Režie:
Lucio FulciKamera:
Sergio SalvatiHudba:
Fabio FrizziHrají:
Tisa Farrow, Ian McCulloch, Richard Johnson, Al Cliver, Lucio Fulci, Olga Karlatos, Dakar, Omero Capanna, Ugo Bologna, Stefania D'Amario, Ottaviano Dell'Acqua (více)Obsahy(2)
Fulciho brutální vize plné krve a vnitřností jsou tím nejlepším, co může světový horor nabídnout. Do newyorského přístavu vplouvá opuštěná loď. Odkud plachetnice připlula a co se stalo s její posádkou? To jsou otázky, které si klade nejen dcera majitele lodi Anne, ale i novinář Peter. Vydávají se spolu na Antily, aby zde za neustálého rachotu bubnů poodhalili roušku děsivého tajemství, plného voodoo rituálů, krvavých orgií a obživlých mrtvol. (Řitka video)
(více)Videa (3)
Recenze (153)
Něco tak strašně příšernýho, směšnýho a stupidního jsem snad ještě neviděl.Zombie filmů je dobrých asi tolik, co spočítáte na prstech jedný ruky nešikovnýho řezníka a tyhle starý mrdky se skoro nedaj ani dokoukat.Ty Romerovi sračky se sebezapřením a po deseti pivech, ale tenhle špektál pana Fulciho je něco mezi lobotomií a dovolenou v Rumunsku s partou Němců.Nemá smysl mluvit o těch příšerných hereckých výkonech, trapných maskách nebo co nejhůř té kameře, která celý film staticky stojí.I vroce 1979 vznikaly dobrý filmy, ale Zombi k nim rozhodně nepatří.Když se tam ten zombík pošťuchoval s tim žralokem, smíchy sem prosral do Tádžikistánu.0%. ()
Majster braku Fulci, ktorý sa preslávil týmto hororom najmä v Amerike, mi znovu dokazuje že vie natočiť naozaj kvalitný horor s malým rozpočtom. Scénka pod vodou, kde Zombie bojuje proti žralokovi je úchvatná a samozrejme nesmiem zabudnúť na slavnú scénku vypychnutie oka, a plno dobrých gore záberov, a samozrejme najmä masky zombíkou, ktoré vyzerajú fantasticky 99 percent. ()
Když hororovému fanouškovi nadhodíte slova jako tříska nebo žralok, téměř jistě bude doma. Fulciho největší trhák v kariéře odstartoval pravou zombie-mánii, kdy nejen ve slunné Itálii, ale po celém světě začaly vznikat levné horory s touto tematikou. Málo z nich byly ale takhle zatuchle béčkové a zábavné, přestože o vtip tu stěží zavadíte. Herci jsou tu prkenatí, s velkou oblibou se dobrovolně nechávají sežrat, ale na to divák hází bobek. Díky Frizziho jednotvárné syntetizátorové hudbě tvoří slušnou atmosféru, hýří zajímavými nápady, a hlavně ty mňamózní gore efekty s maskami. Ohnilé zombies, ve vysokém stupni rozkladu a s červy v očních důlkách, zkrátka neměly v té době žádnou konkurenci. ()
Fulciho filmy mě nikdy nebavili, Lucio měl absolutní nevkus co se výběru herců týče a každý jeho film zachraňovalo jen extra brutální gore. U tohohle snímku tomu není jinak. Pitomost od hlavy až k patě, gumoví herci, to vše, versus ultra krvavý a žádné servítky si beroucí řezničina. Za gore 5 *, za ostatní odpad. S přihlédnutím na datum vzniku dávám 3*. ()
Existuje brak, ktorý neponúka nič iné, iba znechutenie nad stratou času. No a potom brak, ktorý napriek viac či menej poľutovaniahodným výkonom v príslušných filmových profesiách je schopný ponúknuť vyšší stupeň intenzity zážitku než ktorékoľvek špičkové štúdiové áčko. Fulci dokáže navodiť tak fascinujúcu atmosféru, že s pokojným svedomím môžete zabudnúť na tzv. "civilizované" hviezdičkovanie. Do newyorského prístavu, kde vo dne i v noci nepretržite húkajú lodné sirény zablúdi opustená loď s nemŕtvym v podpalubí (rád by som vedel, či by to autor rovnako brakového Nosferatu považoval za poctu). Keď sa dej presunie na Antily, sirény sú vystriedané hypnotizujúcim bubnovaním, ktoré akoby vychádzalo z neznáma - žiadneho domorodého bubeníka nevidno a k tejto obrazovej "poéme" to ani nie je potrebné, rovnako ako vysvetľovanie čohosi, čo by nemalo byť vysvetlené (a ani nesmie byť). Žralok a trieska v oku sú síce erbové, na cintorín španielskych conquistadorov však nemajú. Z plytkých hrobov sa po 400 rokoch neznesiteľne pomaly vynárajú kostry oblepené hlinou (konečne sa nejaký autor zombie masiek inšpiroval kapucínskymi katakombami v Palerme). Divák sa môže ich očami znovu pozrieť na Nový svet - zemina a piesok steká po objektíve kamery, prepúšťajúc čoraz viac ostrého svetla. Posledný, najdlhší, majstrovský záber zahŕňa - tak ako klasické maliarstvo - tri priestorové plány. Akcia, ktorá sa v nich odohráva, svojou gradáciou, protipohybom a bizarnosťou ulahodí každému vyznavačovi kultivovanej štylizácie a filmárčiny. Do toho všetkého hrá hudba, ktorej kostra evokuje monotónny disco rytmus, zatiaľ čo celková kompozícia nejaký pochmúrny renesančný madrigal. PS: Scenár k filmu bol hotový ešte predtým, než sa Romerov "Úsvit" stihol presláviť, takže o nejakom príživníctve zo strany autorov sa hovoriť nedá. Zo strany producentov, ktorí z filmu voľbou názvu urobili pseudosequel, áno. ()
Galerie (75)
Photo © Variety Film Production
Zajímavosti (13)
- Něteré ze zombie hrály bratrské dvojice. Ve výsledku si byli v maskách tak podobní, že někteří diváci propadali iluzi, že všechny zombie hrál jediný herec. (Divočák)
- Ačkoliv se v názvu filmu objevuje dvojka, žádný první díl neexistuje. Producenti se rozhodli parazitovat na celosvětovém úspěchu filmu Úsvit mrtvých (1978), který byl v Itálii distribuován právě pod názvem Zombi. (Němi)
- Film bol zakázaný v Nemecku, Nórsku a Anglicku (1984-1992). (Paldiny)
Reklama