Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)VOD (4)
Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (711)
Další řemeslně slušně zvládnutý film podle scénáře bez chuti a bez zápachu. Není to gangsterka, není to kriminálka, co to vlastně má být zač? Některé postavy za těch dvacet let nezestárly ani o den, Vaculíkův komentář nám říká i to, co kamera ještě nestihla ani zabrat... Pro jednou to šlo, a víckrát to neuvidím. ()
Technicky parádní provedení, které divoké devadesátky dávkuje ve vizuální dikci úderného videoklipu, za sebou vleče suverénně nejvíc „rádoby“ mafiánský epos, který tady kdy vzniknul. Ployharova kamera může lítat jak na pouti, ale když Vetchý staticky vypráví tradiční zaříkávací formulky o cestě na vekslácký vrchol a Vaculík už nemůže mít vousy šedivější a vaky pod očima nafouklejší, začnete tušit, že se tady zase pendluje na tradiční české plytkosti, u které nevíte, jestli jí víc chybí dramaturg, nebo jen prachy na další půlhodinu navíc. ()
K čemu takovéhle filmy? Co to mělo být? Nějaká sebereflexe? Timeline o korupci v Čechách od osmdesátek po dnešní časy? Krimi o mafiánovi či snad dokonce psychologické drama o zločinci, který nakonec zůstane sám? A co poslední věta s otazníkem, také jste se strachy otřásli jako já? Brrrr ! Bojim, bojim a bojej se určitě i ti nahoře... A po tomhle filmu, který jistě tak trýznivě roztepe a rozrýpe jejich svědomí se jim bude spát určitě zase o něco hůře! Luki Vaculda si nechal narůst strniště, někde nechal Sagiho a s větrem v kapse honí Mrázka (pardón Vedrala) po Praze a okolí. Kamera je akční, místy zrychluje což je doprovázeno dramatickou hudbou.. Kameraman asi seděl na kolotoči či co... . Rejža si zase potrpěl na umělecké detaily, a tak nám několikrát ukazuje potřesení si rukou mafiánů přesně centrované do obrazu atd... Já měl problém už v těch osmdesátkách. Já jim nevěřil. Snad to bylo Lukiho melírované tričko, nevím. Ačkoliv se tímto časovým úsekem prohání dvnáctsettroska s nápisem Spoje na dveřích a nezbytné žlutobílé Lady a Žigulíky VB ten look to prostě nemělo a to i přes Vetchého kotlety. To už je spíš věřím Vojtkovi ve Vyprávěj... Naštěstí pro tvůrce se doba převalila do devadesátek a dalšího tisíciletí... A mohlo se jet v současných kulisách. Na mně to celé působilo jako taková utahaná výprava do časů zpět, která však ani nešokuje, ani nepřinese nic nového, prostě ji jen prozíváte... Ani herecké výkony nikoho ze zůčastněných mi nepřišly nijak oslnivé. U Lukiho možná ještě nějaká dnes už mamina zavzdychá a zavzpomíná na jeho pletené roláky s výtřihem do V, bílé ponožky a mokasíny... Vetchému jsem jeho kmotra nebral. Nešla z něj hrůza ani odhodlanost. Co jsem slyšel, tak skutečnej Mrázek byl jinej kanón... Ostatní tak jen přicmrndávají. Hádka bych s jeho civilním herectvím poslal raději trhat bobule, Kerekes asi měla dělat Bond girl, ale nějak se to nezdařilo. Osobně mně (jako vždy) zaujal Kaňkovský jehož obličej a hlavně oči děsí sám o sobě aniž by hrál vraha (vzpomeňme třeba na Jarmareční boudu..). Jak jsem psal v úvodu, netuším co to mělo být. Tohle dílo řadím k Hranařům a Kajínkovi, přičemž je z nich nejslabší. A budu ho hodnotit stejně. Za mně to jsou jen dva notesy. * * PS. A kterýpak pán bude další na řadě? Janoušek, Rittig či snad Nagyová - Nečasová? Námětů kolem se válí habaděj, jen já na to už asi nebudu mít chuť koukat. ()
Mé nitro je rozerváno jak šestkrát použitý prezervativ a to, že je vlastně kmotr Mrázek pan Fanda Verbal, nebojaksetamenoval, bylo již nabíledni, či nad sumce jasnější... to pro blby. Rozebírat dané téma a vztekat se a plakat nad dvaceti pěti lety u nás v Absurdistánu, Kokotistánu, prostě tady u nás v Prdeli, je alespoň mně zapovězeno, neboť můj veterinář jasně diagnostikoval mou srdeční chlopeň nacházející se v hajzlu a doporučil mi vynechat nedělní, zlodějské tv debaty a omezit chlast. No, a chlast já mám rád, navíc se dá pak prázdnou láhví umlátit kdejaká zkorumpovaná policejní kurva, či dobráček, kterému se brejličky mlžily... tedy spíš kéžby. V tomto duchu nemá cenu dále pitvat zmíněné a platí výše uvedené... Film mě kupodivu mile potěšil a z řady těch americky se tvářících, kde je bezvadně vidět, co vše bylo odkoukané, co je notoricky oblíbené, proto taky okopírováné (většinou špatně), je tenhle skutečně na jiném levelu. Na druhém břehu od všech Kajínků a Sametových vrahů... a hlavně, oči jako má Vica Kerekes, vždy bravurně a s převahou převálcují lajdáky ondatry Bendové. Dalším bonusem z dovozu byl minimálně Hryc, pro mě překvápko desetiletí a vlastně celý herecký ansábl byl vybrán nadprůměrně. Až teď, díky blížícímu se MS v hokeji, mi došlo, koho mi připomínal střílející Mongol, on to Jirka Hudler, ejhle, pokračování nově zavedené tradice z Babovřesků. Proto nezakončím svůj plk původně zamýšleným zvoláním Mrázka do každé rodiny, ale Češi do toho!!! No, ale i přesto (nebo právě pro to) se mi chce blejt! ()
"Všichni tomuhle náměstí říkaj Václavský a jenom já vím, že je Vedralovo. Že je moje a jednou se tak možná bude i jmenovat." Nepatřím mezi elitu, která si přivlastnila státní majetek a nyní s tím má jenom trápení. Musí si v našlapaným diáři najít čas na úplatky, výhrůžky, vraždy, fotbal, golf i krmení tygra, takže na skutečnej život jim nezbývá čas. Přesto se stále objevují další dobrovolníci, kteří jsou ochotni tuto ohromnou oběť vzít na svá bedra a řídit přitom politiky tak, aby orgáni činní v trestním řízení dokázali přehlédnout jejich smradlavou stopu. V ČR se zkrátka žije fajn a já jen doufám, že Mrázkův osud bude následovat co nejvíce jeho nadšenejch nástupců. Jinak mě z toho trochu mrazí, i když si už poměrně dlouho nedělám iluze o mafiánským porcování země zvaným Kuponová privatizace. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Mrázek podnikal spolu s Tomášem Pitrem a Miroslavem Provodem, kteří byli nepravomocně odsouzeni za daňové podvody. (Pjootr)
- Ve scénách z odposlechů je v odrazech i přímo na monitorech vidět, že počítače používají operační systém Ubuntu s uživatelským prostředím Unity. Toto prostředí však bylo poprvé distribuováno až v roce 2010. (Rubicon)
- Při odposleších mají kriminalisté na hlavách sluchátka Genius HS-G500V, vyráběné po roce 2010, přestože je děj filmu zasazen do 90. let. (DexMASTER094)
Reklama