Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (712)
Přiznám se, že jsem si kousíček knížky přečetl a chystám se ji dočíst hned, jak bude trošku více času. Snímek je poměrně zkratkovitý, ale na české poměry neskutečně dobře zmáknutý. Dlouho u nás nebylo natočeno něco, co rozhodně dovede oslovit i zaujmout. Petr Nikolaev je výborný režisér. Mockrát mě o tom přesvědčil. Celkově je film výborně obsazený a excelentně zahraný. Dokonce nechybí ani ozdoba Vica Kerekes, která umí být docela číča, když chce. Film nám dovoluje opravdu lehoulince nakouknout do mafiánského podsvětí. Zachycuje, co všichni dobře víme nebo alespoň tušíme, a přesto dokonale ignorujeme, protože se nás to zdánlivě netýká. Samozřejmě lze předpokládat, že se na povrch dostalo jen to, co se dostat mělo. Kmotra Mrázka bych rozhodně neviděl špičkou ledovce, ale spíše drobným podvodníčkem, který měl dlouho štěstí. Filmu to ovšem na kvalitách neubírá. Mně se snímek více než líbil. Působí na mě spíše inspirativním dojmem, než že by nějak vehementně hrozil ukazováčkem. ()
Příběh kmotra je snímkem rozdílných třetin. První třetina, tj; doba, kdy byl Mrázek resp. Vedral neškodným vekslákem a v teplákovce a stylovejch kotletách s kamarádíčkama okukoval lentilky ve sprchách fotbalové šatny je nejpovedenější, druhá, tj; doba převratu a následné kupónové privatizace a raketového Mrázkova vzestupu se veze stále na vlně té předchozí. Ostatně co víc už si může tvůrce přát, než když má divák permanentní úsměv na rtech a přitom je mu nikoliv stydno, ale plně si uvědomuje tu hořkotrpkou příchuť resp. pachuť. Poslední třetina, tj; doba, kdy se kolem Mrázka stahují mračna a utahuje smyčka, zasloužila mnohem více tlačit na pilu. Především je však zatraceně uspěchaná. Přičemž si troufám jednoznačně tvrdit, že je to způsobeno faktem, že je zde nejvíce bílých míst v Mrázkově životu a Nikolaev resp. Oščatka si s tím bohužel nedokázali uspokojivě poradit. Je to velká škoda, protože Ondra Vetchý, i přes ten kratičký prostor, dokázal umně zachytit ten přechod ze sebejistého frajírka po raněnou lovenou zvěř. Korunu tomu všemu nasazuje rádoby hollywoodský závěr, za který by tvůrci zasloužili kulku společně s Mrázkem. Jedna nečekaná, přesně mířená kulka po vystoupení z auta, by přitom splnila účel mnohem efektivněji. Ve výsledku, vzhledem k nulovým očekáváním, to rozhodně není průser, ale s přihlédnutím k nesmírné síle a troufám si tvrdit i stále přetrvávající aktuálnosti tématu, z toho šlo rozhodně vytěžit více. Spousta klišé (růže), přibyla kontraproduktivní milostná zápletka, vyšetřovací tým zůžen na partičku “čtyřech proti všem” taky není z nejšťastnějších řešení, příliš zjednodušující, heslovité…. Přesto, pokud k snímku přistoupíte a řekněme si upřímně, ono ani nic jiného nezbývá, nikoliv jako životopisu Františka Mrázka, ale fiktivnímu příběhu inspirovaného skutečnou postavou, tj; “nejbohatším invalidním důchodcem v Evropě“, nebudete zklamáni. 65% [Co se hereckých výkonů týče, Ondra Vetchý se ctí, úhlavní nepřítel Lukáš Vaculík i díky nešťastně napsané jednobarevné postavě (charakteru) nemá moc co hrát, zbytek nepřekračující svůj stín.Vyjma Andreje Hryce coby sadisty Farkaše, aneb když se vám práce stane koníčkem]. ()
S vaším dovolením se vyseru na hodnocení typu ,,na naše poměry". Myslím si, že podobnou látku dokáže kloudně zpracovat nadaný tým i za tři pade uprostřed Jižního Súdánu, takže žádné pardony. Snaha nevyházet po soudních sporech více peněz za omluvy, než za samotnou točbu, s sebou nese hádanky v hádankách, úpravy úprav a změny toho, co by mělo zůstat nezměněno. Potěšitelné - naděje, že jednou vyplave Mrázkův matroš na povrch a Íčko dostane, co mu patří (ideálně po kmotrově vzoru), Brekekeš má lahodné záňadří, Ondra je stále borec. Tři až čtyři, dle vysokého průměrného hodnocení není třeba nadsazovat. Jen houšť a větší kapky. ()
"Nejhorší je smrt z vyděšení." Tohle je typ českého filmu, který mě zajímá a ve výsledku neuráží. Sice to nemá syrovost, progresivní vizuál a na svou dobu pozoruhodný soundtrack jako takové Bony a klid (byť tu úsměvná snaha o moderní vizuál je) a ještě mnohem dál to má do Nelítostného souboje, který mi tak nějak přišel na mysl, když se Cajthaml s Vedralem bavili v divadle, ale řemeslně to funguje a přidanou hodnotou je, že to odráží skutečné události. ()
Řemeslně zvládnutý, dějově naprosto banální film, který nevysvětluje nic, spíš fikčně zamlžuje. Informační hodnotu to má jako průměrný článek v novinách, emoční hloubku vesměs žádnou. Celkové hledisko vyhovuje jednoduchému moralizujícímu nadávání na poměry bez vidiny budoucnosti. Ondřeji Vetchému jsem Mrázka moc nevěřil, je to spíš takové divadelní deklamování než filmové převtělení. Lukáš Vaculík ztělesňuje jedno velké klišé. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- V dopise advokáta rodiny Mrázkových Milana Hulíka filmařům ze dne 9. 10. 2013 stálo: "S ohledem na blížící se uvedení filmu do kin Vás, vyzýváme k zdržení se používání jména Františka Mrázka, jeho podobizen, obrazových snímků, obrazových a zvukových záznamů týkajících se osoby Františka Mrázka v souvislosti s filmem Příběh Kmotra… Vyzýváme vás, aby součástí úvodních titulků, tedy před začátkem filmu, bylo ve velikosti písma 26, po dobu 12 sekund vždy písemně, čitelně uvedeno: 'Nejedná se o pravdivý životní příběh Františka Mrázka, ale o fikci'." Kdyby tak učiněno nebylo, byl by klient nucen učinit další právní kroky a žádat mimo jiné zákaz promítání, či odstranění fiktivních scén, spolu s finančním odškodněním. (nopud)
- Ve filmu je možné vidět plakát k filmu Sejmout zabijáka (2011), ten měl ovšem premiéru až v roce 2011. (Stanley619)
- K filmu byl pozván pro věrohodnost příběhu pozván bývalý elitní vyšetřovatel ÚOOZ Hynek Vlas. (Rostiiik)
Reklama