Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Trochu strašidelná komedie o staré dámě, věrném sluhovi a chamtivých příbuzných... Vtipnou situační veselohru Tetička podle úspěšné divadelní hry Jaroslava Tumlíře "Strašidelná tetička" natočil v roce 1941 režisér Martin Frič. Trochu strašidelný, trochu satirický příběh se odehrává ve starobylém zámku, kam se po zprávě o náhlé smrti tety Berty sjíždí chamtivé příbuzenstvo. Netuší, že tetička se těší výbornému zdraví a chtěla si jen vyzkoušet, co k ní její rodina cítí. Do hlavní role osamělé stárnoucí ženy, která čeká na návrat jediné životní lásky, obsadil Martin Frič Růženu Naskovou, na jejímž vyzrálém hereckém umění stojí celá veselohra. Velkou a pro něho nezvyklou příležitost zde dostal také Ferenc Futurista – přízračný majordomus se stal vlastně jeho první a také poslední velkou charakterní rolí. Ve filmu dále uvidíte Františka Smolíka jako dávného tetina ctitele ze staré školy, Theodora Pištěka, kterému zase pro změnu nikdy nedošlo, že jej tetička Berta celý život milovala, Jaroslava Marvana a Růženu Šlemrovou jako manželský pár, soupeřící o tetiččino dědictví s druhým maloměšťáckým párem, který s vervou ztělesnili Zdeňka Baldová a Miloš Nedbal. Nechybí zde ani dvojice zamilovaných, kteří pochopitelně pocházejí z obou znesvářených rodin (Lída Chválová a Jiří Dohnal). Milovníci filmových písniček si jistě rádi znovu poslechnou krásnou sentimentální píseň "Bláhové mládí" od Romana Blahníka a K. M. Walló v podání Františka Smolíka. (Česká televize)

(více)

Recenze (82)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v červnu 2020. Film Tetička je bláznivější skopičinou s přímým vztahem k satirizující moralitě. Martin Frič použil divadelní předlohu Jaroslava Tumlíře jako důvtipně extrémní způsob vytrestání nevděčného příbuzenstva, tolik lačného po tučnějším dědictví. Ušlechtilost skutkové myšlenky se samo předem hlásí o poslání a humanitární výpomoc. Zběsilý dech strkanice ostrých loktů a vzájemného osočování dostal nátěr grotesky, Frič se sžil s již několikrát osvědčeným postupem i podrobnostmi. Honba za testamentem karikuje a škádlí, byť se nevyhne drobné strnulosti. Hlavní bodem morálního sváru je Berta (snad příliš patetická Růžena Nasková), tetička a osamělá žena v cudném přesvědčení o životě a lásce. Niterná nenaplněnost má z rozpaků červené líce, doufá v sounáležitost příbuzenských vztahů a vysvobozením se nakonec stává až humanistická mise. Hlavní mužskou postavou je Hynek (velmi dobrý Ferenc Futurista), Bertin spolehlivý a v mnohém inovativní majordomus. On je tím průvodcem satirickou moralitou, vytyčil svéráznou trasu očištění, přes kterou musí projít každý dědictví chtivý příbuzný. Důležitým prvkem hamižnosti je Mařenka Dusbabová (dobrá Růžena Šlemrová), žádostivě vypočítavá a panovačná ženština, která se důrazně ohrazuje svým výsostným dědickým právem. K ní je navždy připoután Arnošt Dusbaba (skvělý Jaroslav Marvan), prokurista a Mařenčin povětšinou poslušný manžílek, i když nejsou jeho interní názory zcela shodné. Výraznější postavou je též Čeněk Felix (velmi zajímavý Miloš Nedbal), komerční rada a velmi ješitný muž, který se ihned ohrazuje proti jakékoliv výtce, vždyť jde o společensky důstojného pána. Pozadu nezůstává ani jeho manželka (dobrá Zdeňka Baldová), v přímém střetu o dědictví získává děsivou podobu hysterického amoku. K výrazným postavám patří také paleontolog, dr. Jindřich Dusbaba (příjemný Jiří Dohnal) a Slávka Felixová (zajímavá Lída Chválová), děti obou rodičovských párů v rozpacích ze zběsilého počínání hamižnosti a v tělesném okouzlení vzájemné přitažlivosti. Starý versus nový dostává podobný, byť trochu odlišnější než ve Fričových o deset a méně let starších filmech, náboj a mládí zůstává nadějí budoucnosti. Z dalších rolí: Bertina životní láska a po dvaceti letech znovu objevený strýček Eduard Švagrovský (Theodor Pištěk), vytrvale odmítaný Bertin nápadník a ušlechtilý lékař MUDr. Jelínek (František Smolík), noví a nedokonalí sloužící u Berty Jeřábek (Vladimír Řepa) a Víchová (Darja Hajská), předstíraný právní zástupce JUDr. Hrůza (Karel Beníško), děsivě němá hospodyně tety Berty (Marie Nademlejnská), vzdálený a po dědictví stejně dravý příbuzný Oskar (František Kreuzmann st.), či služka u Dusbabů Anežka (Milada Smolíková). Film Tetička je neposedné škádlení ve formě nadneseného přednesu satirické morality. Občas může něco zaskřípat, něco trpí strnulostí, přesto jde ještě dnes o příjemné filmové pobavení. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Tak pre mňa práve toľko ospevovaný výkon tetičky Naskovej pripadal ako najslabší vo filme. Veľa toho vo filme nemala, v podstate len pár patetických výlevov o živote. To Smolík a Marvan potiahli film, ktorého charakter je striedavo zábavný, zábavne strašidelný a mravoučný. Možno aj sociálne orientovaný záver vedie k vyššiemu hodnoteniu, pričom film je bežnou veselohrou svojho obdobia. –––– Tady ho pověsím. Ať vidí, že na něj myslíme. ()

Reklama

Oskar 

všechny recenze uživatele

Neprávem přehlížený film. Zajímavý hned v několika směrech. Růžena Nasková se trochu nesměle, ale s grácií pravé dámy, pokusila zahrát si v komedii a podle mě s daleko příjemnějším výsledkem než ve filmech Příklady táhnou a Konečně sami. Ale to není všechno - teprve když sledujete Tetičku, uvědomíte si, co měla česká komedie ve Ferenci Futuristovi a hanebně málo toho využívala. On měl ve většině filmů jen jediný komický výstup jako nějaký ten zahradník, školník, opilec atd. Ale tady hraje (skvěle) hlavní mužskou roli tetiny pravé ruky. Inteligentního, mazaného, autoritu vzbuzujícího majordoma Hynka. To on dostane ten mazaný nápad - teta předstírá, že zemřela, aby se na reakci "pozůstalých" přesvědčila, jak je to s jejich city. A není to věru žádná sláva, když máte v příbuzenstvu samé mamonuchtivé figurky, hrané Baldovou, Nedbalem, Marvanem, Šlemrovou... Ti poslední dva jmenovaní mají vztah ke své příbuzné už v příjmení, jmenují se Dusbabovi. :-) Růžena Šlemrová tentokrát opustila své oblíbené ráčkování a vsadila na jinou vadu řeči, pěknou koloraturní figurku nedbalé posluhovačky hraje Darja Hajská a ani mi nevadí vedlejší zápletka s Františkem Smolíkem, vemlouvavě pějícím sentimentální šlágr Bláhové mládí. Vidíte. Tak pěkný film to je. 100% ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Parádna zbierka chamtivých príbuzných, lačniacich po majetku a prachoch. Všeobecne je možné povedať, že ak je pravdepodobné dedičstvo zdrojom príjmov, nastávajú odrazu krvavé zvady v rodinách, nepriateľstvá do smrti a ignorovanie komunikácie. Kto v svojej rodine nezažil odtienky nepriateľstva a nestretávania sa, spočívajúce v majetkových nezhodách ohľadom dedenia, má šťastie. Avšak ten i onen si môžu vychutnať v podarenej Fričovej komédii neúprosnú honbu za majetkom, uprostred ktorej vzklíči láska. Podarený film s pochybnou pointou, ústiacou do založenia akéhosi masového detského výchovného tábora na mieste starodávnej stavby. Akoby sa práve v záverečných minútach filmu prejavili tak trochu také masové, či lebensbornovské ambície masovej výchovy pod jednou lajnou, dané rokom vzniku filmu. ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Futurista miestami až v démonickej polohe ťahá tento snímok svojim výkonom a bol to v prvorepublikových časoch neprávom prehliadaný herec. "Krkavci" - to sú zase známe tváre a hrajú klasicky to čo majú. Potešil ma i výber Smolíka, typická rola pre neho. Príbeh so známou kostrou i dnes už srandovne nasnímanými búrkovými ľakačkami diváka nemá čím ohúriť. Je to v pohode priemer na jedno pozretie. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (3)

  • Filmovanie prebiehalo v obci Pruhonice. (dyfur)

Reklama

Reklama