Reklama

Reklama

Walt Disney dlouhodobě usiluje o filmová práva k psanému románu Mary Poppins. Opakovaně žádá jeho svéráznou autorku P. L. Traversovou o setkání, ale ta hollywoodského velikána po celá léta úspěšně odmítá, stejně jako udělit mu souhlas k právům na její milovanou postavu a knihu. Protože si ale uvědomuje, že prodejnost jejích knih klesá a budoucnost je nejistá, v roce 1961 se setkáním souhlasí. Vzniká tak dvoutýdenní dobrodružství, které nakonec vyústí v zahájení prací na zbožňovaném a mnohokrát oceněném filmovém fenoménu Mary Poppins. Během těchto dvou krátkých týdnů se Walt Disney v maximální možné míře snaží vyjít Traversové vstříc. Vyzbrojený nápaditými storyboardy a veselými písničkami od talentovaných bratrů Shermanových na ni podniká doslova frontální útok, ale spisovatelka se jen tak nevzdává. Zanedlouho Disney zklamaně sleduje, jak její odhodlání mu práva neposkytnout jen sílí a ta se mu tak i přes jeho snahy stále více vzdalují. Teprve ve chvíli, kdy se v duchu sám přenese do svého dětství, je schopen začít chápat démony, kteří spisovatelku pronásledují, a společně vypustí Mary Poppinsovou na svobodu, aby společně vytvořili jeden z nejpůsobivějších filmů filmových dějin. (Falcon)

(více)

Videa (34)

Trailer 1

Recenze (331)

maddy 

všechny recenze uživatele

Najvykalkulovanejšia biografia v dejinách filmu ... ale nie je sa čomu čudovať. Film vyprodukoval štúdio Disney, ktoré námet o patáliách s nakrúcaním Mary Poppins využilo k obyčajnej propagácii svojej „rodinne zameranej“ spoločnosti a vlastných atrakcií (Disneyland). Saving Mr. Banks tak nie je možné chápať ako plnohodnotnú biografiu, na tú aj až nadmieru prikrášlená. Všetky atribúty sú prispôsobované potrebám rodinného filmu. Naivný príbeh vynecháva kontroverzné témy (bisexualitu hlavnej hrdinky - spisovateľky) a postavy si prikrášľuje po vzore všetkých klišé tabuliek (Walt Disney ako typický, oslavovaný, americký biznisman). Charakteristika sa obmedzuje na vykreslenie len tých najzákladnejších, navyše maximálne skreslených povahových vlastností (konzervatívna viktoriánska žena v stredných rokoch – slušná, ale až priveľmi umiernená Emma Thompson VS podnikavý Američan, ktorému ide o „blaho“ všetkých navôkol – v tomto prípade prekvapivo ničím nevynikajúci Tom Hanks), kde v závere následne dochádza aj na predvídateľné „osvietenie“, kde vplyvom radostných gýčovitých Disney piesní obmäkne aj tá najviac zatrpkla osoba (spisovateľka Traversová). Príbeh je tak jeden obrovský gýč, ktorý nemá jeden prekvapivý a v podstate ani úprimne pravdivý moment (vynútené hľadanie paralel medzi reálnymi postavami – rodina Traversovej z flashbackoch a fiktívnymi postavami z knihy Marry Poppis). Nadmerná dávka sentimentality len, aby sa vytvoril „family-friendly feeling“ je už od Disneyho očakávaná. Napriek všetkej kritike je však film až tak prehnane prívetivý a ľudomilsky napísaný, že tento celý gýč ani nemá čím naštvať. Áno, je to neskutočne naivné, vykonštruované, ale celá tá sentimentálnosť nejakým zázrakom neprekáža a je od Disneyho už vopred očakávaná. Zrežírované to je následne s tak prekvapivou sebaistotou, že ani otravne zdržujúce rozdelenie deja do dvoch paralelných príbehov (Traversová a Disney VS flashbackové rozprávanie z jej detstva s pomerne nevýrazným Collinom Farrellom) neruší a vo finálnom výsledku film vlastne ako celok v základnej rovine funguje. Má to však až príliš veľa ale ... CELKOVO: 2,5* ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Tak velká sázka na jistotu, že v sobě nemá jediný překvapivý nebo zcela upřímný moment. Životopisů nerudných osob už tu zkrátka bylo tolik, že věčně kyselá Miss Travers spíš otravuje. Jak linka s adaptací, tak cesta do minulosti jedou podle strojené šablony, což je při dvou hodinách až vražedně únavné. Bezradnou třetí hvězdu zachraňuje dokonalý Hanks a fakt, že celá patálie je napsaná tak přívětivě a lidumilně, že vlastně nemá čím štvát. Snad právě jen onou nečekanou a smutně velkou obyčejností. ()

Reklama

nash. 

všechny recenze uživatele

Musíš to vidět v širších souvislostech. Nezapomenout, že to je vlastně jen kýčovitá óda na kýčovitý Disneyworld, která ti pravdu neřekne. Opravdu musím? Nebo si, s dovolením, mohu odnést z filmu svůj vlastní prožitek? Já totiž viděl výborný film. Hořké, přitom velmi úsměvné a současně velmi dojemné drama plné pocitově silných okamžiků, někdy ukrytých ve zcela banálních momentech. A ačkoli byl v tomto boji o Mary Poppins na první pohled vítězem spíš Disney, opravdu jím byla Miss Traverosvá. Zahořklá kyselá potížistka, odhodlaná bránit to jediné, na čem jí záleželo. Vzhledem k tomu, že disneyovka Mary Poppins existuje, nemusel jsem čekat, jak to dopadne. Mohl jsem se soustředit na osud filmové Pamely Traversové (je mi fuk, nakolik je autentický) a díky skvělému výkonu Emmy Thompsonové ho opravdu prožít. Její bolest i její boj. Ten proti Disneymu i ten vnitřní. Mohl jsem si vychutnat jak krok za krokem odhaluje proč ten boj vede, i to jak ustupuje, ale současně stoupá k hladině, láme okovy traumat, které jí tížily, aby se nakonec v dojemném premiérovém finále očistila. Zatímco Disney, ve výborném podání Toma Hankse, ač ji ukecal a získal svůj film, jako člověk prohrál, protože vše co řekl degradoval do roviny „řeknu cokoli, jen když dosáhnu svého a vydělám.“ Líbil se mi ten dvojznačný závěr, ve kterém sice všemocné studio dosáhne svého, poruší všechny své sliby, když pohádku ukrývající hluboce osobní drama znásilní do podoby kýčovitého muzikálu s animovanými tančícími tučnáky, ale současně je vítězstvím ženy, pro níž se fakt, že byla ve jménu zisku oklamána, stalo posledním krokem k osvobození. K tomu navíc výborný Paul Giamatti a působivě podané retrospektivní ohlednutí postupně odhalující hořké a bolestivé pozadí slavného pohádkového příběhu. Prožil jsem si každou minutu filmu a ani jedné nelitoval. ()

Rosaviva 

všechny recenze uživatele

Jak normálně nemám Emmu Thompson příliš v lásce, tak role tady ji naprosto sedla a z 90% jsem se zasmála právě díky ní. Asi bych se obešla bez flashbacků, jenže zase bez nich, by člověk nedostal celý obrázek toho co, kdo, jak a proč. Ve výsledku se jedná o velmi milý film, který mě hodně příjemně překvapil. 4* ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,DEJTE MI JI, PANÍ TRAVERSOVÁ. SVĚŘTE MI SVOU DRAHOCENNOU MARY POPPINS. NEZKLAMU VÁS. PŘÍSAHÁM, ŽE POKAŽDÉ, KAŽDÝ, KDO PŘIJDE DO KINA, UVIDÍ ZÁCHRANU GEORGE BANKSE. V OČÍCH A SRDCÍCH DĚTÍ BUDE GEORGE BANKS UCTÍVANÝ. BUDE SPASENÝ. GEORGE BANKS A VŠE, CO PŘEDSTAVUJE, BUDE ZACHRÁNĚNÉ. MOŽNÁ NE V ŽIVOTĚ, ALE V PŘEDSTAVÁCH. PROTOŽE TOHLE VYPRAVĚČ DĚLÁ. DÁVÁM VÁM SVÉ SLOVO.…“ /// A jak voni to vlastně chtěj udělat, aby byl film vo filmu dostatečně Disneyovskej – filozofuju si takhle s obavama (přeci jen to hodnocení tady, furt 2*…). A voni vám na to jdou přes vrácení radosti do života! Všichni totiž máme svý smutný příběhy a potřebujem si vobčas udělat pořádek v představách. Dva příběhy, místy kouzelná i dramatická minulost a téměř tragikomická současnost P. L. Travers, Disney jako rodina, parádní Emma Thompson, Giamatti zase dokazuje, že není malejch rolí …radost se u mě střídá se smutkem – není tohle to kouzlo? SVĚT JAKO ILUZE? Ty nejkrásnější příběhy vznikají ze smutnejch věcí. Disnej pro starší? Cinema Paradiso P. L. Travers a jestli jsem Hitchcockovi flákl 4*, tak tady musím vejš. Stává se ze mě sentimentální stařec, takže všechnu tu lidskost v příběhu plným klecí, který maj různou podobu a velikost, prostě bez suchýho voka nedám. A to pro mě ani Mary Poppins nemusí nic znamenat. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Kdo jsi Mary Poppins?. 2.) Páč mě baví, jak jak život vidí John Lee Hancock. 3.) Thx za titule ,,Clear, Ifanqua a Araziel“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Galerie (54)

Zajímavosti (16)

  • Emma Thompson nesnáší paruky. Aby ji mohli designéři vytvořit filmový účes, nechala si kvůli němu narůst vlastní vlasy. (kenny.h)

Související novinky

Oscarové nominace 2014

Oscarové nominace 2014

16.01.2014

Dnes odpoledne vyhlásila Akademie filmového umění a věd (AMPAS) ústy své prezidentky Cheryl Boone Isaacs a herce Chrise Hemswortha nominace na Oscary pro letošní rok. O prvenství v počtu nominací … (více)

Poklekněte před studiem Disney!

Poklekněte před studiem Disney!

17.11.2013

Protože letos překoná rekord v celkových ročních kinotržbách. Dosavadní nejvyšší tržby (3,791 miliardy dolarů) dosáhlo studio v roce 2010 zejména díky miliardovým hitům Toy Story 3 a Alenka v říši… (více)

Bonnie a Clyde umřeli rukou Liama Neesona

Bonnie a Clyde umřeli rukou Liama Neesona

13.04.2013

Alespoň se nám to pokusí tvrdit dobové akční drama Highwaymen. Pokud Neeson kývne na nabídku, zahraje si slavného texaského rangera Franka Hamera, který údajně přežil víc jak 100 přestřelek, zabil… (více)

Reklama

Reklama