Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Česká filmová komedie o kanadském žertíku, který mohl přijít hodně draho. Velmi pracovitý, ale také velmi naivní úředník pojišťovny Valentin Plavec se stává terčem nekonečných legrácek, vtípků a recesí svých kolegů Bejšovce a Voborníka. Poslední vydařený kousek se jim však poněkud vymkl z ruky. Připsali totiž k výhernímu číslu 8456 jedničku a namluvili Valentinovi, že vyhrál v loterii milion. Jelikož si však Valentin nemůže vyzvednout výhru okamžitě, vybere dvacet tisíc, což jsou veškeré úspory, které našetřil společně se svou snoubenkou Helenou a začne nakupovat na zálohu. Koupí auto, najme personál do vily. Jako čerstvý milionář je práci povýšen a dokonce se k němu začne hlásit i lakomý strýc Kudrna. Pravda však brzy vyjde najevo a když mu kolegové prozradí, že šlo jen o žert, všichni ho opustí, jen věrná Helena zůstane a dokonce pomůže nešťastnému snoubenci zrušit všechny zálohované a domluvené obchody. Když vyjde v novinách zpráva, že došlo k chybě a vítězný los má číslo 18456, rozhodne se Valentin oběma vykutáleným vtipálkům pomstít... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (121)

consuela1 

všechny recenze uživatele

Půvabné potvrzení staré pravdy, že ne pro jeho peníze, ale pro jeho povahu je člověk milován a obdivován svým okolím :-). Valentin Plavec se po zkušenosti, kterou mu svým kouskem zprostředkují kolegové, zajisté doživotně zbavil naivity a slepé důvěry v dobré úmysly „přátel“... Film, který dodnes pobaví a svůj smysl jistě měl i v době vzniku, kdy plnil funkci 98 minutového zapomnění na nesmírně tvrdou realitu… ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Válka pokračovala, nacisté nebrali ohled na nic a na nikoho a s příchodem obávaného Heydricha do Prahy se začala stahovat mračna i nad českou kulturou, dosud přežívající také díky určité benevolenci Heydrichova předchůdce, barona von Neuratha. Po osudovém atentátu na zastupujícího říšského protektora se perzekuce dotkla i mnohých osobností z řad české inteligence. Byla to zlá doba. Setkání Martina Friče s Oldřichem Novým nad scénářem jejich nového filmu lze proto do jisté míry chápat jako vstřícné gesto vyjadřující vzdor právě probíhajícím tragickým okamžikům, ať už jde o vypálení Lidic nebo zatčení herečky Anny Letenské. Nic z toho film naštěstí nezaznamenal, naopak přinesl do potemnělých českých biografů další vítaný příděl smíchu a humorného rozptýlení. Oldřich Nový v roli důvěřivého úředníka pyšnícího se precizním inventářem veškerých výdajů, i těch docela bezvýznamných, tak trochu alternoval svého předchůdce Aloise Nováka – s tím rozdílem, že tady Valentinovi otevírá možnost stát se, byť v poněkud skromnější a už ne tak okouzlující formě, znovu Kristianem, člověkem z jako by jiného světa, až rafinovaný podvod s loterijním losem. Důležité, co do významu, jsou víc než kde jinde všechny vedlejší figurky, vesměs groteskní exempláře lidské poťouchlosti, falše a přetvářky. V nanejvýš přiléhavém hereckém provedení Jaroslava Marvana, Ladislava Peška, Emana Fialy, Pištěka, Baldové, Šlemrové a dalších se navíc tito apoštolové oportunismu stávají autentickými, zcela přirozenými lidmi, kteří jednají, jak jim káže jejich chameleonská fasáda. Pro Hanu Vítovou, která mezitím vyzrála ve vynikající charakterní herečku, znamenal Fričův film vůbec první setkání s Oldřichem Novým před kamerou a nutno dodat, že jim to spolu ladí dokonale. Valentin a některé další paralelně vznikající snímky zosobňují takřka ocelovou výdrž českých filmařů v nejtěžším válečném období a už poněkolikáté tím potvrzují nepsanou skutečnost, že kvalitní humor vyvěrá v těch nejtragičtějších chvílích. P. S. Kde jinde narazíte na POŽURŽIL? ()

Reklama

domirovec 

všechny recenze uživatele

Áno áno, začátek byl trošičku slabší, ale sakra fix, pak se to příjemně rozjelo. Opět prostě další příjemný, povedený snímek Maca Friče, který jsem si náramně, díky hromadě úžasných gagů užil. Po tom, co jsem si ale přečetl tadyhle recenzi od uživatele monologa, o tom, jaká věc se během natáčení stala (doporučuji jeho recenzi, je skvělá), tak doopravdy všech, v tu dobu zúčastněných hodně lituju. Atmoška totiž musela v tu chvíli těžce upadnout, stejně jako v snímku samotném, když Valentin zjistí, že vlastně nic nevyhrál, a že (skoro) všichni parchanti žijící a pracující okolo něj, byli vlastně falešní kamarádi. Dobrý konec to ale stejně spravil! Tenhle snímek tedy krásně ukazuje tu, pro některé chudáky hnusnou, ale zároveň v podstatě dobrou skutečnost, že opravdového, správného a nic nepředstírajícího přítele poznáme opravdu až v nouzi. 5/5 ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Peniazom sa často a radi ľudia koria podobne ako Indovia posvätnej krave. V momente ich zacítenia sú okamžite schopní neuveriteľne pružne meniť názory a správanie. Tieto poznatky dokonale využili tvorcovia vydarenej protektorátnej komédie o jednom kanadskom žartíku spáchanom na dobromyseľnom kolegovi - úradníkovi. Navyše pri sledovaní filmu sa dozviete, čo znamená slovo POŽURŽIL. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Není pochyb o tom, že tento film, legitimní potomek jiné veselohry - EVA TROPÍ HLOUPOSTI - patří k zlatému fondu české filnové veselohry. Nápaditý příběh, hraný všemi protagonisty s viditelnou chutí, byl svým způsobem jako šit na míru své době. Právě ve dnech jeho premiéry a následného uvádění do kin vrcholily totiž jak tzv. druhá heydrichiáda, tak nacistická ofenzíva na východní i africké frontě. Stalingrad a El-Alamein patřily určitě k často vyslovovaným pojmům v tehdejší veřejnosti. Víra v charakternost a slušnost, propojená s činorodým pozitivním optimismem, zahalená do půvabného závoje třeštících gagů úředníků jedné soukromé pojišťovny, byla nakažlivá. A vítězství nevzdávajícího se dobra určitě také. Vždyť dobrý nemusí být ani zdaleka totožné s jiným, méně oblíbeným výrazem - naivní, hloupý, napáleníhodný. VALENTIN patří v rozsáhlé Fričově i Nového filmografii nepochybně k tomu nejlepšímu. K tomu skutečně nadčasovému. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (4)

  • Valentin Dobrotivý bydlel v Praze na Malé Straně poblíž Kampy, konkrétně v dnešní Všehrdově ulici v domě číslo 562/6. Když se na konci filmu potají přiblíží ke svému bytu a vidí, že se před domem vytvořilo hotové shromáždění, utíká opačným směrem (opět dnešní Všehrdovou ulicí) kolem kostela Jana Křtitele Na Prádle. Většina staveb v záběru, ve kterém se Valentin dívá ke vchodu svého domu (směrem k dnešní Vítězné ulici, tehdy Knirschova), stále stojí a pohled zůstal v podstatě nezměněn (Google mapy). Pohled na opačnou stranu, kudy Valentin utíkal (Google mapy), je dnes sice už trochu jiný – hlavně díky tehdy malému stromku, který na dvoře domu za kostelem od té doby značně zmohutněl – ale nejvýraznější dominanty, včetně zmíněného kostela jsou stále na svém místě a jasně rozpoznatelné. (Luxocculta)
  • Automobil, o který měl Valentin (Oldřich Nový) zájem, byl Aero 50 Dynamik. Malosériový, na zakázku vyráběný vůz ze slavné vysokomýtské Carrosserie Sodomka. Z původních asi 9 kusů vyrobených mezi lety 1939–1941 jsou k vidění už pouze dva, jeden v Kalifornii a druhý ve vysokomýtském Muzeu českého karosářství. (Saur.us)
  • K natáčení Valentina Dobrotivého se váže jedna tragikomická zajímavost. Souběžně se točil film Přijdu hned, v jehož průběhu byla gestapem zatčena (a později popravena) herečka Anna Letenská. Její tragický osud zasáhl do práce všech ostatních filmařů, následující den po zatčení Anny Letenské pracoval Martin Frič na scéně odchodu Valentina Plavce do úřadu. Oldřich Nový byl stejně jako všichni členové štábu rozrušen zprávami o Letenské a při snímání scény se sice převlékl, ale zapomněl se přezout a do úřadu odešel v bačkorách. Na tuto chybu se přišlo až později ve střižně a z provozních důvodů nešla již přetočit. I když scéna v podstatě logicky do děje zapadá (a pozorní diváci si jí jistě všimnou), její vznik měl zcela jiný podtext. (argenson)

Reklama

Reklama