Režie:
Paul GreengrassScénář:
Billy RayKamera:
Barry AckroydHudba:
Henry JackmanHrají:
Tom Hanks, Catherine Keener, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, David Warshofsky, Corey Johnson, Chris Mulkey (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)
(více)Videa (7)
Recenze (1 384)
Hodný bílý námořní kapitán si se skupinou černoušků hraje na honěnou, pak na schovávanou a na závěr zkusí i slepou bábu. Copak o to, jsou to klasické hry, ale mne pan Ray nenavnadil scénářem, pan Ackroyd mne štval neustálým škubáním kamery a pan Greengrass tomu nasadil korunu nudnou tak, že jsem celkem třikrát usnul. Pravděpodobně jsem v těch krátkých nepřítomných okamžicích přišel o nějaký významný mezník filmových dějin, neboť zdejší komentáře superlativy nešetří, ale taky je možné, že od filmu zkrátka vyžaduji něco jiného než to ropou zamořené NIC, které jsem dostal. ()
Doteď si živě vzpomínám na mrazivé ticho v "kulturáku" na LFŠ po skončení Letu č. 93 a moje nadšení z filmu. Zelenou zónu jsem měl za ojedinělý útlum a prvotní ohlasy na Kapitána slivovaly velký návrat dokustylu. Ale kouzlo je pryč. Greengrass vykrádá sám sebe (finále) a opravdu zaháčkovat mě dokázal jen občas, nehledě na vlažný zájem o kapitánův osud. S vědomím jakými intenzivními zážitky nás krmil Greengrass před pár lety je to trochu smutné. ()
„Všichni máme šéfy.“ Obavy, že oproti nestrojenému dánskému Únosu půjde o heroické drama, byly Greengrassovým filmem naplněny v mnohem menší míře, než jsem se obával. Ano, (morální) středobod vyprávění namísto řádového zaměstnance tvoří svědomitý Američan na významné pozici, navíc ztvárněný hercem, jehož jméno je synonymem slova „důvěryhodnost.“ Vlastní přežití však Phillips realisticky upřednostňuje před nasazováním masky hrdiny, což s nehollywoodskou syrovostí dokládá zejména finále. Jde o poslední doklad toho, jaký důraz film přikládá intenzitě viscerálního prožitku. Dvakrát použitou metodou „desentimentalizace“ je vyjádření starosti o manželku (znatelně nevyužitá Catherine Keener) méně emotivní písemnou formou. ___ Zatímco Lindholm po celý film neztrácí ze zřetele sociokulturní kontext a vývoj událostí nahlíží jako následek nekompromisního uplatňování korporátní logiky, Greengrass po úvodu odkládá širší kontext stranou a namísto úvah nad střetem kultur a tříd (a generací) z nastalé situace těží zejména silné emoce. Během druhé poloviny nicméně rozšířením narace, omezené dosud na oba kapitány, o vševidoucí hledisko americké armády, kritiku nerovnoprávnosti zesiluje. Ze záběrů příslušníků námořnictva číší chladný profesionalismus, nápadně kontrastující s „kutilskými“ posupy pirátů i posádky Phillipsovy lodě. ___ Politický je Kapitán Phillips také následováním trendu současných žánrovek ukazovat jedince odkázaného na sebe samého. Protagonista je postupně zbaven všech civilizačních výsad i téměř veškerého svého vlastnictví (včetně šatů) a svými manévrovacími možnostmi se ocitá na stejné úrovni jako piráti. Jisté politikum lze vidět také ve snaze o vyvážené zohlednění příčin jednání jedné i druhé strany konfliktu. Od úvodních minut jsou vytvářený paralely mezi životem a způsobem obživy Phillipse a pirátů. Jak on, tak oni chtějí jenom odvést zadanou práci, vydělat peníze a vrátit se mezi své. Neboť rozdělení rolí na kořisti a oběti není fixní, může ve druhé polovině filmu dojít k jejich přehození. Nedůslednost tohoto vyhýbání se černobílému vidění reality vychází najevo při pozornějším sledování práce kamery. Hlediskové záběry patří výhradně Phillipsovi. Protagonista sám je oproti tomu snímán záběry hlediskově neutrálními, které zdánlivě nikomu nepatří. Piráti jinými slovy nemají kontrolu nad obrazem. ___ Bez ohledu na ideologické implikace je Kapitán Phillips zejména dokonale rytmizovaným dramatem, s body obratu dávkovanými ve zhruba dvacetiminutových intervalech, s blížícím se koncem rychleji, díky čemuž je vyprávění strhující i tehdy, znáte-li skutečný příběh dopředu. Zásadní zvrat a na něj vázané rozšíření vědění pak přichází po hodině vyprávění. Náhlá změna místa dění přitom neslouží jenom k vyvedení diváka z míry („tohle jsem nečekal"). Metaforicky komentuje vývoj postavení hlavní postavy, která postupně ztrácí své zázemí, doslova půdu pod nohama (poslední fáze této destabilizace je vzhledem k prostředí nabíledni). ___ Hromosvodem mnohých problémů dnešní společnosti se podobně jako v Gravitaci stává jedinec, jehož proměna se ale u Greengrasse ubírá odlišným směrem než u Cuaróna. Reakcí na neklidnou dobu je v tomto případě film neklidný (stylem) a zneklidňující (pocitově). Paradoxně hlavně díky tomu, že někdo dlouze a v klidu přemýšlel, jak jej natočit. 85% () (méně) (více)
// Kapitán je po všech stránkách jednoduše perfektní film. Autentický, odsýpá, svižný střih a skvěle komponované záběry, hudba ušitá na míru (nezastiňuje děj ale skvěle ho doprovází), vynikajicí herci (oba kapitáni jednoduše wow!) a nakonec po-slzách-volající finále. Divil bych se, kdyby film neskončil s nominací za nejlepší film. Greengrass zabodoval. S odstupem sice jen za 4*, ale stále vynikajicí! ()
Je to vydarená dobrodružná dráma. Má celkom dobrý príbeh o kapitánovi americkej nákladnej lode, ktorá je počas plavby prepadnutá skupinou somálskych pirátov, no napriek snahe sa ich posádke nepodarí zastaviť a tak sa dostanú až na loď. Kapitánovi sa ale aspoň podarí zachrániť celú posádku a do zajatia padne len sám, pričom za neho samozrejme únoscovia požadujú výkupné a tak sa do toho zapojí aj americké námorníctvo, ktoré urobí všetko preto, aby kapitána získali späť živého. So spracovaním som nadmieru spokojný, veľkým plusom je, že tu nie je žiadny zdĺhavý úvod, ale už po chvíli sa dej prenesie na loď a rovnako netrvá dlho a začnú ju ohrozovať piráti. A na moje veľmi príjemné prekvapenie to v tomto momente získa skvelú dynamiku, celá časť so snahou zabrániť pirátom dostať sa na loď sa skutočne vydarila, toto mi prišlo napínavé, nápadité a pár prvkov, ako predstieraná komunikácia s armádou sa mi veľmi páčilo a práve táto časť je u mňa vrchol filmu. No ani so zvyškom nemám problém, bavili ma aj zvyšné fázy filmu, kedy sa už dá lepšie zoznámiť aj s pirátmi, rovnako dobre zvládnuté je aj všetko súvisiace s armádou, ich vyjednávanie, snaha získať úplný prehľad o celej situácii, tu nemám najmenší problém. A rozhodne musím pochváliť, že výbornú dynamiku si film udržuje po celý čas, aj kvôli dĺžke som očakával som pomalšie tempo, no to sa nestalo, ako ma film po pár minútach vtiahol do deja, už si ma získal až do konca. No zato môže aj to, že sa dej neustále venuje výhradne tomu hlavnému, tu nie sú žiadne scény so smútiacou rodinou doma a podobne, ako je to zvykom. A samozrejme musím aj pochváliť, že to pôsobí aj úplne realisticky, čo bolo viditeľne snahou. Herecké obsadenie je výborné, Tom Hanks po dlhej dobe zase v skvelej úlohe, bavila ma jeho postava, rovnako aj výkon a tak si to miestami celé bral pre seba. No problém nemám s nikým, zostava pirátov je úplne ideálna, rovnako aj posádka lode a zvyšok postáv. Réžia a technická stránka sú skvelé, Paul Greengrass to zvládol prvotriedne, má to kvalitnú vizuálnu stránku, atmosféru, realistické prevedenie, tu sa nedá nič vytknúť. Nie som až takým veľkým fanúšikom tejto tématiky, preto nemôžem dať plné hodnotenie, ale aj tak ma to veľmi príjemne prekvapilo, dostal som viac, než som čakal. 79% ()
Galerie (107)
Zajímavosti (48)
- V skutočnom živote jeden z mužov z posádky po incidente Richarda Phillipsa (Tom Hanks) zažaloval. Tvrdil, že Phillips si bol dobre vedomý nebezpečenstva v somálskych vodách, ale aj tak ich všetkých ohrozil, pretože chcel dostať zásielku do prístavu rýchlejšie, aj keď mu samotná lodná spoločnosť poslala nótu, v ktorej mu odporučila vyhnúť sa tejto oblasti. (Arsenal83)
- Piráti jsou vyzbrojeni třemi útočnými puškami Norinco Type 56 a jednou Norinco Type 56-1 (56 se sklopnou pažbou). Čínská útočná puška Type 56 (vyráběná společností China North Industries Corporation nebo Norinco) je při natáčení filmů zdaleka nejčastěji používaným derivátem útočné pušky AK. (Maulincio)
- Kapitán Phillips (Tom Hanks) nosí ve filmu hodinky značky Casio, model G-Shock. (Jizni Tlapa)
Reklama