Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)VOD (4)
Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (712)
Režisérskej průser, o velikosti rošlápnutýho pomeranče. Hudba v hazjlu, rádoby střihová "moderna" typu Kriminálka Miami nasraná do dobových scén na mě působila jako Betlémská kaple vytetovaná na ohambí exotické tanečnice. Prostě českej přístup, kterej nesleduje zahraniční kolegy (třeba Veřejný nepřítel č. 1 - myslím styl). Naštěstí Ondra Vetchý je je dostatečným důvodem, proč film neudat protikorupční jednotce. ()
Příběh kmotra je snímkem rozdílných třetin. První třetina, tj; doba, kdy byl Mrázek resp. Vedral neškodným vekslákem a v teplákovce a stylovejch kotletách s kamarádíčkama okukoval lentilky ve sprchách fotbalové šatny je nejpovedenější, druhá, tj; doba převratu a následné kupónové privatizace a raketového Mrázkova vzestupu se veze stále na vlně té předchozí. Ostatně co víc už si může tvůrce přát, než když má divák permanentní úsměv na rtech a přitom je mu nikoliv stydno, ale plně si uvědomuje tu hořkotrpkou příchuť resp. pachuť. Poslední třetina, tj; doba, kdy se kolem Mrázka stahují mračna a utahuje smyčka, zasloužila mnohem více tlačit na pilu. Především je však zatraceně uspěchaná. Přičemž si troufám jednoznačně tvrdit, že je to způsobeno faktem, že je zde nejvíce bílých míst v Mrázkově životu a Nikolaev resp. Oščatka si s tím bohužel nedokázali uspokojivě poradit. Je to velká škoda, protože Ondra Vetchý, i přes ten kratičký prostor, dokázal umně zachytit ten přechod ze sebejistého frajírka po raněnou lovenou zvěř. Korunu tomu všemu nasazuje rádoby hollywoodský závěr, za který by tvůrci zasloužili kulku společně s Mrázkem. Jedna nečekaná, přesně mířená kulka po vystoupení z auta, by přitom splnila účel mnohem efektivněji. Ve výsledku, vzhledem k nulovým očekáváním, to rozhodně není průser, ale s přihlédnutím k nesmírné síle a troufám si tvrdit i stále přetrvávající aktuálnosti tématu, z toho šlo rozhodně vytěžit více. Spousta klišé (růže), přibyla kontraproduktivní milostná zápletka, vyšetřovací tým zůžen na partičku “čtyřech proti všem” taky není z nejšťastnějších řešení, příliš zjednodušující, heslovité…. Přesto, pokud k snímku přistoupíte a řekněme si upřímně, ono ani nic jiného nezbývá, nikoliv jako životopisu Františka Mrázka, ale fiktivnímu příběhu inspirovaného skutečnou postavou, tj; “nejbohatším invalidním důchodcem v Evropě“, nebudete zklamáni. 65% [Co se hereckých výkonů týče, Ondra Vetchý se ctí, úhlavní nepřítel Lukáš Vaculík i díky nešťastně napsané jednobarevné postavě (charakteru) nemá moc co hrát, zbytek nepřekračující svůj stín.Vyjma Andreje Hryce coby sadisty Farkaše, aneb když se vám práce stane koníčkem]. ()
Podle hlavního hrdiny, mafiána Vedrala, je prý nejhorší smrt z vyděšení. Přesně to si asi říkali i tvůrci, takže ve výsledku nejpozoruhodnějším aspektem "Příběhu kmotra" je jeho kompletní předvídatelnost - nikoli však ve smyslu dějových zvratů, ale celého konceptu. Když k filmu přistoupíme jako k dalšímu přírůstku do bohaté kategorie české exploatace, pak nemá naprosto nic, čím by překvapil. Právě tím se pak liší od jiných czechsploitation posledních let jako "Kajínek", "Hodinu nevíš", či "Czech Made Man", kde šlo ocenit alespoň žánrové a stylové ambice tvůrců či naopak se vysmát patlalství a neumětelství. "Příběh kmotra" je jen přímočaře bulvární celovečerní verze "Na vlastní oči", která nám nepřímo potvrzuje marasmus současné české společnosti, jejíž předsudky a hodnoty nepřímo zrcadlí. --- Podrobněji v recenzi pro Cinepur ()
Mé nitro je rozerváno jak šestkrát použitý prezervativ a to, že je vlastně kmotr Mrázek pan Fanda Verbal, nebojaksetamenoval, bylo již nabíledni, či nad sumce jasnější... to pro blby. Rozebírat dané téma a vztekat se a plakat nad dvaceti pěti lety u nás v Absurdistánu, Kokotistánu, prostě tady u nás v Prdeli, je alespoň mně zapovězeno, neboť můj veterinář jasně diagnostikoval mou srdeční chlopeň nacházející se v hajzlu a doporučil mi vynechat nedělní, zlodějské tv debaty a omezit chlast. No, a chlast já mám rád, navíc se dá pak prázdnou láhví umlátit kdejaká zkorumpovaná policejní kurva, či dobráček, kterému se brejličky mlžily... tedy spíš kéžby. V tomto duchu nemá cenu dále pitvat zmíněné a platí výše uvedené... Film mě kupodivu mile potěšil a z řady těch americky se tvářících, kde je bezvadně vidět, co vše bylo odkoukané, co je notoricky oblíbené, proto taky okopírováné (většinou špatně), je tenhle skutečně na jiném levelu. Na druhém břehu od všech Kajínků a Sametových vrahů... a hlavně, oči jako má Vica Kerekes, vždy bravurně a s převahou převálcují lajdáky ondatry Bendové. Dalším bonusem z dovozu byl minimálně Hryc, pro mě překvápko desetiletí a vlastně celý herecký ansábl byl vybrán nadprůměrně. Až teď, díky blížícímu se MS v hokeji, mi došlo, koho mi připomínal střílející Mongol, on to Jirka Hudler, ejhle, pokračování nově zavedené tradice z Babovřesků. Proto nezakončím svůj plk původně zamýšleným zvoláním Mrázka do každé rodiny, ale Češi do toho!!! No, ale i přesto (nebo právě pro to) se mi chce blejt! ()
Konečně film reflektující nejzásadnější fenomén polistopadové historie, totiž netransparentní ekonomickou transformaci státního majetku, na který se dá po všech těch bulvárních Hranařích a tématicky spřízněné Vorlově slátanině Ulovit miliardáře alespoň trochu dívat... Tam kde ve výše zmiňovaných případech scházela tvůrčí poctivost a vadila tendenční bulvární motivace, Petr Nikolaev prostě vypráví příběh. Je tedy pravda, že Nikolaev nijak zvlášť neexceluje a formálně je film zhruba na úrovni běžné novácké kriminálky, všechny ty laciné zrychlovačky a pseudoefektní hry s kamerou vychází z estetiky Kriminálky Anděl a i tam je každý z dílů zpracován invenčněji, Petr Nikolaev měl ale k dispozici opravdu silný příběh. To je ovšem zároveň i problém - unikátní látka životopisu Kmotr Mrázek se panu režisérovi trochu vydrolila mezi prsty a je vlastně div, že z tak silného námětu vznikl jen celkem průměrný film. To není právě lichotka směrem k Nikolaevovým režisérským a tvůrčím kvalitám. Každopádně vznikl film, kontroverzní film, film, proti němuž se ohradili Mrázkovi příbuzní a kde musela být dokonce kvůli tomu kamuflována Mrázkova identita. Jsem zvědav, kdo další sebere odvahu a natočí príběhy dalších gaunerů, všech těch Kellnerů, Bakalů, Babišů, Chrenků, Řebíčků, Dlouhých, Starků a dalších a dalších. Je to sice surfing na vlně blbé nálady, ale je potřeba na tyhle novodobé mafiány ukazovat... ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Ve scéně z roku 2001 za spiklenci na tajné "notýskové" schůzce projíždí žlutý autobus typu "fun and relax", tyto autobusy však nejmenovaná společnost užívá až od roku 2011. (Schneefee)
- Mrázek podnikal spolu s Tomášem Pitrem a Miroslavem Provodem, kteří byli nepravomocně odsouzeni za daňové podvody. (Pjootr)
- Ve filmu se na malý okamžik mihne plně dostavěné Obchodní centrum Šestka na Ruzyni. V této části se film odehrává v roce 2002., ovšem Obchodní centrum Šestka bylo otevřeno a dostavěno až v roce 2006. (ČSFD)
Reklama