Kamera:
Frank PassinghamHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ewan McGregor, Tilda Swinton, Christoph Waltz, Ron Perlman, David Bradley, Cate Blanchett, Finn Wolfhard, John Turturro, Tim Blake Nelson, Burn Gorman (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Nádherný hudební film, ve kterém oscarový filmař Guillermo del Toro pomocí fázové animace znovu vypráví příběh slavné dřevěné postavičky. (Netflix)
Videa (6)
Recenze (217)
Vysněný projekt mistra osobitého řemesla konečně ožívá v čarokrásném svěžím pojetí jednoho z nejklasičtějších pohádkových příběhů a já jásám, jak geniálně del Torro látku pojal a jak procíteně nám ji dokázal naservírovat. Takhle se dělá animák pro celou rodinu. Dětsky hravý, pro ostřílenějšího diváka v jistých momentech i slušně temný. A tam, kde je to patřičné, hluboce dojímavý. Bude těžké sestavovat letošní top trojku, protože jsem už příliš nepočítal se situací, kdy těsně před koncem přiletí tak precizní dílko. [viděno na Netflixu 19.12.2022] ()
Můj nejoblíbenější filmový umělec, můj nejoblíbenější druh animace, a Ewan McGregor v roli vypravěče. Mistr výpravy a vizuálního zpracování Guillermo del Toro po patnácti letech konečně vypustil do světa jeden ze svých životních projektů, na kterém je množství práce, promyšlenost a osobité pojetí opravdu vidět. Režisér se do příběhu nebojí vměstnat dospělejší témata rodičovství, války či smrti, čemuž dopomáhá i zasazení do fašistické Itálie, avšak ze snímku i přesto nemizí kouzelná pohádkovost. Film vyzdvihuje skvělá a detailní animace, elegantní hudební doprovod od Alexandre Desplata, ideálně vybraní herci do hlasových rolí, a del Torova typická příběhová a řemeslná hravost. ()
Pinocchio prichádza v predvianočnom čase, ale na štedrý deň si ho radšej nedávajte. Vtedy si radšej zopakujte Disneyho klasiku. Del Toro mal zámer nakrútiť ambiciózny, temný a politicky nagažovaný film, ale stále s fokusom na staré známe hodnoty známe z oveľa prístupnejších, hrejivejších filmov. Spôsob, akým to robí, si zaslúži uznanie. Jeho rukopis je jasný, ale spomeniete si aj na Švankmajera (Otesánek sa hneď ponúka) alebo Karla Zemana. A odporúčam si ihneď po filme pozrieť na Netflixe aj film o filme. ()
Ukňourané, ukřičené, utahané a uřvané, exaltované, vyděračské a polopatické, bez přirozeného humoru (samolibé intelektuální narážky, např. na Schopenhauera, filmové odkazy, např. na Frankensteina ad., sem nepočítám) a nadhledu ve vypjatých situacích, čili permanentně trapné k ošívání se všude tam, kde by to mělo být přirozeně dojemné. Znovu se mi potvrzuje, že del Toro prostě neumí pracovat s emocemi sofistikovaněji než ode zdi ke zdi, postavy si musí explicitně říkat tatínku miluji tě, nebo nenávidím tě synu a už nejsi můj syn, a že neumí pracovat s temnotou, strachem ani zlem, stejně jako s láskou nebo přátelstvím lépe než plakátově a ilustrativně, v plochých frázích doprovozených uslzenými obrázky, a že je to evidentně jeho nezpracované téma - že se sám k emocím prostě nedostane jinak než zprostředkovaně přes dutá a nabubřelá klišé. Ostatně už to, že zlo si ztělesňuje prostřednictvím do frází vyluhovaného nacismu, je hodně zastydlé a nefungovalo to už ve Faunově labyrintu před řadou let. *** S dospělými i dětmi se mi víckrát potvrdilo, že mnohem lépe - až do morku kostí letos sahal do emocí a jejich zdrojů Kocour v botách - velice přesvědčivý strach ze smrti nebo strach o blízké přátele a učení se, jak se kvůli druhým a pro ně stávat lepším a ze sólistů se stávat spojenci - přesně to, co del Toro v Pinochiovi vůbec nezvládl), a mnohem lepší a pro děti (desetiletý kluk) přijatelnější byla i Mathilda Roalda Dahla, a to je co říct. Tohle jsme strhali sborově. (S O., Lí, Radimem a kluky na B12). *~ ()
Takhle vypadá film, který je dělaný od srdce a ne jen pro peníze. Guillermo del Toro dostal možnost odvyprávět slavný příběh, a chopil se toho svou jedinečnou vizí a stylizací. Samotný film není na první pohled "líbivý a krásný" jako jiné animáky, ale o to více je z něho cítit autorství, vize a srdce. Osobně se mi vizuální stránka moc líbila a sedla mi k této temnější a realističtější verzi. Hodně kvituji, že se del Toro rozhodl pro dospělejší přístup a reálné zasazení příběhu do skutečného světa. O to více fungují konkrétní scény a jisté myšlenky, jenž nám del Toro předkládá. O tom jak důležité si vážit života, přijmout ztrátu, dělat nesobecké činy, nebo pochopit, že jsou věci, které ve svém životě nemůžeme nikdy změnit atd. Film má parádní tempo, jednotlivé scény na sebe navazují moc hezky, a nikdy jsem neměl pocit, že bych se nudil. Hodně moc se mi líbil silný začátek, který je dojemný a působivý. Pinocchio Guillerma del Tora je nádherný film, který mohu jen doporučit a navíc má nádhernou hudbu. ()
Galerie (24)
Photo © Netflix
Zajímavosti (14)
- Pri scéne, kde sa postava Svrčka (Ewan McGregor) zabýva v strome borovice, z ktorej neskôr Geppetto vytvorí Pinocchia, si zavesí na stenu portrét - fotografiu nemeckého filozofa Arthura Schopenhauera. (plevel22)
- Režisér prežil mätúce detstvo. Stretával sa s brutalitou a neľudskosťou, ktorú nemohol nevidieť. Všetci mu vštepovali, aby dodržiaval pravidlá, ktoré oni sami porušovali. Časť z toho pretavil aj do postavy Pinocchia, ktorý na vlastnú päsť objavuje povahu sveta a formuje si charakter a to až do takej miery, že je v závere schopný urobiť veľké gesto, ktoré je potvrdením jeho bezhraničnej lásky ku Gepettovi. (Biopler)
- Pinocchio v podaní Guillerma del Tora ukazuje, že veľký nos neoznačuje klamára, ale v tomto prípade označuje predovšetkým silný charakter. (Biopler)
Reklama