Režie:
Neil JordanKamera:
Sean BobbittHudba:
Javier NavarreteHrají:
Saoirse Ronan, Gemma Arterton, Caleb Landry Jones, Sam Riley, Daniel Mays, Uri Gavriel, Gabriela Marcinková, Warren Brown, Jonny Lee Miller, Tom Hollander (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Eleanor a Clara, dvě tajemné mladé ženy, hledají útočiště v chátrajícím pobřežním letovisku. Uprostřed zbytků laciného luxusu a polorozpadlých hotelů se pokoušejí sehnat peníze a ubytování. Clara si začne vydělávat jako prostitutka a brzy se setká se stydlivým a osamělým Noelem, který jim poskytne útočiště v opuštěném penzionu jménem Byzantium. Clara, která vždy myslí na budoucnost, ho promění v dům neřesti. Mladší Eleanor, věčná školačka, najde spřízněnou duši ve Frankovi a prozradí mu své tajemství. Narodila se v roce 1804, ačkoliv je jí 16 let a Clara je její matka, přestože je jen o několik let starší. Přiznává, že k tomu, aby zůstali naživu, potřebují pít lidskou krev. V malém, poklidném městečku začínají umírat lidé. A minulost, před kterou dívky tak dlouho prchaly, je pomalu dohání. Zvítězí láska nebo věčný život? (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (303)
Za zvuku lahodných tónů jsem se oddala věčnosti. Bezedná temnota. Vězení od kterého zahodili klíč. To je její život. Život? Co si to namlouvá, lže sama sobě. Útěky a zase útěky. Je to stále stejné. Co přinesou další dny, měsíce, roky nad tím nepřemýšlí. Na osud si nehraje, jenže cokoliv z toho vzejde bude lepší než náruč propastného osamění. Už to ví. ()
Upírský příběh vyprávěný ženským hlasem. Claře život uštědřil hlavně kopance, nebojí se ušpinit si ruce a upírkou je vlastně ráda. Eleanor je básnířka, která zabíjí jenom ty, co jsou připravení, a svoji lidskost vlastně nikdy neztratila. V jádru tyhle postavy plní stejnou roli, jakou v Interview s upírem hráli Lestat a Luis. Ovšem bez vzájemného jiskření. Děj (v obou časových rovinách) navíc pracuje s pozoruhodnými náhodami. Oproti nedávnému Přežijí jen milenci je ale Byzantium sympatičtější v tom, že si film odpouští snobismus, a má ucelenější příběhový oblouk. A nabízí pořád lepší milostný příběh než Stmívání. ()
vďaka bohu a pánu jordanovi za to, že 80% filmu ukazoval kolosálne cicky gemmy aterton, spolu so zelenými očami krásnej saoirse a gabikou marcinkovou navlečenou do kurvičkovských šatočiek sa táto vizuálne skvostná upírska ságička pozerala i napriek pomalšiemu tempu celkom príjemne; a v druhej polovici to dostalo aj patričné dramatické obrátky, takže napokon i napriek mojej prvotnej skepse nešlo o sklamanie, práve naopak - ženské interview s upírom sa síce nekoná, no jordan ešte stále vie, ako na to; ()
Byzantium je akési zhrnutie života žien za posledných dvesto rokov. Čisto z feminstického hľadiska. Ženy sú trpiteľkami, v každom prípade sa podriaďujúce mužom a jedinou formou odporu je spätný úder z pozície niekoho v spoločenskom rebríčku nižšie. Ak sa stanete upírkou, muži vás vďaka nejakému nezmyselnému kódexu zase odmietnu. Mladá Eleanor to už má ľahšie. Ale iba pokiaľ sa nezačneme zameriavať na ich údel nesmrtľnosti. Pomerne originálna upírčina, ktorá je samozrejme myšlienkovo niekde inde, ako Twilight, ale zároveň sa snaží osloviť to isté publikum. No a teraz úprimne, koľko chlapov by súhlasilo, ak by im Gemma ponúkla najskôr sex a potom smrteľné vysatie? ()
Melancholická pohádka pro pokročilé flegmatiky je tento Upíří příběh. Přeci jenom Jordanovo Interview s upírem stálo na úplném počátku všeho, co si jen dokážu představit a dodnes mě moje fascinace jeho dokonalostí ovlivňuje. Proto ani nebylo možné doufat, že by se Byzantium byť jen této metě přiblížilo, nicméně čím více takový projektů, tím se bude lépe zapomínat na občanskou válku, kterou v žánru vyvolalo Stmívání. Takže minimálně za toto Jordanovi patří velký dík. Protože minimálně atmosférické a svým způsobem originální Byzantium je, nabízí zajímavou variaci na příběh Fanny Hillové a skvělé kostýmy. Takže není vyloženě důvod tento projekt zatracovat. ()
Galerie (73)
Zajímavosti (5)
- Celosvětová premiéra proběhla 9. září 2012 na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu. (ČSFD)
- Roli Savella měl původně hrát Stephen Rea, ale pro nedostatek času ji přenechal Urimu Gavrielovi. (Terva)
- Saoirse Ronan (Eleanor Webb) ve filmu skutečně hraje spletitou klavírní sonátu Op. 2, č. 3. od Ludwiga van Beethovena, jelikož prošla intenzivním dvanáctitýdenním klavírním rychlokurzem. (Kritiq)
Reklama