Obsahy(1)
Film Já, Olga Hepnarová je příběhem mladé ženy, která v roce 1973 nasedla do nákladního auta a v centru Prahy zabila 8 lidí. Svůj čin považovala za akt pomsty společnosti, která jí podle ní celý život ubližovala, a v roce 1975 byla jako poslední žena na území Československa popravena. Snímek je existenciálním dramatem Olgy Hepnarové, je příběhem osamělého člověka vymezujícího se proti většinové společnosti, příběhem, který vyústí v tragédii a nemá vítěze ani poraženého. Film nabízí pohled na traumatický život i čin hlavní hrdinky z určitého odstupu tak, aby se emotivně na stranu Olgy Hepnarové neklonil. Film je současně i dramatem lidí z okolí Olgy Hepnarové a snaží se najít příčiny jejího strašného agresivního aktu. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (660)
Měl jsem z toho takový schizofrenní dojem, že se na jeden příběh koukám a jiný mi vypráví komentář. Dramaturgická úloha některých scén mi nebyla jasná, stejně jako identita mnoha postav. Černobílý obraz, žádná hudba či další artové propriety byly ovšem v pohodě. Ale když zakřiknutá hrdinka, co do té doby málokdy vypustila z úst delší větu, najednou začala mluvit jako kniha, připadalo mi to prostě jako moc násilná změna a zase skoro jiný film. 70%, ale čtvrtou hvězdičku nepřidám. ()
Dlouhé záběry, kde se v zásadě nic neděje mají často hlubší smysl pro celkové vyznění atmosféry, nálady a motivace osob. V tomto případě to však po chvíli působí spíše tak, že tvůrci neměli či nevěděli, co vyprávět - případně jak. Tak tedy používají do nekonečna dlouhé záběry, které mohou působit umělecky, avšak obsahové stránce nepomohou a ve výsledku ruší. Skutečně nepotřebuji vidět dvě dlouhé scény, kdy se hlavní hrdinka miluje se svými milenkami a opakovaně šmírovat jejich orgasmus. Méně je často více, což si tvůrci asi nemyslí. Velké plus filmu je výprava a hlavní herečka, čb kamera podtrhuje atmosféru, ve kterém se odehrává (i když na druhou stranu spíše evokuje dobu starší než-li rok 1975), M. Olszańska je velice pravdivá a její výrazy/pohledy působí věrohodně. ()
Veľmi fajn festivalovka, ktorá nenaštve no aj tak ide rovnako ako väčšina spiaznemých filmov jedným okom dnu, druhým von. Chcelo by to v prvej polovici pritlačiť na pílu a dať Olge viac dôvodov na nenávisť voči ľudom. Objasnenie motivácií totiž prichádza až príliš pozde. Ale inak sa mi to celkom páčilo. Formálne precízne , herecky výborné, príbehovo silné a nuda to väčšinou tiež nebola. 7/10 ()
Z historických análov som o tejto tragickej udalosti Husákovského Československa vedel, o to viac som sa tešil na filmové stvárnenie tohoto masakru nákladným autom. Už od začiatku som sa pevne usadil v kresle, hneď po prvých záberoch kamery. Všetci vychvaľujú hlavnú predstaviteľku, naozaj skvelú Michalinu Olszańsku ( a ja sa s nikým o tom nejdem prieť), ale mňa uchvátila úžasne presná a krásne nostalgická čiernobiela kamera. Kamera, prostredníctvom ktorej som sa akoby dostal do československej filmovej novej vlny. Každý detail bol nádherne vykreslený a tá hra svetla a tieňov! Krása! Teraz trošku z iného súdka. Niektoré zábery boli až príliš dlhé a také bazírovanie tvorcov na lesbo-sexuálnu orientáciu Olgy, bolo až "přespříliš". Napriek tomu je zaujímavé hľadať rozdiely medzi nespornou sexualitou a bezcitným pohŕdaním okolitým svetom Olgy Hepnarovej. 3*** ()
Dost jsem toho na toto téma přečetl. Proto jsem celkem zklamán. Pravda, je asi těžké uchopit tak choulostivé téma a natočit o něm film, který by se líbil každému. Bohužel, já v tomhle vidím pramálo o Olze Hepnarové. Vidím pouze němý pornografický film s pár špatně přečtenými myšlenkami nebohé bláznivé vražedkyně. Nechci nijak shazovat herecké vystoupení mladičké Michaliny, která čučela do blba smyslně a uvěřitelně a prcku své kolegyni vylízala také na jedničku, ale nějak jsem mezi těmi nahými ženskými těly a půlhodinovými pohledy na hrábě v trávě pozapomněl, o čem to všechno vlastně je. Když se tedy Olga jednou pomstila společnosti, zač ji pověsili, teď se jí společnost pomstila ještě dodatečně tímhle výtvorem. A mně, jako divákovi, který na to koukal, také. Jdu nastartovat vůz.. 45% ()
Galerie (53)
Zajímavosti (45)
- Kvôli úlohe Hepnarovej, sa poľská herečka Michalina Olszańska musela naučiť šoférovať nákladiak, najmä preto, že v niekoľkých záberoch nemohla byť zastúpená kaskadérom. (Raccoon.city)
- Film měl v únoru roku 2016 světovou premiéru na filmovém festivalu Berlinale (Berlínský mezinárodní filmový festival), kde zahajoval sekci Panorama (sekce autorských filmů s kontroverzním tématem). Byl zde uveden v devíti projekcích. (avitakova)
- Pre advokáta Olgy Hepnarovéj (Michalina Olszańska), ktorý sa v skutočnosti volal Otakar Topič, ktorého vo filme stvárnil Juraj Nvota bola poprava svojej klientky ťažkou ranou. Po výroku o treste smrti bol zdrvený lebo nečakal, že by súd jeho klientku poslal na šibenicu. O verdikte potom často hovoril a čím ďalej viac sa uzatváral do seba. Až napokon dva roky po poprave spáchal samovraždu. (Raccoon.city)
Reklama