Hardyho bude Al Capone

25.03.2018

V roce 2012 byl Josh Trank nadějným režisérem, o něhož se po chválené Kronice začala prát velká studia. U 20th Century Fox mu svěřili reboot Fantastické čtyřky a v Lucasfilmu sólovku Boba Fetta,… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno