Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Profesor Antonín Karas je příkladem mravného života pro celé městečko. Je proto zvolen čestným předsedou Spolku pro povznesení mravnosti. A to vše až do okamžiku, kdy se nezván a nečekán zjeví v plné kráse jeho prohřešek z mládí v podobě téměř dospělé nemanželské dcery Věry, zvané Káčátko… Bláznivá komedie Mravnost nade vše byla natočena za zvláštních okolností. Na konci roku 1936 společnost AB neměla už žádný vhodný scénář k realizaci, a hrozilo nebezpečí přerušení práce. Režisér Martin Frič a všestranně nadaný Hugo Haas spolu s Otakarem Vávrou během týdne vymysleli scénář na námět J. Erbenové, který se vysmíval měšťácké prudérnosti. Martin Frič v Lidových novinách humorně vzpomínal, jak se dělal „film na rybu“: barrandovští zaměstnanci si tak mohli o vánočních svátcích přilepšit. Za další týden se film natočil s řadou známých herců. Hugo Haas si s chutí zahrál hlavní roli, profesorovu ženu Světla Svozilová, jejich dceru Adina Mandlová a Káčátko Věra Ferbasová. (Česká televize)

(více)

Recenze (171)

sportovec 

všechny recenze uživatele

MRAVNOST je dalším projevem rodící se nesporné kvality českého filmu československé éry třicátých let. Už scénáristická trojice - Frič, Haas, Vávra - byla velkým příslibem, který Fričova režie dokázala ještě dále zhodnotit a posunout. Úsměvný ortel nad zbytky rychle se bortící secesní prudérie spolu s tím, že role vznikaly opravdu na tělo - je to evidentní z pracovní svěžesti jak realizačního štábu, tak hereckých protagonistů - nenápadně naznačuje nástup nové kultury druhé poloviny minulého století. Film umožňuje také pochopit, jak je možné, že řada herců, které z té doby známe z jejich dobových šarží diblíků, mladomilovníků, tragédů, zvládaných až na ochotnické úrovni, se o dvacet-třicet let později mění v nezapomenutelné koryfeje nové vlny klasického moderního filmu let padesátých až sedmdesátých. Uvážíme-li navíc, že film byl realizován v obvyklých drakonických technických i časových limitech doby, obdiv a radost, kterou pociťujeme po jeho zhlédnutí, se mění v zasloužený obdiv. Vynikající, v mnohém oproti jejich dobovému kontextu atypické herecké výkony Haasův, Mandlové i Ferbasové doplňuje nenápadný debut Jiřího Hlinomaze (podle fyziognomie obličeje soudě možného příbuzného herce a naivistického malíře Josefa Hlinomaze) a pozoruhodně vyrovnaná, vzorně provedená kreace Saši Rašilova. Svěží, rychlým spádem probíhající nápaditý děj dotváří skvělý dojem z komedie, která si v době svého uvedení kladla nanejvýš skromný cíl: pobavit co nejdéle co nejvíc diváků. Cíl, který nejenže byl dosažen, ale i - jak se dnes ukazuje - také nadčasově překonán. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Dala jsem si po letech opáčko a musím přiznat, že se mi tahle komedie líbila ještě o fous víc než poprvé.. Spojení Martin Frič- Otakar Vávra- Hugo Haas se ukázalo jako šťastné a čas už jejich práci dávno prověřil.. Jedná se o výborný kousek o panu profesorovi a jeho utajeném kačátku, Hugo Haas a Věra Ferbasová jsou jedním slovem úžasní a moc se mi líbila i Světla Svozilová, no a závěrečná řeč nemá chybu, je totiž nadčasová..  A jen ještě dodám, že jsem se smála přesně v místech, kde se smál Saša Rašilov a to mě taky pobavilo.. ()

Reklama

kulyk 

všechny recenze uživatele

Už nastavovali zrcadlo? Já přijdu, až nastavěj zrcadlo! Ano, půjčil jsem si odjinud, pravda. Ale sedí to jako prdel na kolík, ne? Už má babička mi říkávala - všimni si, že ty největší mravopočestnice jsou staré, ošklivé a přistěhovaly se odjinud, takže si nikdo místní nepamatuje, co dělaly jako mladé, nezatuchlé a snesitelně vyhlížející.... Vynikající Hugonek. ()

Skip 

všechny recenze uživatele

Především výborný Hugo Haas je pravým klenotem tohoto filmu. Jeho profesor hlásající mravnos, mravnost a nic než mravnost nade vše, což dovádí až k takovým extrémům, že doma zakrývá sochám a obrazům nemravné partie, a přitom je konfrontován se svou krásnou minulostí, která podle jeho mínění nezapadá do jím hlásaných pravidel, je okouzlující a Haas ho zahrál se sobě vlastním komickým mistrovstvím. ()

Dinsberg 

všechny recenze uživatele

Kupodivu nejlepší postavou z celého už tak dost dobrého ansámblu je Saša Rašilov, který jediný zná všechny nuance událostí a zároveň stojí mimo a je jen pozorovatelem. Jeho nezvladatelné výbuchy smíchu v nejméně vhodné okamžiky jen dokreslují absurditu celé situace. Nejde o žádný okatě mravokárný film. Říká jen, že máme být sami sebou. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (10)

  • Režisér Martin Frič se rozhodl film natočit v předvánočním období, aby poskytnul práci filmovým pracovníkům, kteří v té době neměli co dělat. Film byl natočen za neuvěřitelný týden ve filmových ateliérech Foja Radlice. (Elisebah)
  • Karolína Karasová (Světla Svozilová) se zmíní, že ji její manžel naposledy políbil na její svátek a to 15. března. Karolína má však svátek 14. července. (KM Phoenix)

Reklama

Reklama