Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)VOD (4)
Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (712)
Tvorcom nemožno uprieť snahu natočiť niečo svetovejšieho feelingu. Nápad bol dobrý, akurát jednotlivé postavy akosi nekorešpondovali s dejom a jeho veľmi pomalou skladbou príbehu. Bolo to mdlé, hodil by sa tomu viac dynamickejší ráz, rezkejšie dialógy a zameranie sa na širšie publikum. 65%. ()
nejvíc tomuto filmu uškodila obrovská zkratka, daná stopáží. Téma naší nedávné historie, zlodějin, špinavých kšeftů a sviňáren, chamtivých politiků, zlodějských sviní v kožených křeslech, hajzlů ve vedení státu i firem, šmejdů na všech stranách a hlavně stále rostoucí antipatie a zhnusení by totiž potřebovalo rozměr nekonečného seriálu. Doporučuji přečíst si Kmentovy knihy o Mrázkovi a Krejčířovi, hned pochopíte mnohem víc ()
Základní otázkou zřejmě každého diváka je: „Jak moc je/není tento film inspirován realitou?“. Ale sami tvůrci si svým prohlášením: „Nejedná se o autentický životní příběh…“ dělají dostatečné alibi a publikum se musí ptát samo sebe, čemu je ochotno/schopno věřit. A proto i výsledné hodnocení každého jednotlivého diváka se tak může opravdu hodně lišit. Mě příběh bavil (sem tam i trocha humoru) a rychle mi utekl. Bohužel postava policajta Cajthamla byla tak zoufale černobílá, (i když ji pak tvůrci zkoušeli „přibarvit“), nudná až otravná, že jsem měl skoro chuť začít fandit Kmotrovi. To považuju za základní dramaturgické selhání, ať už byla realita jakákoliv. Ale snaha o moderní „cool look“, která jistě nejednomu zdejšímu uživateli zvedla mandle, z mého pohledu v niveč nepřišla, mně se líbila. Za mě to budou slabší, ale přesto 4*. ()
No tak kvalitně do filmu promítnout dvacet - třicet let výboje země a to těch nejvíc zlomových a ještě při tom vyprávět příběh a to celá na ploše 100 minut ? Teprve nyní v roce 2022 u seroše Devadesátky vidíme jak je to obtížné. Příběh Kmotra s přimhouřením obou očí obstojí jako solidní datadisk. Ale na toho Vetchého bych se opravdu v*sral. ()
K čemu takovéhle filmy? Co to mělo být? Nějaká sebereflexe? Timeline o korupci v Čechách od osmdesátek po dnešní časy? Krimi o mafiánovi či snad dokonce psychologické drama o zločinci, který nakonec zůstane sám? A co poslední věta s otazníkem, také jste se strachy otřásli jako já? Brrrr ! Bojim, bojim a bojej se určitě i ti nahoře... A po tomhle filmu, který jistě tak trýznivě roztepe a rozrýpe jejich svědomí se jim bude spát určitě zase o něco hůře! Luki Vaculda si nechal narůst strniště, někde nechal Sagiho a s větrem v kapse honí Mrázka (pardón Vedrala) po Praze a okolí. Kamera je akční, místy zrychluje což je doprovázeno dramatickou hudbou.. Kameraman asi seděl na kolotoči či co... . Rejža si zase potrpěl na umělecké detaily, a tak nám několikrát ukazuje potřesení si rukou mafiánů přesně centrované do obrazu atd... Já měl problém už v těch osmdesátkách. Já jim nevěřil. Snad to bylo Lukiho melírované tričko, nevím. Ačkoliv se tímto časovým úsekem prohání dvnáctsettroska s nápisem Spoje na dveřích a nezbytné žlutobílé Lady a Žigulíky VB ten look to prostě nemělo a to i přes Vetchého kotlety. To už je spíš věřím Vojtkovi ve Vyprávěj... Naštěstí pro tvůrce se doba převalila do devadesátek a dalšího tisíciletí... A mohlo se jet v současných kulisách. Na mně to celé působilo jako taková utahaná výprava do časů zpět, která však ani nešokuje, ani nepřinese nic nového, prostě ji jen prozíváte... Ani herecké výkony nikoho ze zůčastněných mi nepřišly nijak oslnivé. U Lukiho možná ještě nějaká dnes už mamina zavzdychá a zavzpomíná na jeho pletené roláky s výtřihem do V, bílé ponožky a mokasíny... Vetchému jsem jeho kmotra nebral. Nešla z něj hrůza ani odhodlanost. Co jsem slyšel, tak skutečnej Mrázek byl jinej kanón... Ostatní tak jen přicmrndávají. Hádka bych s jeho civilním herectvím poslal raději trhat bobule, Kerekes asi měla dělat Bond girl, ale nějak se to nezdařilo. Osobně mně (jako vždy) zaujal Kaňkovský jehož obličej a hlavně oči děsí sám o sobě aniž by hrál vraha (vzpomeňme třeba na Jarmareční boudu..). Jak jsem psal v úvodu, netuším co to mělo být. Tohle dílo řadím k Hranařům a Kajínkovi, přičemž je z nich nejslabší. A budu ho hodnotit stejně. Za mně to jsou jen dva notesy. * * PS. A kterýpak pán bude další na řadě? Janoušek, Rittig či snad Nagyová - Nečasová? Námětů kolem se válí habaděj, jen já na to už asi nebudu mít chuť koukat. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Režisér filmu Petr Nikolaev je jen o šest měsíců mladší, než byl skutečný František Mrázek. I proto si Nikolaev myslel, že může Mrázkovu dobu, motivaci a postupy chápat lépe, než kdyby točil film o někom, kdo žil před sto lety. (navabaca)
- K filmu byl pozván pro věrohodnost příběhu pozván bývalý elitní vyšetřovatel ÚOOZ Hynek Vlas. (Rostiiik)
- Ve filmu se na malý okamžik mihne plně dostavěné Obchodní centrum Šestka na Ruzyni. V této části se film odehrává v roce 2002., ovšem Obchodní centrum Šestka bylo otevřeno a dostavěno až v roce 2006. (ČSFD)
Reklama