Reklama

Reklama

V jižní Africe sužované apartheidem se dva detektivové (Orlando Bloom a Forest Whitaker) vydávají po stopách vraha, který zabil mladou dívku. Během vyšetřování případu je v botanické zahradě Kapského města nalezeno zohavené tělo dcery slavného hráče ragby. Příčinou smrti se zdá být neznámá chemická látka... (HBO Europe)

Videa (9)

Trailer 1

Recenze (331)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Po dlouhé době zase konečně solidní francouzská kriminálka, která ale pro změnu s Francií má hodně málo společného. A to především proto, že se celá odehrává v Jižní Africe a jejich okolních zemích. Drsná každopádně je, což je dobře. Škoda jenom, že je drsná hlavně ze začátku a postupně hodně výrazně zvolňuje. To zvolňování nicméně pořád vyrovnává fakt, že Orlando Bloom je zde opravdovým hercem, co předvádí naprosto bezprizorní výkon, který byste do něj nikdy předtím neřekli. Zulu je tak pro mě absolutně specifickým filmem s originálním názvem, na který jen tak nezapomenu hned z několika důvodů. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Zase tak mě to neomráčilo. Jestli takhle vypadá Jihoafrická republika, pak těžko hledat horší místo k životu. A ono se to tváří - trošku -, že vypadá. Herci jsou výteční, ale příběhu jsem neuvěřil. Není to čistá gangsterka, v níž na reálných reáliích tolik nezáleží, a není to ani věrohodný snímek reality této země. Zůstalo to viset jaksi mezi - tím nevěřím ani jedné rovině. ()

Reklama

bouncer 

všechny recenze uživatele

Jižní Afrika (sic ve francouzské produkci) je druhá skandinávie, alespoň co se týče syrovosti detektivek. Podmanivé, silné a překvapivě herecky zdařilé (Bloom v roli téměř noirovského detektiva). Samotná detektivka je navíc ozvláštněna pro nás exotickým prostředím a historií, která čerpá pozůstatků apartheidu. Hodně slušné 4*. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Námět i scénář vlastně jen recyklují mnohokrát použité vzorce, které nepřekvapí, navíc vyústění je očekávatelné a při závěrečné scéně účtování s padouchy diváka napadne, že Whitaker si vzpomněl na účinkování Orlanda Blooma v Hobitovi a stejně jako Legolas nelítostně kosil skřety, jeho detektiv nastolí pocit zadostiučinění při potírání zla. Mimochodem, s postavou zahranou Orlandem Bloomem mám problém. Jeho neukázněný policista, ochlasta a děvkař mi není právě sympatický, což by nemuselo být na škodu, kdyby ovšem scénárista a režisér neusilovali o pravý opak a nesnažili se ho vymodelovat jako sympatického rošťáka. Od běžné žánrové produkce, kterou důvěrně známe především z americké výroby, se Zulu liší zasazením do exotického prostředí Jihoafrické republiky a především syrovým zobrazením brutálního násilí. Za sebe musím bohužel přiznat, že ani přítomnost mého oblíbeného Foresta Whitakera to na víc než 3 hvězdičky a 60 % celkového dojmu nevytáhne. Za realistické drama bohužel Zulu považovat nemůžu, na to se až příliš topí v žánrových klišé. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Syrová a velmi autenticky vypadající variace noir detektivky z Jižní Afriky. O to zajímavější je ta okolnost, že ji natočil Francouz a do hlavních rolí obsadil dva známé americké herce. Specialista na krimižánr režisér Jérôme Salle natočil opravdu strhující film v ryzím klasickém dějovém rámci, držící se žánrové šablony. Detektiv outsider, tak trochu lidská troska mající problém s autoritami, se svým životem i přístupem k práci (překvapivě přesvědčivý Orlando Bloom) a jeho starší parťák pokoušející se jít nelehkou cestou Mandelovského principu odpuštění (znamenitý Forest Whitaker a jeho minimalistické mimické výrazivo). Velkou předností je vývoj postav a postupné odkrývání toho, co si sebou nesou z minula. Přidanou hodnotou je ovšem zasazení do kontextu prostředí, v němž chcete-li porazit prohnilý systém, nesmíte se držet západní etiky, nýbrž naopak musíte vzít spravedlnost do vlastních rukou a bojovat prostředky, které používá druhá, zločinecká strana. Vjem autenticity je podpořen silnou mírou naturalismu, explicitně zobrazeného násilí, stejně jako treba použitím mixu angličtiny, slangu a afrikánštiny. O tom, že dědictví apartheidu je velmi bolestivé a jihoafrické společnosti se s ním nepodařilo vypořádat ani po jeho svržení, se jistě dá natočit klasické drama, nápad zasadit do tohoto kontextu temně detektivní žánr se jeví jako velmi funkční. Stejně jako propojení života ve slumu s prací policie na rozkrývání případu vražd. Svou syrovostí a atmosférou mi to připomnělo nejspíš brazilské opusy Město bohů či Tropa de elite. Tohle je jeden z nejlepších počinů v tak hojně zastoupeném žánru z celého minulého roku. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (8)

  • Výraz ZULU predstavuje Bantu ,etnickú skupinu v južnej časti Afriky. Zároveň sa jedná o najväčšiu etnickú skupinu v Juhoafrickej republike s počtom príslušníkov 10 – 11 miliónov, z ktorých väčšina žije prevažne v provincii KwaZulu-Natal. Menšie skupiny žijú aj v okolitých štátoch, ako Tanzánia, Mozambik, Zambia či Zimbabwe. Bantu etnické skupiny je všeobecné označenie pre 300 – 600 etnických skupín žijúcich v Afrike, ktorých spoločným znakom je, že používajú niektorý z jazykov, patriacich do jazykovej skupiny Bantu (Niger-Kongo jazyky). Provincia KwaZulu (Kwa v preklade znamená "miesto pre") bola pre Zulu-ov vytvorená v roku 1970 počas apertheidu, kedy boli stovky tisíc Zulu-ov, žijúcich vo vlastných príbytkoch v Juhoafrickej republike, týchto majetkov zbavení a násilne presunutí do "bantustanov", území vyhradených pre obyvateľov čiernej pleti, v KwaZulu. (Bobek15)
  • Film měl premiéru na Filmovém festivalu v Cannes 2013 a tento festival uzavíral. (Terva)

Reklama

Reklama