Režie:
Neil JordanKamera:
Sean BobbittHudba:
Javier NavarreteHrají:
Saoirse Ronan, Gemma Arterton, Caleb Landry Jones, Sam Riley, Daniel Mays, Uri Gavriel, Gabriela Marcinková, Warren Brown, Jonny Lee Miller, Tom Hollander (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Eleanor a Clara, dvě tajemné mladé ženy, hledají útočiště v chátrajícím pobřežním letovisku. Uprostřed zbytků laciného luxusu a polorozpadlých hotelů se pokoušejí sehnat peníze a ubytování. Clara si začne vydělávat jako prostitutka a brzy se setká se stydlivým a osamělým Noelem, který jim poskytne útočiště v opuštěném penzionu jménem Byzantium. Clara, která vždy myslí na budoucnost, ho promění v dům neřesti. Mladší Eleanor, věčná školačka, najde spřízněnou duši ve Frankovi a prozradí mu své tajemství. Narodila se v roce 1804, ačkoliv je jí 16 let a Clara je její matka, přestože je jen o několik let starší. Přiznává, že k tomu, aby zůstali naživu, potřebují pít lidskou krev. V malém, poklidném městečku začínají umírat lidé. A minulost, před kterou dívky tak dlouho prchaly, je pomalu dohání. Zvítězí láska nebo věčný život? (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (304)
Atmosférická, melancholická, ztichlá, místy příjemně zlověstná a bohužel také přespříliš dlouhá nuda. No, nuda... Abych nelhal, Byzantium si moji pozornost udržet dokázalo, jenže pocit jakési zbytečné rozvláčnosti, který jsem měl i při sledování předchozího Jordanova počinu Ondine, mě nakonec neopustil. Palec nahoru dávám za obě herečky (především pak za uhrančivé oči Saoirse Ronan), které toho hodně zachránily. ()
Byzantium je akési zhrnutie života žien za posledných dvesto rokov. Čisto z feminstického hľadiska. Ženy sú trpiteľkami, v každom prípade sa podriaďujúce mužom a jedinou formou odporu je spätný úder z pozície niekoho v spoločenskom rebríčku nižšie. Ak sa stanete upírkou, muži vás vďaka nejakému nezmyselnému kódexu zase odmietnu. Mladá Eleanor to už má ľahšie. Ale iba pokiaľ sa nezačneme zameriavať na ich údel nesmrtľnosti. Pomerne originálna upírčina, ktorá je samozrejme myšlienkovo niekde inde, ako Twilight, ale zároveň sa snaží osloviť to isté publikum. No a teraz úprimne, koľko chlapov by súhlasilo, ak by im Gemma ponúkla najskôr sex a potom smrteľné vysatie? ()
Nemám v láske snímky s upírmi, ale toto ma dostalo. Vôbec to nieje trápne lovenie ľudí a následné ich vysatie. Ono vôbec veľa tých "uhryznutí" sa tu ani neobjaví a to je dobre. Netlačí sa na pílu, je to skôr o živote dvoch sexi upírok. To všetko je prekladané flashbackmi 200 rokov naspäť, v ktorých vidíme, ako sa z dám stali upírky (nielen samotný akt zupírovatenia, ale aj to, čo mu predchádzalo a nasledovalo). Tie flashbacky sú veľmi príjemne nehollywoodske a krásne atmosférické. A neviem, či je to CGI, alebo len krásy írskej prírody, ale niektoré prírodné scenérie sú úchvatné a režisér Neil Jordan ich dokáže efektne snímať. Byzantium je lepší film, než Interview s upírom (1994) a výhodou tiež je, že obe slečny hrajú veľmi dobre (ak si pamätám, tak lepšie, než Cruise s Pittom) - u Ronan je to samozrejmosť ale predovšetkým u Arterton som tak zaujímavý výkon nevidel od doby jej majsterštiku vo filme Gemma Bovery (2014). Film má dosť zvláštnu štylizáciu. Miestami to vyzerá skoro ako mierna paródia 50 rokov starých filmov, ale nevšimol som si žiadneho lišiackeho požmurkávania na diváka - všetko je nám predkladané so stopercentnou vážnosťou. Ledakto bude mať možno s takýmto zvláštnym tónom problém, ale mne to prišlo dokonca osviežujúce. ()
Škoda, že to Jordan trochu neskrátil... Pár scén slušne našlapaných, atmosféra dobre budovaná. Scenár nemá nijaké extra originálne prvky, ale je funkčný, akurát dĺžka filmu odhaľuje jeho jednoduchosť. Osobitnou záležitosťou je mrazivá erotická atmosféra (ako pri každom filme, kde sa objaví Gemma). V rámci doby vzniku, kedy dobrý vkus i povesť žánru kazia filmy ako TWILIGHT, ide o veľmi dobre odvedenú robotu kombinujúcu retro i moderný prístup k upírskej téme... ()
Určitě se shodneme, že Neil Jordan je sakra schopný režisér, jenže jeho upírský výlet si to dere po hodně nudné cestičce. Žádný zajímavý úkaz vpravo, žádný vlevo. Možná to má fajn kameru a slušné exteriéry, ve výsledku to ale moc nefunguje. Matka je živočišná manipulátorka, dcera tichá a depresivní introvertka. Obě jsou zahrané výbornými herečkami svých generací, nic než rozvláčný děj ale tvůrci nenabízejí. Výjimkou je snad ten nejpovolanější, který se svou vizuální představivostí nejednou potěší. Jinak ale tenhle materiál z důvěrně známých kulis anglického chladného pobřeží a rozpadajících se činžáků v melancholickém kabátu rozhodně nesedne každému. Hlavně bacha, ať neusnete. Přišli byste minimálně o napěchovaný dekolt Gemmy Arterton, který se v každém třetím záběru dere ven. ()
Galerie (73)
Zajímavosti (5)
- Roli Savella měl původně hrát Stephen Rea, ale pro nedostatek času ji přenechal Urimu Gavrielovi. (Terva)
- Natáčení probíhalo v Irsku v lokalitách County Cork a County Dublin a ve Velké Británii v Jižním Sussexu. (Terva)
- Celosvětová premiéra proběhla 9. září 2012 na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu. (ČSFD)
Reklama