Reklama

Reklama

VOD (1)

V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (322)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Těžko hledat v dějinách romantických filmů takovou legendu, jakou je Kristián, lépe řečeno jeho představitel, král Šarmu a vévoda z Rétorična, Oldřich Nový. Nelze říci nic jiného než - půvabné. V Kristiánovi ožívají všechny rysy, které utváří idealizovaný obraz života za první republiky, ale činí to takovým způsobem, že se mu nelze nepoddat. Již navěky budeme přesvědčeni, že za těch časů byly všechny ženy krásné a noblesní a v jejich společnosti platilo (a dodnes platí, když najdete tu pravou), že "nejkrásnější den je dnešní den". ()

Tsuki 

všechny recenze uživatele

Ještě lepší, než jsem si vůbec myslela (do této chvíle jsem ten film nikdy neviděla vcelku a soustředěně, pouze útržky). Nádherné herecké výkony a ukázková komika - bavila jsem se královsky. Obzvlášť mě pobavil ten kolega z cestovní kanceláře, který se marně snaží "Kristiána" varovat, zatímco si ho ostatní postavy spletou se samotným Kristiánem a mají ho za "ruinu". Je zajímavé si sem tam uvědomit, že i prvorepublikové či druhorepublikové filmy, které již brzy budou slavit sto let od vzniku, mají stále divákům co říct a že jejich humor vůbec nezestárnul! Ostatně v rámci humoru podle mě předčí i mnohé současné filmy. ~(4,3)~ ()

Reklama

monolog 

všechny recenze uživatele

Co říct k této stále mladé klasice? Snad jen, že Mac Frič a Oldřich Nový někdy po osmašedesátým spolu plánovali natočit Kristiána po třiceti letech a oba tím byli nesmírně nadšení. No, doba tomu nepřála a je to strašná škoda. A vůbec je strašná škoda, že my mladší známe Oldřicha Novýho jenom z filmů. (I když děkuju bohu že aspoň odsud) On totiž byl i skvělým divadelním hercem, jedna hra vedle druhé byly šlágry. Evergreeny. Škoda, že tehdy nikdo moc netočil divadelní představení, natož představení nepříliš režimem žádoucích herců. Myslím, že Oldřich Nový byl největším filmovým milovníkem všech dob a zemí. A taky jedním z nejlepších herců naší minulosti. Tohle je vlastně jedinej důvod, proč lituju, že jsem se nenarodil před válkou a že nemůžu vidět žádnou jeho divadelní roli z té doby. Pokud někdy někdo získá stroj času, dejte mi vědět. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

"Konečně, domino není špatná hra, jenomže vod těch puníků bolej voči!"                                                                      Kristiána jsem viděla mnohokrát, ale plnou nesetříhanou verzi jsem viděla až po revoluci. Jára Kohout totiž emigroval a soudruhy nenapadlo nic lepšího, než prakticky celou jeho roli vystříhat. Odpadly zcela zásadní scény, kde Alois vysvětluje, proč si vlastně Kristiána vymyslel, celá zápletka se záměnou u přepážky a v Orient baru. Překvapivě dával film i tak smysl a byl divácky oblíbený. Ale teprve v nesestříhané verzi se plně rozvinula komediální složka, ke které značně přispěl i jmenovaný Jára Kohout. Dokonce si troufám říct, že jeho komediální podíl včetně hlášek byl větší než Oldřicha Nového. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Jak člověk tomu úředníčkovi rozumí! „Papučky a domino!“ - nemusí jít vždy o papučky a domino, ale ženatí muži, které manželky drží doma zkrátka, jistě dostanou něco podobného v nabídce. A přitom jejich fantazie by letěla do dálav a do výšin! Ostatně - u tohoto filmu (nebo třeba Teorie tygra) si vždy vzpomenu na animovaný snímek Imago (http://www.csfd.cz/film/407021-imago/komentare/) Macourka, Borna a Doubravy. U Kristiána mi trochu vadí podivné chování některých postav, třeba Zuzana by si myslím Kristiána jinak vychutnala a na jeho hrobě si jako zhrzená milionářská fiflena nějaký ten taneček i zatančila, ale je to o interpretaci - třeba skutečně měla také velkou fantazii a touhy. Celý snímek velmi oživuje jára Kohout a jeho slovní humor a slovní přestřelky - někdy jde o nejlepší části děje. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (63)

  • Je prekvapujúce, že sa toľko dbalo na detail a predsa hneď pri úvodných scénach sa štáb dopustil veľkého prešľapu. Čeněk Šlégl (elegán s vreckovkou) sedí pri stole a zábava je v plnom prúde, prinesie mu čašník dva poháre. Je úsmevné, že sa jedná o dva tri decilitrové poháre očividne českej výroby, pokiaľ sa zamyslíme nad miestom alias nóbl bar, trochu tam to obyčajné sklo nesedí. A tiež zarážajúce a neprípustné je, že v rovnakom pohári je sóda aj whisky, čo je proti bontónu nóbl podnikov. (Raccoon.city)
  • Pravé meno a povolanie Kristiána (Oldřich Nový) bolo vo filme Alois Novák, úradník cestovnej kancelárie, ale pôvodne sa mal volať Vincenc Neterda a mal byť účtovník v továrni na výrobu automobilov. Jeho manželka sa volala Mařenka (Nataša Gollová), ale podľa prvého scenára sa mala volať Júlie. Samotný film sa mal pôvodne volať "Vítězný Alfonz". (Raccoon.city)
  • Sekvencia, v ktorej je Kristian (Oldřich Nový) zobrazený len záberom na jeho kráčajúce nohy, bola starostlivo pripravená a spočítaná na sekundu presne. Zámerom bolo čo najviac oddialiť zobrazenie tajomného hosťa – napokon aj jeho tvár sa prvýkrát objavuje v zrkadle, nie priamo. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama